Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter   Säkerhet

Helikopterräddning fördröjd på grund av personalbrist

6 november 2017 – 15:09 11 kommentarer

Ingen av de två närmaste räddningshelikoptrarna kunde på torsdagen rycka ut till en nödställd fritidsskeppare i Östersjön. Istället skickades den tredje närmaste som var framme två timmar efter larmet.

En fritidsskeppare på väg från Färö till Stockholm med sin motorbåt larmade sjöräddningen med ett mayday-anrop via vhf vid 17-tiden på torsdagen. Han var på väg från Fårö mot Stockholm och kände sig omtöcknad efter att ha varit inne i sin ombyggda fiskebåt med diesel-inombordare. Mannen uppgav att han befann sig mellan Fårösund och fyren Gustaf Dahlén och att han andats in avgaser och kunde vara kolmonoxidförgiftad. Vhf-samtalet med sjöräddningscentralen, JRCC, i Göteborg avbröts eftersom mannen slutade svara på anrop.
JRCC larmade flyg och fyra fartyg till den nödställde. Det 55 meter långa sjömätningsfartyget Baltica låg utanför Landsort och befann sig närmast den olycksdrabbade. Kustbevakningens tjugometers KBV 311 befann sig i Stockholms skärgård och lotsbåten Pilot 749 var väntande vid bryggan i Landsort. SSRS:s räddningsbåt Marc Wallenberg var den närmaste SSRS-båten och ryckte ut från Nynäshamn. Baltica rapporterade att det blåste kuling upp till 16 meter per sekund nordligt utanför Landsort.

motorbat2

Den drivande båten lämnades drivande i kuling efter torsdagskvällens räddningsinsats. Navigationsvarning utfärdades. SSRS i Fårösund fick uppdraget från försäkringsbolaget att bärga båten på fredagen. Bild: RS Fårösund

JRCC:s räddningsledare beslutade att skicka en räddningshelikopter, men eftersom helikoptern i Visby inte var i tjänst kontaktades det närmaste alternativet: stationen i Norrtälje. Befälhavaren för helikoptern i Norrtälje bedömde att besättningen och helikoptern inte kunde utföra räddningsuppdraget eftersom det var för riskfyllt, bland annat på grund av vädersituationen. Istället tillfrågades stationen i Ronneby som åtog sig uppdraget. Klockan var då 17.20 och det hade gått drygt en kvart efter larmet från den nödställde. Avståndet till Ronneby var cirka 32 landmil från den nödställde, vilket är drygt dubbelt så långt från Norrtälje och mer än tre gånger längre än från Visbystationen.

Nära trekvart efter larmet från fritidsskepparen, klockan 17.48, hittade kustbevakningens flyg fritidsbåten cirka 25 sjömil väster om Gotska Sandön och 30 sjömil sydost om Landsort. Med mörkerseende kamera såg flygbesättningen att en person befann sig liggande på akterdäcket med öppen dörr in till styrhytten.

Under tiden som kustbevakningsflyget observerar motorbåten har JRCC då och då vhf-kontakt med mannen som låter medtagen.

Strax efter klockan 19 anlände lotsbåten från Landsort och strax därefter räddningshelikoptern. Det blåste enligt helikopterbesättningen 14-19 meter per sekund och våghöjden var cirka 2,5 meter. En halvtimme efter sin ankomst hade räddningshelikopterns ytbärgare tagit sig ombord på motorbåten och hämtat den nödställde upp till helikoptern. Mannen fördes till Visby sjukhus.

Vid halvniotiden var både SSRS-båten från Nynäshamn och kustbevakningens båt på plats och försökte bogsera båten, men sjön var grov och man gjorde bedömningen att det inte skulle gå att bogsera båten till hamn. Strax efter att kustbevakningens 311 anlände avbröts räddningsinsatsen. En navigationsvarning utfärdades för den drivande båten.

Dagen därpå, på fredagen, tillfrågades SSRS-stationen i Fårösund via Skärgårdsassistans om att åta sig uppdraget att bogsera båten till hamn.

Att helikoptern i Visby inte var i tjänst berodde på att Sjöfartsverket och personalen inte har kommit överens om ett nytt arbetstidsavtal för besättningen. Det gällande arbetstidsavtalet, som gäller till december, sades upp från Sjöfartsverkets sida i maj och förhandlingar pågår.
– Vi har inte kunnat fylla alla fem stationer med besättningar och Visbystationens helikopter var planerad ur tjänst till och med tisdagen den 7:e november, säger Sjöfartsverkets presstalesperson Daniel Lindblad.

Visbyhelikoptern har vid tidigare tillfällen sedan juni i år varit ur tjänst med följden att avståndet till nödställda i närheten av Gotland har varit längre än från stationen vid Visby.

Varför skickades Ronnebyhelikoptern trots att det blåste nordligt och var hälften så långt till Norrtälje?
– Det är befälhavaren som avgör om helikoptern kan gå ut. Den bedömningen görs alltid just i det ögonblicket med hänsyn till insatsen framåt i tiden, säger Daniel Lindblad.

Varför gjorde befälhavaren i Norrtälje en annan bedömning än kollegan i Ronneby?
– Den information som jag har är att det framförallt var väderläget som spelade in. Och att det inte i första hand var vädret i Norrtälje som hade betydelse.

Vilka synpunkter har Sjöfartsverket om den här insatsen med tanke på att de två närmaste helikoptrarna inte kunde användas?
– Hur lång tid det hade tagit och hur det hade gått med en annan helikopter vet vi inte. Med tanke på uppdraget att lokalisera och rädda en nödställd på den platsen under rådande väder den här tiden på året så var det en acceptabel insats, anser jag, säger Daniel Lindbland och lägger till:
– Mannen var väldigt, väldigt tacksam. Från hans perspektiv var det väldigt lyckat.

Johan Boström
johan@pakryss.se

, , ,

11 kommentarer »

  • Torsten Jacobsson/BLÅSKAJSA skriver:

    Det är fler viktiga sjöfartsintressenter som har noterat problemen med Sjöfartsverkets organisation med räddningshelikoptrar; se här inlägget i senaste Sjöfartstidningen: https://www.sjofartstidningen.se/temporara-losningar-duger-inte/?utm_source=Sj%C3%B6fartstidningens+nyhetsbrev&utm_campaign=492878942b-EMAIL_CAMPAIGN_2017_12_19&utm_medium=email&utm_term=0_eaa9b84478-492878942b-63553957

  • Nej Henrik, missade inte det. All heder åt dem. Det är bara det att helikoptern i Norrtälje har sagt nej till att lyfta 17 ggr p g a vädret, senast dog en man från Nämdö då det tog för lång tid till sjukhuset. Hade helikoptern fått vara kvar på Värmdö hade han troligen levat i dag. SSRS borde faktiskt ha några helikoptrar…

  • Henrik skriver:

    @Marianne Mossfeldt: Antar att du med din ironiska kommentar syftar på Kustbevakningen? Då måste du ha missat att KBV hade en flygande enhet och ett fartyg med i insatsen. Bättre lycka nästa gång!

  • Ola Pettersson skriver:

    Lägg ner Sjöfartsverket. Bättre att Flygvapnet tar hand om all Helikopterverksamhet.

  • peter åhren skriver:

    Det är tur att Ronnebys personal tar på sig uppdraget. Vi behöver personal som förstår vad deras jobb är.
    Nämligen att hjälpa människor i nöd.
    Såg uppdrag granskning, skrämmande hur de ansvariga agerar.

  • Tur att SSRS finns !!!! Övriga har väl fullt upp med administration och att kolla att folk håller 0,2%-gränsen…

  • Rolfen Sjöström skriver:

    Ytterligare en myndighet som gått på grund!

  • Henrik skriver:

    Har ni någon aning om vad det innebär att driva flygverksamhet? Tror inte det är en bra idé att blanda in SSRS i detta.
    Personligen hoppas jag att Försvarsmakten blir en del i detta igen.

  • Thomas Olheden skriver:

    Lördagen den 4 november 2017 , BARA ÖVNING,. SVK Roslagen hade en SAR övning tillsammans med Sjöräddningen Räfsnäs Norrtälje. Rss Stenhammar + ytterligare en båt + 4 enheter från SVK Roslagen. Denna SAR övning tilldrog sig strax söder om Söderarm i anslutning till Söderarmsleden. Övningen bestod av olika senarior och ett var att en Stridsbåt 90 E hade kolliderat med en ö och flera skadade. Ett moment där Sjöfartsverkets Räddnings helikopter från Norrtälje skulle träna på att ta upp en av våra skadade och föra denna till en övnings plats i Söderarms Skärgård ( Figurerat sjukhus, ej säga var). Helikoptern kom men hade lite tid att vänta pga bränsle brist, som det ryktades om. Jag har inte förstahands uppgifter utan det jag säger är vad jag hört i andra hand. Vi kunde dock kunde konstatera att dom inre skador som den Figuranten skulle ha,enligt övningen, hade lett till döden om inte operation på sjukhus kunde ha genomförts och helikopter assistans var nödvändig. NU VAR ALLT BARA ÖVNING .
    Intressant när jag läser att helikoptern från Norrtälje valde att inte gå ut till Gotska Sandön. Att inte Visby helikoptern kunde lyfta pga en avtals tvist. Detta är ju upprörande. Thomas Olheden / Järfälla

  • Ove Paulusson skriver:

    Vilken härlig idé från Gunnarp att vi medlemmar arbetar för att SSRS fär tillgång till och medel att driva några räddningshelokoptrar. Sjöfartsverkets agerande har alltsedan den underliga, troligen olagliga upphandlingaen av sina helikoptrar ännu en gång demonstrerat sin bristande kompetens. Detta trots att generaldirektörer och andra gjort allt för att dölja brott mot upphandlingsregler, omotiverade resor och annat.
    Ove Paulusson, MÖLNDAL.

  • Gunnar Buhre skriver:

    Ge SSRS några helikoptrar så.blir det säkert bättre/Gunnarp