Hem » Mitt På Kryss

Mitt På Kryss

Insändare: Besviken på Rutgerson

9 februari, 2012 – 06.51 En kommentar

Jag är ägare av en ketchriggad Bruce Roberts 53 i stål, som väger ca 34 ton. På resa från Karibien till Europa, närmare bestämt etappen mellan Azorerna och Irland, fick vi efter ca 750 nm en frisk nordostlig vind rakt i stäven.

Vi beslutade då att falla av mot La Coruna i norra Spanien istället. Det blev en jämförelsevis behaglig segling, då det blev slör istället.Vinden ökade och på natten 2 dygn innan La Coruna fick vi en överbrytande sjö som slog mot akterpartiet och slog loss glaset i den aktersta portlighten på babordsida.(2 på var sida, ej öppningsbara). Glaset ramlade inte ut helt,utan satt fast i limrester för och akter på glaset, medan långsidorna var helt lösa med kraftig vatteninträngning som följd.

Kunde inte göra så mycket mer än att stoppa in handdukar inifrån för att hålla det värsta vattnet ute, vinden minskade omsider så vi lyckades ta oss in till La Coruna.

Vid demonteringen såg vi att ramen hade fått en inböjning på mitten utav kraften i vågen och polykarbontglaset hade därvid lossat. Glaset var limmat mot en kant som endast var 10 mm bred, all gummimassa som glaset var limmat med satt kvar på ramen, och endast små rester satt på ändarna av glaset. Efter telefon och mailkontakt med Rutgerson, som är tillverkaren av dessa portlights, ville vi få lite support hur man skulle gå till väga för att lösa problemet. Vi fick aldrig någon support från nämnda tillverkare utan var tvungna att ta saken i egna händer.

Efter en del funderande kom vi fram till att det måste till bultar för att säkra glaset i ramen. Vi var tvungna att vända glaset med utsidan inåt, då det var fasettslipat på utsidan, allt i syfte att få en plan yta att dra bultarna emot.Problemet var att det bara var en 10 mm kant att borra igenom. Det blev till slut 4 st 4 mm bultar med muttrar på insidan, och mycket Sikaflex 291 emellan glaset och ramen.

Enligt min mening är Rutgersons konstruktion helt förkastlig, och borde begränsas till att användas i sittbrunnar och inte på utsidan skrov. På skrovsidan måste det till större anläggningsyta för glaset och en yttre ram, eller bultar som håller glaset på plats.

På samma resa vid ca 10 m/s var vi tvungna att avlasta genuan för att använda winschen till en annan funktion.  Avlastaren, en Rutgerson RC1000 delade sej på mitten, varvid den översta delen flög som en projektil rakt upp i luften. Vi kunde senare konstatera att det endast var 1,5 mm kompositplast på den ena långsidan av avlastaren, finns inte en chans att detta kan hålla vid hårdare belastning ens i mindre båtar. Detta är ändå den största modellen av avlastare som Rutgerson saluför. Dessutom är det konstaterat att det inte går att öppna dessa avlastare för hand vid belastning,utan man är tvungen att ta hem på winschen för att öppna dessa. Vid en nödsituation kan detta vara rent förödande! Avlastaren är inte snäll mot linor heller, utan ger slitmärken efter ett tag.

Enligt min uppfattning så uppfyller inte Rutgerson kriterierna för att kalla denna produkt för avlastare. Mina skall definitivt bytas ut mot några andra som uppfyller dessa kriterier, speciellt dom som utsätts för belastning.

En stilla undran är ju varför man köper svenska produkter när dom inte är bättre än ovanstående? Förmodligen för att man fortfarande lever i tron att köper man svenskt, så är det måhända dyrare, men toppkvalitet. Jag för min egen del är jag benägen att revidera den uppfattningen.

Medlem 724836 Jan Tornås S/Y Splendid

 

Svar Insändare På kryss

Rutgerson har varit i kontakt med kunden och med vår återförsäljare som sålde produkterna vid ett flertal tillfällen sedan oktober förra året och vi har gett honom det stöd och support som var möjligt. Dock ser vi det som ett misslyckande att vi inte har lyckats kommunicera våra råd och rekommendationer så att kunden förstått att en tung stålbåt på 34 ton ställer speciella krav på utrustningen.

Som beskrivs i insändaren har kunden en Bruce Roberts båt i stål som väger ca 34 ton. De däcksbeslag som han valde ur Rutgersons sortiment är lämpliga till moderna cruising-båtar med vikten 3-4 ton. Våra produkter anses generellt som de mest pålitliga och tåliga på marknaden, men en tung stålbåt med ett extremt stort rätande moment behöver en helt annan typ av produkt för att klara skotbelastningen som en genua i hård vind generar, då det är en av de högsta belastningarna som finns på en segelbåt. (Det är därför som de största vinscharna är genuawinschar på en segelbåt).

För att kunna säkerställa vad som gick snett med portlighten så bad vi kunden om fotografier som visar hur den är monterad. Vi fick vissa bilder men inga som går att analysera vad gäller hur haveriet har uppkommit och det var när vi bad om fler bilder som kontakten upphörde. Rutgersons portlights är konstruerade så att vattentryck eller slag (kajer, bryggor) utifrån inte kan få glaset att lossna, det är tekniskt helt omöjligt. Därför var vi väldigt angelägna om att få se bilder för att komma fram till orsaken. Antagligen har produkten installerats på en för krökt yta på skrovet, vilket förmodligen orsakade läckan.

Alla våra portlights är CE certifierade av Norska Veritas för högsta klassningen av Ocean category A. Area 1. Detta innebär att portlighten kan installeras längst föröver på skrovet där vattentrycket är som högst. Med 40 års erfarenhet inom marinbranschen och hundratusentals portlights sålda, så vet vi att våra portlights inte bara fungerar utan är ett av de allra bästa alternativen på världsmarknaden.

Rutgerson Marin har som policy att sätta kunden i centrum och alltid hellre ”fria än fälla” i ett reklamationsärende. I det här fallet ansåg vi att det var viktigt av säkerhetsskäl att de rätta åtgärderna gjordes då en båt, eller egentligen ett fartyg som det är i detta fall, kräver utrustning utöver det man normalt köper i en vanlig marinbutik.

Kunden talade om för oss att han ansåg att det var mer tillfredställande att skriva en insändare om hans upplevda problem än att sitta ner tillsammans med oss och vår återförsäljare under ett möte för att hitta en säker och riktig lösning på problemet. Detta beklagar vi mycket.

Vi hjälper alla som vill ha tips och råd om produkter, även om konkurrenters produkter visar sig vara mest lämpliga. Vi vill att alla kunder som kontaktar oss skall få professionell rådgivning om vilken produkt som passar just för deras båt. Detta gjorde vi även i denna kunds fall.

Naturligtvis är kunden fortfarande välkommen att höra av sig om han vill ha hjälp med detta eller sina framtida projekt.

 

Kommentar från Jan den 11 februari

Det är inte utan förvåning man konstaterar Rutgersons brist på sympati för en drabbad kund. Det är en ganska traumatisk upplevelse att få en en portlight inslagen och hytten vattenfylld!

Har själv varit egenföretagare i 40 år och kan säga mot bakgrund av detta att Rutgersons behandling av mej som slutkund är direkt undermålig. Vi hade flera mailkontakter i La Coruna där Rutgerson ville ha foton och ännu fler foton. Dom fick en del foton, men vi ville ha konkreta råd hur vi skulle hantera haveriet. Vore det inte rimligt att dom skickade ett nytt portlight, så att vi åtminstone kunde ta oss till Sverige?

Felmontering av portlightsen är inte rätt teori,dom har varit monterade i 8 år.Dom var dessutom demolerade som jag redovisade i föregående inlägg,det är detta som har orsakat vatteninträngningen.
Såvitt jag kan bedöma så är detta dom enda portlightsen på marknaden som förlitar sej på på en gummimassa mot en plåtram, och inte som exempelvis Lewmar,som monterar en yttre ram som säkerhet.
Det finns heller ingen begränsning på vilken båtstorlek dessa kan monteras på. Hade jag vetat hur portlightsen varit konstruerade från början, så hade dom aldrig blivit köpta.

Beträffande däcksutrustningen så hade jag en telefonkontakt med en säljare på Rutgerson som rekommenderade skotvagnars storlek mm. Vi pratade inte om avlastare,utan jag utgick ifrån att RC 1000 skulle räcka till (fanns ju inga större att köpa i Rutgersons sortiment)-
Enligt Hjertmans katalog skall dessa avlastare klara båtar upp till 15 meter. Dessa båtar måste ju väga betydligt mer än Rutgersons rekommenderade 3-4 ton. Hur är kommunikationen mellan Rutgerson/Hjertman? Jag har köpt utrustning av Rutgerson via Hjertmans för ca 50.000kr.

Köpte en ny mesanmast utav Selden, där var en Rutgerson RC750 monterad för låsning av fallet.Denna avlastare var helt omöjlig att öppna när seglet var i topp. Bytte senare till Easylock,både till genuaskoten och mesanfallet.Alla avlastare av märke Easylock går numera att öppna under belastning,utan att behöva ta hem på winchen.

Träffade en norsk seglare i La Coruna med en svensktillverkad Overseas 40 med Rutgersons däcksutrustning. Även dom hade synpunkter på Rutgersons avlastare.Dom hade brutit flera avlastararmar pga att tampen ”knölar” sej i mekaniken om det ingen belastning är på densamma,armen går trögt att få ner och går av i värsta fall.

Jag har inget intresse att ”sätta mej ner” och diskutera med återförsäljaren och Hjertmans om mina tekniska problem, dom finns redan beskrivna. Alla mina Rutgersonprylar som är under belastning, skall bytas ut mot något annat fabrikat som jag kan lita på.

Det enda som jag vill förmedla till mina seglarkollegor är följande:
Har du en större båt än 30 fot och skall väster om Skagen, så köp inte båtutrustning ur Rutgersons sortiment, dom är inte prisvärda och håller inte måttet,trots att dom lär vara svensktillverkade.

Medlemnr 724836  Jan Tornås    S/Y Splendid

En kommentar »

  • Stefan skriver:

    Jag har förbättrat diverse olika däcksbeslag till min 34 fotare under ett antal år och då sökt information innan jag köpt beslagen.
    Rutgerson har varit mycket hjälpsamma trots att jag var en privat slutkund som sökte detaljerad info och inte ett stort varv.
    Mina erfarenheter har jag sedan delat med mig på det internationella web forumet för Hanse Yachts så att andra båtägare har kunnat ta köpbeslut på kortare tid.

    Mvh
    Stefan