Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter

Hemåt med ny kunskap i lasten

26 augusti 2015 – 19:35 Kommentarer inaktiverade för Hemåt med ny kunskap i lasten

Kustbevakningen har just avslutat sitt uppdrag i Medelhavet med ett facit på 5295 personer räddade vid 22 insatser. Claes Jacobsson, befälhavare på fartyget Poseidon, är tacksam för erfarenheterna som Kustbevakningen tar med sig till svenska vatten.
”Nu är vi bättre på sjöräddning och på samarbete med andra enheter vid oljeutsläpp och annat,” säger han.

Operation_20Triton_20150727-3Claes Jakobssons första räddningsuppdrag som befälhavare på Poseidon ägde rum på midsommarafton, mellan Malta och Kreta.
”Det blåste 12 till 14 meter per sekund och sjön är grövre i Medelhavet än i Östersjön. Båten, cirka 25 meter, var inte i något vidare skick och vi bedömde att de var över tvåhundra personer. Inget vatten eller mat ombord. Situationen var livsfarlig och de hade minst en vecka till Italien, så ganska snart fattade jag beslutet att plocka över dem”.
Räddningen gick bra och 265 personer fördes ombord med Poseidons två rib-båtar. När fartygets maskin stängdes av slutade länspumparna att fungera.
”Förmodligen sjönk den efter något dygn. Det var höggravida kvinnor och barn ombord som fick mig att verkligen tänka efter varför de valde att ge sig ut. En ung man sa att ’vad som helst, allting, är bättre’ än där han kom ifrån”.

Så sent som i april beslutade regeringen att Sverige skulle skicka ett fartyg för att stötta Italiens gränsbevakning inom EU-samarbetet Frontex. Uppdraget gick till Kustbevakningen som skickade sitt Göteborgsbaserade kombinationsfartyg KBV001, Poseidon.
”Det var snabba ryck på gott och ont. Tack vare tidsbristen fick vi tänka nytt och på köpet lära oss nya saker,” säger Claes Jakobsson som arbetat i Kustbevakningen sedan 1981, efter några år i handelsflottan.
Normal besättning för kombinationsfartygen i Sverige är 13 personer. I Medelhavet ökades besättningen till 24 när säkerhetspersonal från polisen och en italiensk sambandsofficer behövdes för att klara uppdraget.
”Vårt huvuduppdrag var gränsbevakning men vi visste ju att det sannolikt skulle innebära SAR (Search and Rescue) för migranter”.
Och räddningsuppdrag blev det. Vid 22 sjöräddningar har 5295 personer tagits ombord från båtar som varit mer eller mindre skrotfärdiga. 53 avlidna har tagits omhand.
”Det är tufft i världen i dag och jag är tacksam att jag kommer härifrån och bor där jag bor. Men man kan inte ta in allt om varför de flyr och hur de har det. Men de ser väldigt tacksamma ut och det känns förstås meningsfullt”.

Claes Jakobsson vid ankomst till Catania i Italien.

Claes Jakobsson vid ankomst till Catania i Italien.

I september går Poseidon, efter avslutat uppdrag, tillbaka till Göteborg med gott om erfarenheter och förbättringar i lasten, enligt Claes.
”Inget fall har varit det andra likt. Helst vill man ta över migranterna med rib men ibland måste man ligga långsides. Har man en plan så har det ändå alltid blivit omfall. Träningen har blivit värdefull både internt för besättningen, mellan oss och andra enheter och för att behärska tekniken ombord.”
”Man får också fatta egna beslut utan tillgång till resurserna hemma och det har varit jättebra för besättningen men också för Kustbevakningen som organisation.”
Claes menar att det också var en fördel att besättningarna från olika kustbevakningsbåtar och polisen blandades ombord.
”Och så måste jag tacka göteborgarna för att de vårdat Poseidon så väl. Förutom kylningen till framdrivningspropellrarna som inte klarade vattentemperaturerna har kranar och annat ombord fungerat mycket bättre än jag vågat hoppas på. Kylningen löste maskinpersonalen med större värmeväxlare.”
De förändringar som gjorts ombord under uppdragets gång är att ordna med fler toaletter och enskilda avdelningar för de som räddats.

I dag är Claes Jakobsson tillbaka hemma på Gotland för en försenad semester. Så mycket båt blir det inte.
”Hade vi haft en skärgård hade jag haft en segelbåt här, men nu är det kanot som gäller. Den passar väldigt bra för våra åar och träsk”.

I oktober är Claes tillbaka på Poseidons systerfartyg Triton som är baserat i Slite.
”Vi har pratat om hur det kommer att bli med vardagen här hemma efter allt där nere. Men jag tycker faktiskt inte att det blir så mycket vardag här hemma heller. Det är ett fantastiskt roligt jobb och vi är bättre rustade för våra uppgifter än någonsin”.

Johan Boström
johan@pakryss.se

, , ,