Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Varför ligger Ulf på svaj i farleden?

19 juni, 2018 – 14.52 Ingen kommentar

 Ankrad mitt i farleden på 15 meters djup med 60 meter ankarlina ute. Och så plötsligt världseliten i havskappsegling som sveper förbi utan marginaler. Vad är detta för båtliv?
– Vi har ju första parkett för seglingarna och gör samtidigt nytta, skrattar Ulf Palm som ställer upp med sin Salona 33 som staketbåt under Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race har just nu Göteborgs skärgård och hamn som arena för målgång, dagkappseglingar och start för nästa etapp. Hamnen är Nordens mest trafikerade och fritidsbåtarna med åskådare kan svärma som flugor kring havskappseglarnas fartvidunder för att se och fota. Men tävlingsledningen har utlyst en frizon på 200 meter kring varje tävlingsbåt och tävlingsområdena är avlysta av Sjöfartsverket under tävlingarna med krav på dispens för att gå igenom.

Den tydligaste markören av tävlingsområdena är ett fyrtiotal fritidsbåtar som omgärdar det avlysta området. En av skepparna på båtarna med signalfärgad vepa i förstaget är Ulf Palm som bland annat är drivande inom Kryssarklubbens 24-timmarsseglingar.
– Jag hörde talas om att det behövdes frivilliga båtar under förra besöket av Volvo Ocean Race 2015. Det gav mersmak och jag fick förtroendet igen vid America’s Cup-seglingarna samma år. Det är otroligt häftigt att ligga intill banorna och få båtarna så tätt inpå, säger Ulf Palm.

Volvo Ocean Race Göteborg

Åskådarplatserna är de bästa för staketbåtarnas besättning. Bild: Ulf Palm

– Hur snabbt America’s Cup-katamaranerna faktiskt seglar förstod jag inte förrän jag såg det själv – och hörde! Riggen skapar ett makalöst ljud när de kommer flygande.
– I år har det varit ganska blåsigt under tävlingarna och det var gungigt när vi skulle lägga oss på plats i söndags. Vi låg i farleden in mot Torshamnen innanför Älvsborgs fästning. Där är det muddrat ner till 15 meters djup och vi hade sextio meter lina och kätting ute till Bruceankaret. Det blåste mellan 7 och 9 meter per sekund, men mitt i racet vred vinden 90 grader och det blev ännu mer störigt. För att ligga kvar på koordinaterna var vi tidvis tvungna att stötta med motor och vi lyckades hålla oss fem till fyrtio meter från den rätta punkten trots vind, ström och sjö.
– Förra gången, 2015, var det lugna vindar och vi kunde glassa på fördäck. I är det mycket stökigare, men vi ligger fortfarande närmast och ser allt! Alla andra måste hålla sig undan.

Ulf Palm

Ulf Palm är aktiv i Kryssarklubben och arrangerar bland annat 24-timmarsseglingar.

Ulf arrangerar Västkustkretsens 24-timmarsseglingar och är imponerad av Göteborgs Kungliga Segel Sällskaps, GKSS, organisation av tävlingarna.
– De tar väl hand om oss frivilliga och ser till att vi får mat med oss ut och arrangörskläder. De har ett imponerande maskineri trots att det är en liten organisation.

Ulf Palm kommer att vara på plats som staketbåtsskeppare med sin Salona 33, Spiff, även på torsdagen under Legends Race och etappstarten på torsdag.

Arrangemangen runt Volvo Ocean Race pågår på Frihamnspiren i Göteborg fram till och med torsdag. Utöver att titta närmare på tävlingsbåtarna finns gott om aktiviteter för hela familjen. Prova på-segling, uppvisning av SSRS, tävling i att veva vinscharna snabbast med mera.
På torsdagen seglar både ett urval tidigare deltagare i Whitbread och Volvo Ocean Race samt VO65:orna mot Hague. I själva tävlingen leder båtarna Mapfre och Team Brunel på samma poäng, men Dongfeng ligger bara ett poäng efter vilket innebär att den av de tre båtarna som kommer först i mål vinner totalt. Det har aldrig i Whitbread och Volvo Ocean Races historia varit lika tätt i ledningen inför sista etappen.
För övrigt gick Mapfre på ett grund i skärgården under torsdagen, men båten skadades inte.

Johan Boström
johan@pakryss.se

,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar