Hem » Långfärd, Läsvärt, Nya prylar/båtar, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Nya prylar/båtar   Nyheter

Bärplan åter högst på prispallen i havskappsegling

8 juni, 2016 – 17.27 Ingen kommentar

På onsdagen seglade Jérémie Beyou in som segrare i franska Les Sables d’Olonne drygt nio och ett halvt dygn efter starten i New York. Racet Vendée New York är den andra större havskappseglingen där bärplan visat sig vara snabbare jämfört med samma skrovmodell utan bärplan.

Jérémie Beyou, Maître CoQ

En traditionell Imoca 60 har raka sidbord, men på senare år har flera båtar utrustats med bärplan som lyfter främre delen av skrovet. Jérémie Beyous båt Maître CoQ, med bärplan, var först över Atlanten i årets upplaga av Vendée New York.

I Atlantregattan Vendée New York deltar Imoca 60-båtar med och utan bärplan. Flera av båtarna deltog även i racet åt andra hållet, från brittiska Southhampton till New York, och den bärplansutrustade båten St Michel med skepparen Armel Le Cléac’h kom då först i mål.

Den 27:e maj gick startskottet för kappseglingen tillbaka till Europa. Racet från New York till Les Sables d’Olonne i Frankrike. Topp tre-striden stod nu mellan bärplansutrustade båtar och först i mål på onsdagen var Jérémie Beyou. Beyou seglade de 3460 sjömilen med en snitthastighet på 14,85 knop. Segertiden blev 9 dagar, 16 timmar och 57 minuter.
Sébastien Josse på båten Edmond de Rothschild och Alex Thomson på Hugo Boss gör nu upp om silver och brons.

Vendée New York, är det sista större testet i tävlingssammanhang av bärplan på kölbåtar innan jorden-runt-tävlingen Vendée Globe som startar i november.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, , , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar