Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Långfärd   Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

En sjönk, tre har övergetts och två segelbåtar skadade i race på Atlanten

11 juni, 2017 – 08.46 Ingen kommentar

Flera långfärdsbåtar har drabbats av haverier under amatörkappseglingarna Ostar och Twostar på Nordatlanten senaste helgen. En tvåmannabesättning tvingades överge sin Luffe, en Sun Fast tappade masten, och ytterligare fyra båtar, bland andra en Najad, skadades så att de i helgen fick räddas eller vända. Lågtrycket var extremt för säsongen.

Royal Western Yacht Club i Plymouth, England, har arrangerat havskappseglingar med små besättningar sedan 1960-talet. I den första upplagan av Ostar var Francis Chichester först till New York med sin Gipsy Moth III och Blondie Hasler hörde till de fem tävlande som alla gick i mål (läs mer om Chichester och Hasler i På Kryss nr 4 och 5, 2017).
Sedan dess har tävlingen kompletterats med en utmaning för tvåmannabesättningar, Twostar, och rutten är alltid från England till USA mot den förhärskande vinden på försommaren. Årets rutt är från Plymouth till Newport, Rhode Island.

Formosa 42

Mervyn Wheatley blev evakuerad från sin Formosa 42 till passagerarfartyget Queen Mary 2 via en rib. Ombord fick han ”byta om till torra kläder och serverades en kopp te, några kakor och smörgåsar och ett par scones med clotted cream och jordgubbsmarmelad”. Bilden är tagen från Queen Mary 2. BILD: Luis Villarreal

I årets upplaga deltog 21 båtar med amatörbesättningar som alla mötte ett omfattande lågtryck. På fredagen uppmättes lufttryck på 967 millibar som skapade vindar på över 30 meter per sekund och byggde femtonmetersvågor. I byarna uppmättes orkanstyrka.

Fyra av båtarna aktiverade sina epirber och besättningarna har undsatts. Den bulgariska besättningen på sin danska Luffe, Furia, förlorade båten helt när den sjönk, men räddades innan dess ombord på ett kanadensiskt underhållsfartyg, Thor Magni. En Sun Fast 37, Happy, förlorade masten och de två portugiserna i besättningen plockades upp av en holländsk bogserbåt, Alp Forward. På söndagen drabbades en av de få utpräglade tävlingsbåtarna, en 950 Mono, av problem med kölen och italienaren Michele Zambelli larmade och evakuerades med helikopter. Zambellis problem var inte direkt relaterade till ovädret utan han tror själv att han kolliderat med något som ledde till skada på kölen och läckage.

Av alla olycksdrabbade är tre brittiska soloseglare med stor erfarenhet av långfärd och havskappsegling. En av dem, Mervyn Wheatley, evakuerades från sin stadiga Formosa 42, Tamarind, efter flera skador på båten. Storseglet och travaren på en Najad 490, Harmonii, skadades så att skepparen Keith Walton gav upp och styrde för motor mot Azorerna. En Swan 38, Suomi Kudu, fick också problem med storseglet och vände tillbaka mot brittiska öarna.
Ingen person skadades allvarligt i de olika haverierna.

Michel Zambellis 950 Mono, Illumia 12, tog in vatten och övergavs när han blev räddad av kanadensiska kustbevakningens helikopter. BILD: JTFA

Michel Zambellis 950 Mono, Illumia 12, tog in vatten och övergavs när han blev räddad av kanadensiska kustbevakningens helikopter. BILD: JTFA

Vindhastigheten i lågtrycket har minskat, men vågorna var på söndagen fortfarande uppåt femton meter i vissa områden. De övriga i havskappseglingen fortsätter mot Newport där den förste väntas i mål på onsdagen.

Kanadensiska kustbevakningen koordinerade räddningsinsatserna.

Formosa 42

Mervyn Wheatley har seglat över Atlanten många gånger i sin Formosa 42, men i fredags tvingades han överge båten efter att den skadats i stormen med orkanbyar och femtonmetersvågor.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, , , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar