Hem » Långfärd, Nyheter

Långfärd   Nyheter

Här är svenskarna i största Atlanteskadern

26 november 2018 – 15:33 3 kommentarer

Åtta svenska båtar deltar i årets ARC-eskader över Atlanten. Av de sammanlagt 178 båtarna är en engelsk Halmatic 30 minst och störst är den mäktiga 39-meters Vitters G2, en one-off.

En klassisk träffpunkt för seglare i Las Palmas är Sailor’s Bar vid marinan. När På Kryss anlände på fredagskvällen träffade vi först skepparen på den finska Svan 441 båten, Clarissa. Båten hade seglats ner med sammanlagt 77 olika gastar från föreningen Ocean Ladies. Åtta Ocean Ladies-medlemmar ska nu segla tillsammans över Atlanten.

I närheten satt också svensken Jarl Modén som gastar på den engelska 72-fotaren Challenger. Många katamaranseglare samlades också här denna sista fredagskväll i land på några veckor framåt.

Norlin 37

Familjen Bohlin är en av femton barnfamiljer i ARC:en.

På lördagen, dagen före start, letade vi rätt på den minsta av de åtta svenska båtarna. En Norlin 37,  Felicia, med hemmahamn i Kolmården. Två barn finns med ombord : Hulda, 10 år, och Ester 8 år. Mamma Jenny Bohlin som är lärare håller skola för Hulda ombord och pappa Tobias Bolin undervisar andraklassaren Ester. Med ombord är också gasten Mats Karlsson från Norrköping. Det var fullt med arbete kvar ombord inför starten, båten packades och frukten tvättades medan barnen var i land och lekte med nya kompisar.

Moody 419

Tobias Lagerbäck är ARC:ens yngsta skeppare på en svensk båt med sina 27 år. Ludwig Lindebratt,
Oscar Tauberman och Michael Söderberg är gastar på Moodyn Seren.

Vid samma brygga hittar vi en svensk Moody 419, Seren, med skepparen Tobias Lagerbäck, 27 år. Tillsammans med tre kompisar har han tagit tjänstledigt för seglingen som vännerna planerat tillsammans sedan länge. Tobias och Oscar köpte  båten i Ipswich, norr om London, i juni.
– Från slutet av juni till mitten av augusti seglade vi till Lissabon där vi lade upp båten. Vi återvände i slutet av oktober och fortsatte resan ner till Kanarieöarna, berättar Tobias som är Kryssarklubbare och läkare till vardags. Yrkeskunskaperna hoppas han inte behöva under de närmaste veckorna, men ARC-organisationen vet vilka båtar som Tobias och andra läkare är ombord på i händelse av behov.

Inför ARC:en och båtköpet gick de en oceanseglingskurs och lärde känna båten Riris skeppare Odd Torbjörn Holm och Anna Runeberg, som de hade mycket roligt med. Nu ligger båtarna mittemot varandra på bryggan. När Seren kom inseglande till Las Palmas hade de glömt låsa förpiksluckan och fick en stor våg rakt in i förpiken. Riri lånade då ut filtar till vännerna. Riri har en mycket bra kaffemaskin ombord och grabbarna i Seren har varje morgon fått ”jättegott” kaffe ombord på Riri.

Garcia Exploration 45

ARC-grundaren Jimmy Cornell har deltagit i utvecklingen av Garcia Exploration 45. Odd Torbjörn Holms och Anna Runebergs Exploration heter Riri.

Riri är en Garcia Exploration 45 ägd av Odd Torbjörn Holm och Anna Runeberg. Modellen är utvecklad tillsammans med just Jimmy Cornell. Med som gastar är Richard Sjölin och Ingvill Houmb Sjölin. De har haft en fantastiskt fin segling hit efter Europas kuster. Nu är de färdigpackade och väntar på starten. Är de den enda båten som är helt klara redan nu? Nej, det saknas ju en tomburkspress ombord så Torbjörn och Richard börjar såga itu en bräda och tillverka en sån för att spara plats ombord. Samtidigt började Serens besättning skriva sin inköpslista och gick sen iväg för att köpa segelsömmarutrustning och några lattor.

Ja, besättningarna har hunnit olika långt med förberedelserna inför söndagens start. Skepparen på Hallberg Rassy 54 , Trinity III, syns inte till och inte heller skepparen på Najad 511:an Njord när vi kommer förbi. Men att döma av den ouppackade frukten och annat på bryggan finns det en del kvar på att-göra-listan.

Jeannau Sun Odyssey 50 DS

Annika Eichner Stark, Per-Olof Stark, Reid Cederlund och Kajsa Blomgren på Sine Cura II.

Sine Cura II hittar vi Annika Eichner Stark och Per-Olof Stark. Med på sin Jeannau Sun Odyssey 50DS har de gastarna Reid Cederlund och Kajsa Blomgren. De var inte nödbedda att följa med på ARC:en.
– Det kan man ju inte tacka nej till, säger Kajsa som tidigare mest seglat i Östersjön.

Ute på piren bland de stora båtarna ligger Marcus Wallenbergs Svan 70, Bugia Bianca, som bland annat är tidigare Gotland Runt-vinnare. Skeppare och de flesta i besättningen är i land, men vaktchefen Björn Unger arbetar med en spinnaker på fördäck. Han har seglat i hela sitt liv och bland annat seglat America’s Cup ombord på den svenska utmanaren Sverige och på Columbia, Sveriges sparringbåt.
Björn var god vän med Mange Olsson som så många gånger bidragit till god stämning under ARC med sin positiva personlighet och sitt glada skratt. Björn och På Kryss utsände konstaterar att de och många andra på båtarna och i Las Palmas saknar Mange som gick bort 2013 på grannön Lanzarote i sviterna av en stroke.

ARC 2018

Sailor’s Bar vid Las Palmas marina.

Christina och Jan-Olov Olsson på Hallberg Rassy 43:an Glittra kommer bärande på en stor låda full med fryst mat. Christina som var ordförande för Oceanseglarklubben förra året seglar nu mot Karibien tillsammans med maken Jan-Olov och gasten Johan Virgin.

Utöver besättningarna på de svenska båtarna är det flera svenskar som seglar på utländska båtar. Eskaderns yngste skeppare Gustav de Vries, 21 år, seglar en av det svensk-kroatiska varvet Mores båtar: den Kroatien-flaggade Solid White. Det är Gustavs tredje ARC och redan den andra gången som skeppare.

Många stora båtar är det nu som seglar mot Saint Lucia i Västindien. Norlin 37:an är minst av de svenska båtarna. Många besättningar ser fram emot seglingen som ett stort äventyr, andra har seglat över förut och satsar på att vinna kappseglingen.

Femton av båtarna som seglar i år har barn ombord. En tydlig ökning av antalet katamaraner har skett med 36 stycken som deltar 2018. Den vanliga cruisingbåten brukar ta 18 – 25 dagar på sig till Rodney Bay i Saint Lucia. Racingdivisionens 21 båtar räknar med att segla betydligt snabbare. Rekordet är drygt 8 dagar för en kappseglare. ARC har seglats sedan 1986 från Las Palmas och grundades av långseglaren och guideboksförfattaren Jimmy Cornell.

Garcia Exploration 45

Torbjörn och Richard snickrar ihop en tomburkspress till Riri.

Kontakter har skapats och nätverk till nytta för fortsatta seglingar har bildats. Många fortsätter seglingarna efter målgång. Några är borta ett år för att sedan bestämma om de skall segla vidare. Några kanske seglar upp längs den nordamerikanska kusten till New York och vidare. Andra cruisar i Karibien några månader och återvänder till Europa innan orkansäsongen. Några deltar kanske nästa år igen i ARC.

Grabbarna på Seren åker tillbaka och jobbar efter kappseglingen så de har hyrt in en proffsbesättning som seglar tillbaka båten till Lissabon där den läggs upp i väntan på nya äventyr.

Att segla kan vara ett spännande, fantastiskt sätt att leva för många med mycket olika bakgrund och förväntningar.

Man kan följa båtarna på nätet med uppdaterad karta och läsa båtarnas egna bloggar från seglingen här: worldcruising.com/arc/viewer.aspx
På söndagen ser vi båtarna försvinna långt ut på Atlanten efter starten i en frisk medvind…

TEXT OCH FOTO: Gunilla Andermo Näsström och Björn Näsström

LÄS MER OCH FÖLJ BÅTARNA: ARC – World Cruising Club

LÄS MER: SY SerenFacebook och Instagram

ARC

På Kryss utsända Gunilla Gia Andermo Näsström hälsar på Jenny Bohlin på Felicia.

 

ARC

Eskadern styr västerut.

, , ,

3 kommentarer »