Hem » Läsvärt, Nya prylar/båtar, Nyheter

Läsvärt   Nya prylar/båtar   Nyheter

Björn seglar för forskningen

8 juli, 2018 – 16.34 En kommentar

Björn Bertoft har fått nog av fossila bränslen och miljöförstörande segling. Nu genomför han en seglats på 2 000 sjömil med en inombordare som drivs av el, giftfri bottenfärg och ska dessutom tråla efter mikroplast på uppdrag av Göteborgs universitet.

– Det är dags för min generation att ta ansvar nu. Ställa om livsstil och inte sitta och snåla om huruvida det är lönsamt med solcell eller inte. Vi har haft kul i 70 år och nu är det dags att förändra, säger Björn Bertoft.

Rutten går från Oslo till Stockholm via Danmark, Tyskland, Estland, Litauen och Finland och på vägen ska han även träffa forskare, klimatentrepenörer och andra som jobbar mot en mer miljövänlig sjöfart.

– Jag känner att jag har levt min beskärda del av ett slarvigt liv. Hela vår generation har inte brytt oss. När jag var liten lärde man sig hur man sänkte sopor med sten liksom. Jag tycker att min generation är rätt värdelös på att ställa om. Vi är ett rikt land och har en hög utbildningsnivå, vi är välinformerade och ändå har folk fem bilar och tycker det är coolare med en brummande motorbåt, säger han.

När Björn Bertoft bestämt sig för att han skulle riva ut sin gamla motor och installera en elmotor i sin båt började han kontakta olika forskare och universitet för att se om det fanns något projekt han skulle kunna genomföra för att seglatsen också skulle ha ett vetenskapligt syfte. Det ledde till att han fått låna två plasttrål av Martin Hassellöv som är professor i analytisk miljökemi vid Göteborgs universitet.

Under resans gång kommer Björn och de ungdomar som han i sitt projekt kommer ta med som besättning att mäta siktdjup och samla upp plaster i ett så kallat citizen science project. Förutom forskningsprojektet och elmotorn som går att ladda under seglingen testar han även en ny finsk, giftfri bottenfärg och kommer laga mat och ladda sin elektronik med hjälp av solkraft.

– Mina barn har växt upp på den här båten och rulltat runt på öarna när de var små. Men då pratade man ju inte om plaster, utan då var det drivved som var det farliga. Jag vill visa min generation lite vart skåpet ska stå med den här satsningen, säger Björn Bertoft.

Björn Bertofts Smaragd med plasttrålen från Göteborgs universitet.

Vad har varit det svåraste hittills?

– Det är ju att få elen att räcka till alla saker som man använder. Det är alltifrån motorn, där jag haft vissa problem eftersom det är en testvariant, till telefonen, datorn och plottern och det där. Man får faktiskt tänka lite att ”oj nu är det morgon så jag måste sätta allt på laddning”. Men krångligare än så är det inte, säger Björn Bertoft.

– Samtidigt har jag haft tur med vädret och inte ännu varit med om en mulen vecka med mycket regn.

Seglatsen har enligt Björn Bertoft själv hamnat precis rätt i tiden med debatten om elmotorer och plaster i haven. Nu hoppas att han att hans exempel ska bli en del i att intresset för miljövänlig segling ökar.

– Jag tror att det finns en längtan efter en återgång till det enkla i segling. Och det är en väldigt skön känsla att segla runt och veta att all energi antingen samlats in av solen eller att man genererat den själv.

Björn Bertofts tre tips till dig som vill segla mer miljövänligt:

  1. Njut av seglingen som den varit traditionellt och slå inte på motorn slentrianmässigt när vinden dör.
  2. Fundera iallafall på att skaffa en elmotor. I snitt använder man motorn bara 40 minuter åt gången, var en early adopter!
  3. Ladda telefoner, datorer och plattor med solceller när du är ute och seglar.

Niklas Gyberg Ivarsson
redaktionen@pakryss.se

 

, , , , ,

En kommentar »

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar