Hem » Nyheter, Säkerhet

Nyheter   Säkerhet

Fin sommar kan leda till färre dödsolyckor

11 september, 2018 – 14.20 Ingen kommentar

Ovanligt få har omkommit i båtolyckor hittills i år.
– Det finns inget samband mellan fina båtsomrar och ökat antal dödsolyckor. Snarare kan förhållandet vara det omvända, säger analytikern Jonas Ekblad på Transportstyrelsen.

Hittills i år har sex personer omkommit i samband med fritidsbåtsolyckor och en person saknas efter ett fall från en brygga. Motsvarande siffra förra året var 17 döda och antalet olyckor hittills i år är mindre än hälften av den genomsnittliga dödssiffran för motsvarande period sedan 2010.
– Det har blivit en allmän sanning att fina somrar leder till fler dödsolyckor inom båtlivet. Men det finns ingen statistik som stöder den uppfattningen, säger Jonas Ekblad som utreder fritidsbåtolyckor på Transportstyrelsen.
– Det finns flera förklaringar till det ovanligt låga antalet döda. Vintern och isen dröjde sig kvar rätt så länge och sedan kom sommarvärmen tidigt vilket ledde till att färre gav sig ut tidig vår med mycket kallt vatten, säger Jonas Ekblad.
– Antalet sjöräddningsfall har ökat och antalet drunkningsolyckor vid bad är mycket flera än vanligt efter den här varma sommaren. Men döda i båtolyckor följer inte automatiskt med uppåt med den statistiken även om det ofta uppfattas så. Det verkar som att när fler är ute kan fler också hjälpa till. Det finns exempel när badare har hjälpt kanotister i livsfara exempelvis. Och det varmare vattnet gör att kroppen kan klara sig bättre i vattnet, säger Jonas Ekblad.

 

Fyra av dödsolyckorna har inträffat under högsommaren. Den 25 juli omkom en man utan flytväst som föll av en vattenskoter i Ume älv. Samma dag omkom en man i Kalmarsund som försökte få tag i sin öppna fritidsbåt som drev ut från holmen där han förtöjt.
Den 10 augusti omkom en man som var ute och fiskade på en sjö i Västerbotten tillsammans med en kamrat. Årets senaste dödsolycka inträffade den 18 augusti när en kanotist överraskades av kuling i Luleå skärgård.
Sannolikt inträffade en dödsolycka den 5 augusti i Stockholms skärgård då ett vittne såg en man falla ned i vattnet från en Y-bom i Bullandö marina. Vid tillfället passerade en åskby och en stor pontonbrygga slet sig. Någon omkommen person har dock inte hittats, men en oidentifierad person har anmälts saknad, baserat på vittnesmålet.
– Ingen person har omkommit i samband med en olycka på en lite större fritidsbåt eller i samband med aktiv segling, konstaterar Jonas Ekblad.
– Det har bara hänt en gång att en person omkommit på en segelbåt med andra personer ombord, sedan jag började att utreda olyckor 2011. Då handlade det om en tragisk olycka i decemberkallt vatten. Bara ett fåtal ensamseglare har omkommit.

 

Den typiske Kryssarklubbsmedlemmen är alltså mycket ovanlig i statistiken med dödsolyckor.
– De dödsolyckor som ändå inträffar sker i hamnen och oftast med alkoholpåverkade personer som ska ta sig ombord på sin båt. Därför bör man tänka framåt när man förtöjer inför natten och inte minst om man ska umgås i land. Att man helt enkelt förbereder för en säkrare ombordstigning och helst har en flytväst på sig.  Vi har flera exempel på att de som trillar i på fyllan inte gör så mycket väsen av sig. De försvinner tyst under vattnet och sedan kan det vara svårt att orientera sig mot ytan om det är mörkt eller om vattnet är grumligt, konstaterar Jonas Ekblad.

 

Ett fåtal av dödsoffren i fritidsbåtsolyckor har flytväst och minst hälften brukar ha alkohol i blodet. Jonas Ekblad har tre tips för På Kryss läsare för att minska risken att omkomma till sjöss.
– Statistiken säger att vi ska använda flytväst, vara nyktra och se till att mobilen är skyddad och kan användas även om man faller i vattnet, säger Jonas Ekblad och lägger till att för Kryssarklubbare som ensamseglar utanför mobilnätets räckvidd kan det vara värt att fundera på en personlig satellitnödsändare, plb, Personal Locator Beacon, eller liknande.

 

Johan Boström

, , , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar