Hem » Nyheter

Nyheter

Bokrecension: Segla ut

16 augusti 2010 – 09:00 Kommentarer inaktiverade för Bokrecension: Segla ut

Med den här boken tar författarna ett brett grepp, då de har ambitionen att ge både seglings- och navigationskunskaper i en och samma bok. Boken börjar med grundläggande begrepp om båtens delar, de olika segelsätten och hur man får fart i båten är beskrivet med svartvita bilder som förstärker texten . Övningsuppgifter i anslutning till varje avsnitt gör att man som läsaren snabbt kan stämma av att man förstått det man har läst.
I navigationsdelen går skribenter genom allt som krävs för ett förarintyg och även här har de med uppföljande övningsuppgifter. Längst bak i boken finns Sjötrafikföreskrifterna vilket kan vara en fördel om boken får följa med ut på vattnet, vilket den troligen inte kommer att göra i en jolle. Från att boken haft många bilder som komplement till texterna i seglingsdelen, så har man betydligt värre bilder i navigationsdelen, men istället är det fler färgbilder.

Vem skall nu köpa den här boken?
På omslaget står det att det är grundläggande teori för jollesegling, och navigationsdelen beskrivs som för ungdomar och nybörjare. Det är inte många vuxna nybörjare som börjar segla jolle, men för tonåringen som precis skall eller har börjar på seglarskola och vill komplettera med grundläggande kunskaper i navigation är boken ett bra val. På några ställen i seglingsdelen finns det en extra förklaring om att man gör annorlunda med stora båtar, t.ex. är beskrivningen att man skall dra ner spinnakern genom ruffluckan om det är en större båt vilket känns onödigt och överflödigt. Det är bra att både knopar, splitsning och tagling fåren liten plats, men beskrivningen av hur man gör en rundtagling förtjänar mer utrymme på en sida om det inte bara skall vara kuriosa, vilket det kanske är i dag för en jolleseglare.

Författare; Lena Dalman och Elisabett Sjöqvist
Förlag: Jure
ISBN: 9789172234093