Hem » Läsvärt

Läsvärt

Initiativ mot Horsstensleden

12 december, 2017 – 10.37 3 kommentarer

Initiativet Hela skärgården bildar opinion mot miljöskadlig verksamhet i Stockholms skärgård. De vill, förutom att stoppa den omdebatterade Horsstensleden, driva frågan om att göra Stockholms skärgård till ett världsarv. Vi har pratat med en av initiativtagarna bakom projektet – entreprenören Johan Hernmarck.  

Planerna på att skapa en genväg för stora kryssningsfartyg genom Stockholms skärgård har rört upp många känslor. En av dem som är emot den planerade Horsstensleden är Johan Hernmark, som tillsammans med andra personer ur näringslivet försöker förhindra att planerna går i lås.

Hur kommer det sig att du har engagerat dig för skärgården i Stockholm?
– Jag har bott i skärgården halva mitt liv och har alltid varit engagerad i såna här typer av frågor. Och just frågan om hur man bör handskas med miljöskadlig verksamhet i skärgården har poppat upp med jämna mellanrum under åren. Dessa frågor har i synnerhet drivits av ekonomiska särintressen från privata aktörer. Många har känt, precis som jag gör nu, ”att nu får det vara nog”.

– Jag hoppas på att vi ska kunna begrava frågan om Horsstensleden för alltid. Att hela skärgården, synonymt med namnet, ska bli just helad. Detta och initiativet att göra yttre skärgården till ett världsarv är frågor vi planerar att driva långsiktigt i många år framöver.

Varför måste planerna på en genväg i Stockholms skärgårds stoppas?
– Horsstensleden vill spränga en led genom yttre skärgården för att få in de absolut största fartygen. Detta innebär att man måste göra stora ingrepp och att skärgården kommer att vara en byggarbetsplats i flera år framöver – någonting som dessutom kommer att kosta ca. en halv miljard av våra skattepengar. Leden kommer dessutom att förstöra all form av friluftsliv i området.

horsstensleden_karta

Den planerade dragningen av Horsstensleden söder om nuvarande leder.

Blir inte den sammanlagda miljövinsten större om de stora fartygen slipper åka längre?
– Man måste komma ihåg att beräkna de sammanlagda samhällsekonomiska kostnaderna. Leden kommer inte att bidra till några intäkter till Stockholms stad utan bara Stockholms hamn som kanske kommer få in intäkter under en 10 års period. Personligen tycker jag att det är bättre ifall vi behåller hela yttre skärgården som ett världsarv och Stockholms största turistmål. I Höga kusten exempelvis har man fått väldigt stora positiva effekter och en ökad turism sedan det blev ett världsarv. I min mening är det galet att låta den typen av kortsiktiga mål gå före de långsiktiga.

Vad har ert upprop lett till hittills och vad är nästa steg?
– Frågan vi drivit har blivit väldigt uppmärksammad, och vi har fått hela 2400 remissvar till regeringen. Vi har även fått med oss Stockholms handelskammare som valt att inte längre driva frågan om den planerade Horsstensleden, utan istället har de blivit positivt inställda till att hjälpa oss att lyfta frågan om Stockholms skärgård som världsarv.

– Vi kommer fortsätta att uppmärksamma vårt case parallellt med världsarv-frågan på sociala medier där vi fått väldigt bra respons.

Den som har en hotad miljö i sin närhet och vill följa ert exempel med ett upprop: Vad är viktigt att tänka på?
– Att man inte bara driver frågan kortsiktigt utan att ha någon kreativ lösning som verkar på lång sikt. Man måste attrahera beslutsfattare genom att lyfta fram någonting positivt istället – först då kan du punktera kortsiktiga mål. Vi som jobbar med Hela skärgården är näringslivspersoner, så vi förstår problematiken. Men man måste angripa det på rätt sätt, och samtidigt kunna motivera de positiva effekterna av frågan man driver.

 

Maja Söderström Hjelm
redaktion@pakryss.se

, ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar