Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Långfärd   Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

Anders Eriksson avbryter nonstop-seglingen

31 juli, 2018 – 13.24 En kommentar

På grund av en skadad axel avbryter Anders Eriksson sitt försök att segla solo jorden runt nonstop.
”Man lever längre om man fegar ur ibland, dessutom handlar det inte bara om mig”, skriver Anders efter beslutet att låta säkerheten gå först.

Anders Eriksson startade med sin 40-fots ketch Malala från Ljungskile i midsomras. Sedan dess har han seglat genom Nordsjön och Engelska kanalen och passerat ekvatorn. Förutom ett trasigt vindroder och andra mindre skador på segel och utrustning, som har reparerats, har det gått fort söderut. Men i söndags, när Anders skulle reva mesanseglet i blött väder, inträffade en avgörande händelse som ledde till det svåra beslutet att avbryta jordenruntseglingen.
”Jag satt ner i lovart med ett ben på var sida om masten, uppe på styrhustaket. Det regnade och var blött. Jag håller på att lägga av fallet som sitter på en vinsch i lä, så jag har överkroppen framför masten, när det kommer en överhalning åt lä. Jag glider runt, högerarmen som borde reagerat instinktivt och huggit tag i masten gör inte det och jag är på väg att vrida runt och med ryggen först falla rakt ut när jag med sidan slår i storbommen”, skriver Anders på sin blogg Sailing Malala på Facebook.

Axeln, som tidigare ”småkrånglat”, undersöktes av läkare med ultraljud innan avfärd och läkaren konstaterade att en sena var av och att ledkapseln skadats. Ordinationen blev, som Anders återger den, att ”segla runt jorden gärna solo, men bara ett varv. Var försiktig. Axeln kan lättare hoppa ur led, men den glada nyheten är att lättare hoppar i rätt igen”.

Anders Eriksson

Men när armen inte lydde och kunde hålla Anders på plats vid revningen blev situationen en annan. Längre söderut skulle Anders byta ut den relativt lugna Sydatlanten i varmt väder mot Roaring forties med återkommande stormvindar och betydligt kallare väder. Anders har inför långfärden varit tydlig med att han varit beredd att avbryta om det krävs för att inte äventyra säkerheten ombord.
”Incidenten var vad som behövdes för att på djupet analysera risken”, skriver Anders, som förberett seglingen i tre år, till På Kryss.
”Det blir lättare att acceptera omständigheterna och beslutet när man sätter ord på det. Augusti därnere motsvarar februari i Nordatlanten, fast därnere med ännu högre stormfrekvens. Då kanske man bör vara 100 procent hel för att vara där. Jag är lite som en enarmad surfare framme på däck när det blåser, balansen blir lidande och även förmågan att snabbt gripa tag”.

Anders Eriksson styr nu norrut med Azorerna som mål. ”Stämningen på det goda skeppet Malala är fortsatt ganska låg, men den blir bättre, Att dubbla doldrums verkar ungefär lika korkat som att hoppa på ett ben runt Vättern, nog ingen som gjort det heller…”

Bloggandet på Anders facebooksida fortsätter och innehåller allt från dramatiska redogörelser om livet ombord till spännande minnen från hamnar och vatten som han passerar. Anders har seglat jorden runt tidigare och arbetat som befälhavare på allt från Ola Skinnarmos expeditionsbåt genom Nordostpassagen till bogserbåt på Grönland.

När Anders fattade sitt beslut var han bara några hundra sjömil från att segla ifatt Kjell Litwin som startade med sin Vagabond 31 från Falmouth i juni. Även Kjell med målet att segla jorden runt non-stop. Kjell hälsar via satellitsändare till På Kryss-läsarna att allt är väl ombord och att han ser fram emot att komma halvvägs för att kunna ”segla mot något, istället för från något”. Fler rapporter från Kjell kommer här på pakryss.se och i kommande På Kryss.

En tredje svensk står i startgroparna för att påbörja sin solosegling nonstop jorden runt. Magnus Reslow förbereder sig för avfärd i Höganäs.

Carl Rosell påbörjade sitt försök att segla jorden runt nonstop på egen hand förra året. Efter att vindrodret havererat avbröt han efter nära fem månader till havs, men blev därmed den svensk som seglat längst solo utan stopp någonsin. Carl utesluter inte att försöka igen.

LÄS MER: Anders Eriksson facebooksida Sailing Malala

Johan Boström
johan@pakryss.se

 

, , ,

En kommentar »

  • Magnus Reslow skriver:

    Hej ! Jattetrakigt att Anders tvingades bryta sitt forsök! Jag önskar Kjell all lycka på sin färd! Själv tvingas jag skjuta upp mitt eget försök pga bruten handled.Blir stelopererad på Umas i Malmö 16 oktober. Därefter väntar några månaders rehab. Sen hoppas jag bli fit for fight i April, Maj. Nymue VII har jag testseglat i vindar upp till 25 m/s och jag har fullt förtroende för henne!
    MVH Magnus Reslow

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar