Hem » Löpsedel, Nya prylar/båtar, Nyheter

Löpsedel   Nya prylar/båtar   Nyheter

Boot Düsseldorf 2015: eLex, Spirit, Scalar, Bente, Dragonfly

20 februari, 2015 – 10:21 Kommentarer inaktiverade för Boot Düsseldorf 2015: eLex, Spirit, Scalar, Bente, Dragonfly

Nästan en kvarts miljon besökare, varav långt över 50 000 icke-tyskar och däribland många svenskar, kom till världens största inomhus-båtmässa i Düsseldorf i januari. På plats fanns 1 741 utställarna från 57 länder – och en hel del flytetyg.

DD-eLexeLex 610 – retrodesign med elmotor
Österrikaren Christian Lex sökte länge efter en lämplig båt till ”sin” alpsjö Wörthersee. Han fann lösningen i ett samarbete mellan tyska designföretaget iYACHT och det estniska varvet Polar Shipyard, som står under tysk ledning. eLex 610 är en elegant motorbåt med mycket traditionella drag från 50-talet.

Framdrivningen är ömsom elektrisk och ömsom bensindriven. Under huven (där en V8 hade suttit för 60 år sedan) sitter nu en Torqeedo elektrisk utombordare för insjödrift undangömd, då allt fler insjöar har hårda krav på utsläpp och buller.

När båtägaren sedan drar sin trailerbara eLex efter sig för semester på havet, byter man ut elmotorn till en starkare bensinmotor. Samtliga installationer för såväl bensin- som eldrift är förberedda för ett snabbt och smidigt byte från el- till bensindrift och tvärt om. En modell med dubbla elmotorer erbjuds också.

Längd: 6,1 m Bredd: 2,42 m Djup: 0,36 m Motor: elmotor 60 kW


Spirit 37 – modern klassiker helt i träDD-Spirit

Träbåten lever och byggs fortfarande till exklusiva kunder. Brittiska Spirit Yachts bygger mycket vackra klassiska båtar i trä med modern undervattenskropp från 37 till 100 fot. På Boot Düsseldorf visades lilla Spirit 37, som nu i Mk3 bygger på den ursprungliga Spirit från 1993. Ett stort antal varianter finns, från helt tomma day-racers till kompletta och inredda snabba kustkryssare. Den nyaste modellen som visades hade indirekt belysning i ruffen, för att ge känsla av rymd och atmosfär.

Längd: 11,4 m Bredd: 2,05 m Djup: 1,8 m Vikt: 2,1 ton Motor: 10 hk


DD-ScalarScalar 34 – en klassiker i trä och glasfiber

Att nya båtar bör se ut som förr i tiden (även om skroven är i glasfiber) visas genom denna 36-fots förlängda vidareutveckling av Scalar 34 från Tyskland. Med byggnummer 100 har den fått en klassisk yacht-akter. Denna tidlösa design bygger på ett plastskrov, men annars är allt i kärleksfullt handsnickrat trä.

Det anrika varvet Henningsen & Steckmest från 1958 satsar framgångsrikt på en kombination av välseglande båtar i klassiskt utförande. De lockade många besökare.

Längd: 10,3 m Bredd: 3,3 m Djup: 1,8 m Vikt: 6 ton Motor: 29 hk


Bente 24 – en handfull entusiaster i full fartDD-Bente

Vad händer när man släpper lös en handfull entusiastiska unga seglare, med lika mycket idéer som ungdomlig tro på möjligheterna? Resultatet är 24-fots minikryssaren Bente 24. En grupp seglare sökte nämligen själva efter en ytterst välseglande och rolig men billig segelbåt, som tål tursegling. Den skulle även ha ståhöjd vid pentryt och exempelvis toalett.

Det sprudlade av lust och idéer! Idémakarna fick av en tillfällighet 18 produktdesignstudenter på Hannovers Högskola att engagera sig i detta innovationsprojekt.

På Boot Düsseldorf stod lilla Bente 24 färdig, men helt tom (var och en inreder som han eller hon vill, i likhet med en lägenhet!). För 25 000 euro plus moms (för en segelklar båt) såldes så många båtar på mässan att serieproduktionen går igång nu till våren, med leveransstart redan i augusti.

Nu arbetar gruppen även med en miljövänlig ”Vegan-Bente”, där glasfibern är ersatt med lin. Skummet i sandwichmaterialet är av kork. Allt hålls samman med hjälp av linoljeharts.

Längd: 7,55 m Bredd: 2,75 m Djup: 1,5-1,8 m Vikt: 1,2 ton Motor: elutombordare


DD-DragonflyDragonfly 25 – tillbaka till rötterna med ny design

Retro med mycket nytänk är en genomgående trend under året. Gamla Dragonfly byggdes i 300 exemplar i Danmark mellan 1980 och 2005, då utvecklingen började gå mot allt större båtar och man övergav den lilla 25-fotaren.

Nu premiärvisades den helt nya trailerbara Dragonfly 25 med ett helt nytt koncept, som inte har mer gemensamt med föregångaren än storleken. Den helt nyutvecklade båten (som likt övriga Dragonfly kan fälla in pontonerna och minska bredden från 5,80 m till 2,30 m) riktar sig bland annat till den unga familjen, som söker en rolig övernattningsbar förstabåt.

Längd: 7,7 m Bredd: 2,5-5,8 m Djup: 0,38 m Vikt: 1,1 ton


Text och bild: Leon Schulz

redaktion@pakryss.se

, ,