Hem » Mitt På Kryss

Mitt På Kryss

På kryss med Fingal – Dag 6

5 juli 2014 – 18:57 Kommentarer inaktiverade för På kryss med Fingal – Dag 6

bloggen2Dagen började klockan 8.00 när alarmet ringde. Förmiddagens uppgift var att handla och upptäcka i Karlshamn. Detta för att samla materialet för artikeln som kommer ut i höst.

Vi hamnade på Karlshamnstorg där det var marknad. Där intervjuade vi både privatpersoner och de som jobbade i stånden. I ett stånd där de sålde snabbmatsfisk fick vi en sillmacka var att smaka på av Ingmar Fransson, som även är mannen med oss på bilden. Den smakade supergott och passande var det också att det var Blekinges nationalrätt.

Efter maten drog vi vidare med båten till där vi är nu, Tärnö. Resan började knaggligt med bara motor på grund av att det var trångt och rak motvind i runt 6 s/m. När vi kom ut på havet hissade vi både en revad stor och focken. Planen var att göra ett slag ute på havet och sen slå tillbaka in. När vi hade seglat ett tag slog en våg över båten och stänkte ner allt, då bestämde vi oss för att göra vårt slag och slå tillbaka till fastlandet. Denna plan fungerade perfekt och vi fick en bra bog in mot Tärnö.

Vi blev dock lite besvikna på båtens kryssningsförmåga eftersom att den inte kunde gå så högt upp i vind. Med de stora vågorna kunde man inte ens slå med bara focken. Vi ser fram emot och testa kryssa utan så mycket vågor.

När vi kom fram tog vi en tidig och snabb middag bestående av korv med bröd. Som efterrätt åt vi marshmallows, mums.