Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter

Första isbrytningen för säsongen

9 januari, 2017 – 10.01 Ingen kommentar

Trots de senaste dygnens mildare väder är isbrytningssäsongen igång. På söndagen gjorde isbrytaren Atle sin första insats i Bottenviken.

Premiärbrytningen för året och säsongen i Sverige skedde på söndagskvällen för Atle när hon bröt en ränna för Frank W genom isen till hamnen i Karlsborg.
– Och på måndagen fick Frank assistans ut igen, berättar Amund Lindberg på Sjöfartsverkets isbrytarledning.
Därmed är Atles första isbrytarexpedition igång för säsongen och det är också den första i Sverige.
– Efter arbetet med Frank W ligger Atle nu innanför den kraftiga stampvallen och väntar på nästa uppdrag eller att det lugnar ner sig så att hon kan gå till Luleå, säger Amund Lindberg.

Det blåser rejält i Bottenviken och stampvallen med drivis sträcker sig från Karlsborg till finska ön Hailuoto utanför Uleåborg.

Atle

Den första Atle-klassens isbrytare, Atle själv, har varit i tjänst sedan 1974. Årets premiär skedde på söndagen.

Att Sverige är ett avlångt land syns tydligt med stora temperaturskillnader mellan söder och norr. På måndagen skilde det över 14 grader i lufttemperatur mellan landets varmare och kallare delar. Och från dygnsrekord på minus 40 grader har det på några dagar blivit betydligt mildare. Men vattentemperaturen är både stadigare över tid och mer jämnare i jämförelsen mellan norr och syd. Bottenvikens istäckta delar har bara fyra grader varmare vatten än det salta Kattegatt.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in. Sverige och Finland har också ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och Ålands hav.

Fakta om Atleklassens isbrytare:

Atle, Ymer och Frej ingår i Atleklassens isbrytare som är byggda för att assistera handelssjöfarten i alla förekommande isar i Östersjön och i Bottniska viken. Övriga statsisbrytare är Ale (specialbyggd för Vänern 1973) och Oden (specialbyggd för forskningsexpeditioner i polarmiljöer 1988).

Atle levererades 1974, Frej 1975 och Ymer 1977 från OY Wärtsilä AB i Helsingfors. Moderniserade och uppgraderade avseende material och teknik de senaste åren.

Längd ö.a: 109,5 meter
Bredd: 23,8 meter
Djupgående: 8,30 meter
Deplacement: 7800 ton
Isbrytningskapacitet: 1,2 meter jämn is i tre knops fart
Maskineri: 5 x Wärtsilä PC 2, total effekt 25 000 hk

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

 

 

 

, , , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar