Hem » Ombord

Ombord

Chartersegling: Några råd om var, när, hur och med vem …

23 januari 2012 – 06:17 Kommentarer inaktiverade för Chartersegling: Några råd om var, när, hur och med vem …

Vi tog med kryddor, olja och diskmedel i småförpackningar.

När ska man åka?
Medelhavet är bäst under maj-juni och september, medan juli-augusti är varmt och överfullt. Västindien och Karibiska sjön har sin topperiod slutet av december till april, medan man under resten av året kan riskera kraftiga lågtryck eller orkaner och att man då får vänta ut vädret i en skyddad hamn.
Söderhavet är bäst under svenska sommaren, liksom Nordeuropa och USA.
Vanligt för dessa platser är att de ofta i perioder har ganska kraftiga vindar, det sägs att det finns inget ”medel” i Medelhavet – det är antingen för mycket eller för lite … Västindien och Söderhavet har tradvindar som ofta ligger runt 10–12 m/s. Skärgårdarna är små och ger begränsat med vindlä.

Båtarnas skick
Flera arrangörer använder inte båtar äldre än fem år, sedan går de vidare till budgetuthyrare eller till försäljning. De flesta hyrbåtar lever ett mycket hårt liv. En del arran­görer erbjuder premiumbåtar, som är nyare men också dyrare. Är båtstandard viktigt, gör en ordentlig förfrågan och var beredd att betala mer. Vanliga problem är säckiga segel, saltbemängda dynor och att saker går sönder under veckan, från kylar till ankarspel.

Vad ska man ta med sig?
Ett tips är att ta med sig salt, kryddor, olja, lite diskmedel i en filmburk och en disksvamp för att slippa köpa stora förpackningar av allt man bara kommer att använda under en vecka. Ibland finns ett urval i båten, men innan man kommer ner vet man inte vad som eventuellt finns ombord.
I övrigt är ett navigationsintyg för en eller ibland två personer (Grekland) ombord ofta nödvändigt. Ibland kan man få göra en ”uppkörning” i hamnen med personal från uthyraren. Förarintyg eller ”kustskepparen” räcker fint. Jag hade mitt engelska Yachtmaster Offshore-intyg som var välkänt och redan på engelska, så jag slapp översätta. ICC (International Certificate of Competence) som ännu inte finns i Sverige, men kan vara ett alternativ.
Det verkar dock vara ovanligt att någon blir stoppad, det lär till och med finnas de som visar upp svenska körkortet och hävdar att det gäller på sjön …
SRC/VHF-intyg behövs i Kroatien.

Resegaranti
Resegarantin ger dig ersättning om du har köpt en resa som ställs in eller avbryts, till exempel för att researrangören har gått i konkurs. Resegarantin omfattar paketresor och vissa andra arrangemang. Köper man en flygbiljett kan det löna sig att boka åtminstone första natten samtidigt för att åtnjuta garantin. På www.kammarkollegiet.se kan du kolla att din arrangör har betalat in garantisumman.

Praktiska råd:

  • De vanligaste problemen orsakas av solen och värmen; man använder inte solskydd och man dricker inte tillräckligt. Som blek nordbo är solskyddfaktor SPF50+ inte för mycket de första dagarna, solhatt och upp mot 4-5 liter vatten per person kan behövas för att inte torka ut.
  • Kläder för solskydd och kanske en fleecetröja för kvällen. Pengar brukar vara billigast att ta ut på plats från en bankomat (ATM). Solskydd (glöm inte läpparna), våtservetter, plåster, sjösjukemedel och huvudvärkstabletter kan vara värt att ta med sig.
  • Packa i mjuk väska som är enklare att stuva undan i båten. Ta med badkläder och tandborsten i handbagaget, i fall incheckade väskan kommer bort under transporten.
  • I filmen Sällskapsresan var frågan ”finns det svenskt kaffe på grisfesten”, nu 30 år senare är det snarare om det finns svenska eluttag för laddare på resmålet. I Västindien är det 110 volt och annorlunda kontakter, adaptrar finns. Sällan finns det invertrar i båten, laddning kan bara ske när det finns landström.
  • Mobiltelefonen kan bli mycket dyr att använda utanför EU (t.ex. Kroatien eller Turkiet). Internetcaféer är vanliga utomlands.