Hem » Nyheter

Nyheter

Alla isbrytare i drift

10 februari, 2018 – 10.24 Ingen kommentar

I måndags avgick isbrytaren Atle från Luleå och inledde sin insats som isbrytare för året. Sjöfartsverkets alla isbrytare är nu i drift och för den som ska ut på isarna, kanske för att segla isjakt, finns numera en översikt med planerade isrännor.

Hela Bottenviken ner till den smala Kvarken är isbelagd sedan första helgen i februari och fartygstrafiken går numera i konvojer. Samarbetet mellan den svenska och finska isbrytningen har ökat och samordnats.

Enligt Sjöfartsverket är den nuvarande isbeläggningen jämförbar med en lindrig isvinter. Isen ligger i hela Bottenviken, utmed Norrlandskusten ned till Husum samt på Mälaren.

Isbrytaren Frej

Frej assisterar fartyg i norra Bottenviken. Bild: Niclas Bankert

De fem svenska isbrytarna är Oden som assisterar i centrala Bottenviken och in till Haraholmen. Frej och Ymer som assisterar till och från hamnarna i norra Bottenviken, och Atle som assisterar i södra Bottenviken. Den sydligaste placerad isbrytaren är Ale som ska finnas i Norra Kvarken och i norra Bottenhavet.

Det är endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten som kan få isbrytarassistans av Sjöfartsverket. På Mälaren assisterar inte Sjöfartsverket trafiken, men håller en basränna öppen. När isen lägger sig på Vänern ska Sjöfartsverkets arbetsfartyg Scandica ta hand om eventuell isbrytning i Vänern arbetsfartyget Fyrbyggaren ska ombaseras till Södertälje för att kunna assistera med att hålla basrännan i Mälaren öppen.

Sedan förra året används ett nytt system för Sjöfartens rapporter om planerade eller brutna isrännor. Med sms kan en planerad eller bruten ränna rapporteras som sedan presenteras på skridsko.net. Men rapporteringen är frivillig och inte alls heltäckande.
LÄS MER: Isläget [ SMHI ]
LÄS MER: Planerade isrännor [ Skridsko.net ]

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar