Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter, Ombord, Säkerhet

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter   Ombord   Säkerhet

Redo få hjälp från ovan?

16 februari, 2016 – 16:15 Ingen kommentar

Någon i besättningen blir akut sjuk och måste hämtas med helikopter. Hur ska man agera som skeppare eller styrman?
I februarinumret av På Kryss rapporterar Linda Hammarberg från en övning med en av Sjöfartsverkets helikoptrar. Linda lät sig vinschas upp från sin familjs ketch Mary af Rövarhamn och hälsade senare på helikopterbesättningen på Säve flygplats för att höra hur de tycker att besättningen på en fritidsbåt ska agera för att en räddningsaktion ska bli så säker som möjligt. Innan dess hade familjen övat med räddningshelikoptern när Sjöfartsverket satte ombord en person som sedan hämtades. Videon ovan är från den tidigare övningen.
Några av lärdomarna är, enligt Linda och helikopterbesättningen, att man vid en räddningsaktion ombord på en båt ska..

.. se till att ha så mycket öppet vatten runt båten som situationen tillåter.
.. ta ner segel och surra eller ta in allt löst på däck. Det kan fläkta ordentligt.
.. håll en hastighet på minst fem knop, så undviker du det värsta vinddraget från helikoptern.
.. som styrman hålla en stabil kurs och jämn fart. Titta inte på helikoptern utan koncentrera dig på att styra.
.. använda headset eller gå in om du behöver prata i radio. Helikoptern överröstar allt.
.. använda öronproppar och hörselkåpor för att skydda öronen och möjliggöra kommunikation på däck.
.. ha något färgglatt plagg med reflex för att synas från helikoptern. Gärna också nödljus, strob eller vattentät ficklampa för att kunna upptäckas eller signalera.

Läs mer i På Kryss nr 2, 2016!

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

 

, , , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar