Hem » Nyheter

Nyheter

Har du färdats på Rhen utan Rhenpatent?

24 september 2010 – 09:00 Kommentarer inaktiverade för Har du färdats på Rhen utan Rhenpatent?

Foto:Stina Jansson

Redaktion fick en fråga om vad som krävs för intyg för att framföra sin båt på Rhen och jag gjorde en djupdykning i det tyska regelverket, kontaktade Lars Hässler som gått på Rhen med sin båt flera gånger, och ställde frågan i Medelhavsseglarnas forum för att få fram ett heltäckande svar vilket inte var helt enkelt. Du hittar en en kort version av text i det kommande numret av På Kryss nummer 8 som kommer till dig som medlem den kommande veckan. Men vi vill veta om du som har färdats på Rhen utan Rhenpatent blivit bötfälld eller råkat ut för något pga. avsaknad av Rhenpatent / Stina Jansson

Hej Micke
Jag har följt dig sedan Drömresans dagar och dina artiklar om Roobarb med stort intresse, eftersom jag har haft en liknande cirkus själv med en Allegro 27:a, ok,motorbytet återstår, men börjar kännas närliggande.
Nu till mitt egentliga ärende: En artikel om kanalvägen till Medelhavet. Du kanske redan har planerat in den förresten, men det jag särskilt skulle vilja se är en grundlig utredning av vad, som gäller på Rhen, kanalintyget, räcker det? Det har ju varit en del oklarheter och snack fram och tillbaka om den saken och det är ju avgörande för om man vågar planera Mosel eller måste ”smita in” via Holland. Jag ser fram mot att följa resten av serien i På kryss i vilket fall som helst.
Mvh Björn Lindqvist K25 S209
Behörigheter på Europas kanaler.
Avgränsningen av svaret på frågan är svensk icke kommersiell skeppare på en svensk fritidsbåt eller fritidskepp och gäller enbart kompetensbevis för svensk medborgare som färdas på de inre vattenvägarna i Europa, och i det här speciella fallet Rhen.

Inom Europa har de flesta länder ett Internationellt Certificat of Competence (ICC) för fritidsbåtar. Där skiljer Sverige och Norge sig från resten av Europa, då man inte har ett ICC. Sverige har som lägsta nivå på kompetensbevis förarintyg och för den som kör ett skepp, dvs. båt som är mer än 12 x 4 meter ett kustskepparintyg. I dessa två intyg finns inga krav på kunskaper om kanaler och de inre vattenvägarna i Europa. För att få den kanalkunskapen krävs för färd på de inre vattenvägarna i Europa måste man skriva ett svenskt prov för kanalintyget. När man har fått kanalintyget skall det alltid medföras ombord tillsammans med ovan nämnda kompetensbevis, pass och regelverket Code Européen des Voies de la Navigation Intérieure (CEVNI). I Holland och Belgien skall Almanak voor watertoerisme 1 skall medföras på båten på lokalt språk, men det finns inga krav på språkkunskaper.

Foto:Stina Jansson

Regelverket på Rhen
Det regelverk som är speciellt för Rhen kan man läsa i Rheinschifffahrts¬polizeiverordnung. På Rhen måste man ha ett intyg, som på svenska brukar kallas Rhenpatent, vilket för en svensk fritidskeppare med svenska intyg är i princip omöjligt att få. Fritidsbåtar med en motorstyrka över 5hk eller med en längs över 15 meter skall enligt texten i Rheinschifffahrts¬polizeiverordnung ha en skeppare med Rhenpatent. Istället för Rhenpatent godtar myndigheterna ett ICC från Belgien och de länder som gränsar till Rhen, men inte ett svenskt förarintyg eller kustskepparintyg i kombination med ett kanalintyg. Vill man som svensk fritidskeppare gå på Rhen med sin båt bör man hyra in en lots med ett godkänt Rhenpatent om man skall följa texten i förordningen.

Reflektioner
Den fritidsbåt som försöker köra på Rhen med en motorstyrka under 5 hk kommer troligen inta att kunna framföra båten på ett betryggande sätt, och för att en motorstyrka på 5 hk skall vara tillräcklig är det en mycket liten båt att färdas i på Rhen. Rhen är den mest trafikerade floden genom Europa, och med stora pråmar och mycket ström är det inte kanske inte helt klokt att gå med en liten båt med en motor med under 5 hk på Rhen.

Jag har varit i kontakt med Lars Hässler och frågade honom hur han gjorde när han gick på Rhen och fick följande svar: ”Jag har farit på Rhen både 2002 och 2009. Jo, jag vet det där med lots etc, men det är ju nästintill omöjligt att uppfylla de kraven så jag bestämde att det får gå som det går och ingen gång har någon stoppat och frågat. En gång 2002 körde jag till och med fram till en polisbåt och frågade om vägen och de var så vänliga så. Vissa krav får man nog helt enkelt förbise och lösa på vägen om det händer något.”
Jag har pratat med Nina Brodd, ordföranden i SXK Medelhavsseglarna och hon har inte heller hört om någon som har åkt fast genom att köra på Rhen utan Rhenpatent. Läser man på Carl-Erik Tovås hemsida, finns där en berättelse om en man som blivit bötfälld då han körde på Rhen. Det finns en tysk förordning, som är strikt i vad man får göra, men verkligheten ser annorlunda ut. Björn som ställde frågan tycker förhoppningsvis att han fått ett klargörande, men inget konkret råd, då det kan bli dyrt om man blir bötfälld i enlighet med regelverket.

Har du blivit bötfälld för att du har kört på fritidsbåt på Rhen utan Rhenpatent skriv gärna en kommentar här.

/Stina Jansson