Hem » Långfärd, Nyheter

Långfärd   Nyheter

Förödelsen efter orkanen Irmas framfart

11 september, 2017 – 15.35 Ingen kommentar

Förödelsen efter den kraftiga orkanen Irma är enorm och antalet dödsfall stiger, men orkanen José har gått en nordligare kurs än den tidigare befarade och hotar inte bebodda öar.

Med vindstyrkor på över 80 meter per sekund träffade orkanen Irma den annars så fridfulla lilla ön Barbuda längst österut i Karibien på onsdagen. Det extrema lågtrycket fortsatte sedan västerut över Saint Barth, Saint Martin och Brittiska Jungfruöarna och vidare över Kuba innan banan gick nordväst över Florida Keys och sedan längs Floridas västkust. Kommunikationerna är inte återupprättade på många av öarna och skadorna går ännu inte att överblicka.

I Soper's Hole på ön Tortola hamnade en Voyage-katamaran på taket av en byggnad vid marinan under Irmas passage. I samband med orkaner bildas även tromber som kan orsaka stor förödelse lokalt. BILD: Privat

I Soper’s Hole på Tortola hamnade en Voyage-katamaran på en byggnad vid marinan under Irmas passage. I samband med orkaner bildas även tromber. BILD: Privat

På Barbuda och Saint Martin uppges 95 procent av husen vara skadade. Stora delar av öarna hamnade under vatten och över hälften av invånarna har blivit hemlösa. Det har kommit många rapporter om plundring på öarna som saknar fungerade myndigheter.
Träd har dragits upp med rötterna, bilar och båtar ligger i drivor och minst 38 personer uppges ha avlidit till följd av ovädret (uppdaterat 11 september).

Hur det har gått med Janne Kjellmans Maestro 40 på Saint Martin som vi skrev om här i På Kryss för en vecka sedan är i skrivande stund ännu oklart.
– Jag har inte velat pressa dem på svar. Jag är helt säker på att de har allvarligare bekymmer just nu än att se efter min båt, säger Janne till På Kryss.

Segelfartyget Victoria af Carlstad som byggdes i Karlstad under sent 1970-tal låg förtöjd på Saint-Martin, men sjönk i ovädret.
– Vi fick ett sms från de nuvarande ägarna att Victoria är ett vrak, säger kryssarklubbaren Gunnar Ågren som tillsammans med fem vänner byggde det drygt 30 meter långa fartyget i Karlstad och sedan levde på det under åtta år i Karibien.
Av en slump träffade Gunnar på Victoria på Antigua i januari i år när han skulle segla en annan båt över Atlanten. Han har också nyligen köpt en båt i Karibien.
– Hemmahamnen kommer att vara i Grenada även om vi definitivt kommer att segla till öarna i norr. Det som hänt är fruktansvärt, och jag hoppas att de får hjälp att bygga upp sina öar igen.

Efter orkaner av Irmas storlek ändras även bottnarna av strömmar och vågor. På de flesta drabbade öar med grävda kanaler eller sandbotten krävs nya djupmätningar för att klargöra hur bottnarna ser ut. Situationen med bristfälliga nya djupmätningar kommer att bestå under lång tid på sina ställen och som skeppare måste man ta reda på de lokala förhållandena.

Irma har det senaste dygnet reducerats till en tropisk storm över fastlandet. Orkanen José har också minskat i styrka och var på måndagen en kategori 1-orkan. Josés bana har gått öster om de karibiska öarna och väntas reduceras till en tropisk storm, men kan växa till sig igen över varmare vatten.

Att många oväder utvecklas i Karibien samtidigt den här tiden på året är inget nytt, men styrkan är anmärkningsvärd. Ihållande vindar på över 80 sekundmeter och vindbyar på närmare 100 gjorde Irma till en av de absolut kraftigaste orkaner som någonsin observerats på Atlanten. Under orkanen Harvey som drabbade Houston för drygt två veckor sedan blåste det drygt 60 meter per sekund.

De södra delarna av Karibien, där de flesta svenska långseglare tillbringar orkansäsongen, är däremot inte drabbade av någon av de aktuella orkanerna.
– Här på Grenada ligger vi tryggt. Det enda vi märkte av Irma var besvärlig sjö som rullade in i viken under natten, rapporterade Liv Bryngelsson från sin Hallberg Rassy Rasmus S/Y Nanny som ligger ankrad i Prickly Bay på södra sidan av ön.

LÄS MER:
– Janne har båten mitt i Irmas väg [På Kryss 5 september]

– Senaste prognosen för Irma [NOAA]

Linda Hammarberg
redaktion@pakryss.se

, , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar