Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Crowdfunding för svenska digitala sjökort

2 maj, 2018 – 14.47 18 kommentarer

Nu kan regelbundet uppdaterade svenska sjökort bli tillgängliga för plotterprogrammet Open CPN.
– Vi behöver samla 150 intresserade för att finansiera de svenska sjökorten, säger Jan Billig som är en av initiativtagarna till gräsrotsfinansieringen som ska vara klar innan sommarsäsongen.

Plotterprogrammet Open CPN kan användas i datorer eller androidmobiler. Gränssnittet och funktionerna är av motsvarande standard som i andra navigationsappar och program, men den stora skillnaden är att Open CPN är byggt på öppen källkod och frivilligt arbete. Själva programmet för datorer med Windows eller Mac är gratis och som app för android kostar den drygt en hundralapp. Men sjökorten måste köpas in och nu har en grupp svenska båtaktiva på västkusten tagit initiativ till inköp av digitala kort från Sjöfartsverket. Inköpen sker via företaget O Charts och det krävs minst 150 inköpta licenser för att få till stånd ett avtal med en kostnad för varje användare på cirka 500 kronor.

Jan Billig

Jan Billig är aktiv i Kryssarklubbens västkustkrets och en av initiativtagarna till svenska kort för Open CPN.

– Det kostar drygt 500 kronor plus moms per användare som en engångskostnad, och den summan samlar vi nu in som ett crowdfundingprojekt med deadline den 15 juni. Får vi in tillräckligt många intresserade kan vi leverera några dagar senare, säger Jan Billig som har egen erfarenhet av arbete med sjömätning och navigationsbeskrivningar inom Kryssarklubbens Västkustkrets.
­– Det är imponerande hur en grupp frivilliga, som lägger ner sin tid och kunskap gratis, har lyckats åstadkomma detta, säger Jan om själva plotterprogrammet som används runtom i världen sedan 2008. Bland annat i USA är bottendata och djupmätningar som utförts av myndigheter gratis och är anpassade för plotterprogrammet som finns för de flesta plattformar utom Apples iphone och ipad.

Open CPN

Norska Sjöfartsdirektoratet tillhandahåller sjökortsunderlag för Open CPN.

Funktionerna känns igen från kommersiella plotterprogram. Exempelvis stöd för så kallade raster- och vektorkort. Sjökortet är anpassat efter gps-position, så kallad moving map. Även ais har stöd i programmet som också kan visa tidvatten- och strömtabeller. Rutter, spår och waypoints kan skapas och exporteras eller importeras från andra källor och det finns plugin-moduler för instrument, gribfiler, överlagrad radarbild, lokal kompassavvikelse med mera. Länk till projektets sida hos O Chart finns längst ned på sidan.
– Vi vill ha detta klart innan seglingsäsongen startar på allvar och därför satte vi deadline den 15 juni, säger Jan Billig.
­– Om vi inte har fått ihop 150 intresserade då så får alla sina pengar tillbaka.

När kan programmet börja användas med de svenska korten?
– Själva konverteringen till vårt krypterade format är väl beprövat för de länder som redan säljs. Vi bedömer att det ska ta två till tre dagar efter att vi fått 150 beställningar innan vi kan leverera. Så det kan förstås bli innan vår deadline, säger Jan Billig.

Om man köper ett kommersiellt plotterprogram så kan man få hjälp med installation och tekniska problem. Hur gör man om det krånglar med Open CPN?
– Vi är en grupp frivilliga som gör manualer och hjälper till så gott vi kan. Erfarenheten hittills är att det inte krävs särskilda tekniska kunskaper för att klara av installationerna. Här på västkusten arrangerar Västkustkretsen också särskilda kurser i Open CPN för intresserade. Det finns ju sjökortsunderlag för stora delar av världen.

Hur uppdaterar man sina kort och hur ofta kan man göra det?
– Rent tekniskt finns informationen uppdaterad från Sjöfartsverket dagligen. Exempelvis norska sjöfartsverket uppdaterar underlagen för Open CPN en gång per vecka, men exakt hur ofta de svenska korten kommer att uppdateras vet jag inte i dagsläget.

En användarlicens för de svenska korten från Sjöfartsverket gäller ett år. Det är upp till användaren att uppdatera korten som är i vektorformat. Korten kan sparas under obegränsad tid. Avtalet för inköpen av licenser, inklusive royalty, från Sjöfartsverket sker via företaget O Charts, baserat i Spanien, som i sin tur har ett avtal med användarna.

Det kostnadsfria navigtionsprogrammet finns för Windows (XP SP3 – Win10), Macintosh, Linux (även Raspberry Pi) och Android, platta eller mobil från version 4.1.

LÄS MER: Västkustkretsens information om Open CPN

LÄS MER: Open CPN:s officiella webbsida för anmälan/köp av de svenska korten

Johan Boström
johan@pakryss.se

, ,

18 kommentarer »

  • Olle Rämsberg skriver:

    Såg på http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation att det finns starka indikationer på release imorgon! Kommer det upp som nedladdningslänk på o-charts, eller?

  • Ove Thorin skriver:

    Vi är nu i hamn med vektorkorten, mer än 150 har beställt.

    Hälsningar Ove

  • Ove Thorin skriver:

    Nu är vi 90 som förbeställt.
    Hälsningar Ove

  • Jan Billig skriver:

    Det är vektorsjökort och det kommer att omfatta alla Sjöfartsverkets sjökort, Strömstad till Haparanda inklusive de större insjöarna och alla specialer.

  • Michael Kolmodin skriver:

    Är det rasterkort eller vektorkort vi talar om? OpenCPN stödjer ju både raster- och vektorformat, men vad är det vi skall finansiera tillsammans (jag har redan rasterkorten från soltek)?

    Och visst talar vi om alla svenska kort från Strömstad till Haparanda?

  • Christopher Adolfsson skriver:

    Trevligt!, jag har nu beställt

  • Jan Billig skriver:

    Just nu 64 anmälda !
    Många frågar var man kan anmäla sig, så här kommer en direktlänk:
    http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=11&controller=category&id_lang=4

  • Kjell-Arne Brink skriver:

    Helloj alla glada seglare!
    Ingen blir gladare än jag, utmärkt initiativ! Har använt Open Cpn flera år det fungerar utmärkt.

  • Peter Wässing skriver:

    Jag har använt Open CPN i flera år och manuellt rättat i ett konverterat NV-kort, både det elektriska och det på papper. Manuell rättning i det elektriska kortet ger efter några år en kladdig bild i översiktsskalorna.
    Ett bra initiativ, jag hänger på.
    Peter Wässing

  • Erik Sandberg skriver:

    Hej

    Utmärkt initiativ. Självklart är jag med på detta och har en givetvis en förhoppning att uppdateringar samt notiser i framtiden blir tillgängliga i samma omfattning och med samma uppdateringsintervall som för yrkessjöfarten. Jag har själv en licens med uppdatering av fem (5) svenska ENC-celler (S-63 via Primar) just för att kunna ha rättade officiella elektroniska sjökort.
    Jag tycker inte att de ofta försenade ”Base-CD-uppdateringarna” som app- och plotter- och 3rd-part i bästa fall erbjuder är tillräckliga. Timingen på ”rättningssläppen” är tyvärr inte den bästa för skandinavisk säsong för fritids- och mindre yrkessjöfart som inte har ECDIS som krav, men som vill ha något som säkerhetsmässigt matchar riktig papperslös navigation.

    Jag är väl medveten om att många inte ens rättar eller uppdaterar sina sjökort ens varje år och jag hoppas att detta kommer att bli en attraktiv ögonöppnare.

    Vidare kan jag tycka att försäkringsbolagen birde ta en mer aktiv roll både i kravställning och finansiellt stöd i denna riktning som Västkustkretsen tagit initiativ till. Alandia visade förvisso på risker med vissa plottrar/sjökort för några år sedan, men sedan dess har det varit sparsamt inom ämnesområdet. Ur säkerhetsperspektivet finns dock den negativa utvecklingen Sonarcharts som mer eller mindre dels riskerar att göra användaren kriminell genom att sprida svensk djupdata fritt och dels publicera ”högupplöst” djupdata som inte alls har någon kvalitetssäkring mot någon
    sjömätn8ngsstandard. Idén hade varit god med ”djupdelning” om den hade varit kontrollerad ur båda aspekterna; spridning och kvalitet.

    Jag är själv huvudsakligen ”ostkustseglare” med 2,35m djupgående, vilket för mig innebär att Hydrographicas sjökort är mer ”nice än need” och kanske skulle kunna underlätta vid viss ”skogsnavigering” om jag inte läst på innan i en hamn- eller naturhamnsguide.

    Jag vill också passa på att kommentera prisbildskommentarer (i allmänhet – inte något från detta forum).

    Prisbilden på ENC är tyvärr ohemul. Tidigare nämnda fem celler blir dyrare än den presenterade lösningen där hela landets celler finns med oberoende för hur länge jag betalar för rättningar. Priset för papperssjökort (som numera skrivs ut på näst intill vanlig storformatsskrivare) är inte heller tilltalande om man vill ha täckning för motsvarande sjöområde.

    Vad som är dyrt måste alltid ställas i förhållande till vilket verkligt behov enstaka fartyg har och vilka krav på tillförlitlighet/säkerhet man själv och regelverken ställer. I de länder man seglar kanske ska tilläggas.

    I grunden hade jag, när elektroniska sjökort började komma, hoppats på en utveckling där man i likhet med USA kunnat tanka ner officiella sjökort och rättelser. Det är ju här som där huvudsakligen skattebetalarna som stått för sjömätningarna i Sverige, huvudsakligen genom Marinens och Sjöfartsverkets (Flottan och Sjökarteverket) försorg.

    Nu är vi dock där vi är och att kunna ladda ner (S)ENC, som är så nära officiella elektroniska sjökort som möjligt, helst med löpande rättningsmöjlighet, till detta facila pris är utomordentligt bra och bör supportas.

    /Erik Sandberg

  • Petter skriver:

    Igår 22 anmälda, just nu 44. Inte illa! :)
    Har använt OpenCPN sedan 2009. Kör det ff på samma dator, en laptop från 2004, och det fungerar utmärkt. Mkt nöjd, och ser fram emot att byta ut de gamla sjökorten från 2009.

  • Rolf Rodstedt skriver:

    Ge mig beställningsuppgifter BG eller PG som ska användas för beställning
    Med vänlig hälsning,
    Rolf

  • Gustaf Eklöf skriver:

    Det här projektet verkar spännande men vi ostkustseglare vill nog ha med Hydrographica ombord innan i varje fall innan jag är intresserad.

  • Göran Johansson skriver:

    Solteknik HB:s rastersjökort med Hydrographicas specialsjökort och Hydrographicas natur- och gästhamnskartor från Hamnguiden 7 (Ostkusten) och Hamnguiden 8 (Stockholms skärgård) kommer att finnas för nedladdning till Open CPN från och med den 8 Maj.

    Nedladdningen kan göras från X-Traverse server i Kanada.

    Mera info kommer inom kort från Solteknik HB och Hydrographica.

    Bästa hälsningar

    Göra Johansson
    Solteknik HB

  • Thomas Höckne skriver:

    Nej! Det framgår inte av artikel, men vi talar här om vektorkort baserade på Sjöfartsverkets S57 kort. Såvitt jag vet har inte Hydrographica sina kort i det formatet, ännu….
    Rastersjökort för Sverige, inklusive Hydrografphicas kort, finns redan tillgängliga för OpenCPN genom soltek.se

  • Jan Billig skriver:

    Just nu har vi inte planerat det. Att nå målet med gräsrotsfinansieringen av SjöV vektorsjökort är vårt första steg.

  • Jan Bjurström, Styrsö skriver:

    Intressant! Dock är korten drygt dubbelt så dyra (659.72kr) som Storbritannien och Europa från oeSENC som jag har använt och är mycket nöjd.

  • Magnus Perman skriver:

    suveränt,kommer Hydrographicas kort att ingå i paketet, eller vara tillgängliga som tillval?

1 Pingbacks »

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar