Hem » Nyheter

Nyheter

Köpguide: navigationsappar

28 juni, 2016 – 08:36 14 kommentarer
Navigationsappar

Fler och fler väljer en surfplatta med digitala sjökort istället för en plotter. Om man ändå har en surfplatta kan det vara ett prisvärt alternativ och dessutom har de fördelen att kunna sköta epost, hämta väderprognoser och kanske roa besättningen med spel eller film när det regnar. På Kryss har testat apparna för navigation.

Förutom att de flesta surfplattors skärmar syns sämre än de flesta plottrar i dagsljus är de i allmänhet konkurrenskraftiga med plottrar som navigationshjälpmedel. Som mycket annat ombord är det en smaksak, men skälen att välja en app istället för plotter blir fler. Samtidigt skiljer sig själva apparna så mycket att det egentligen inte går att generalisera om appar för navigering till sjöss.

Men oavsett vilken app man väljer måste att lära känna sin version och veta vilket sjökortsunderlag som finns tillgängligt innan man använder den för navigation.

På Kryss testar navigationsappar med jämna mellanrum och den här gången har testet skett på dels en Ipad Mini 3 med 4G, dels en Sony Tablet Z3. Till ipaden används ett skydd medan Sony-plattan redan är vattenskyddad och dessutom har en mycket ljusstark skärm. Vi har inte testat någon app för Windows 8 men bland andra Seapilot finns för Windows.

De allra flesta läsplattor och mobiler måste placeras i ett skydd som samtidigt medger att alla funktioner används.

App-tillverkarna försöker hitta fungerande affärsmodeller och en trend i år är att apparna blir dyrare och att sjökortsområdena blir mindre med följden att man måste köpa fler underlag om man ger sig ut på längre båtfärder.

Samtidigt blir funktionerna fler men måste ofta betalas separat, även om de tidigare ingick gratis.

Testet är utfört under våren och försommaren och är inte heltäckande, men ger förhoppningsvis en överblick.

På Kryss rekommenderar tills vidare alla fritidsskeppare att ha backup i form av papperssjökort så länge man inte har utrustning som uppfyller Transportstyrelsens krav på sjöfartens utrustning. Och att man har papperssjökorten tillgängliga för omedelbar användning om de elektroniska hjälpmedlen inte fungerar.

Bäst app:
För den som vill testa digitala sjökort
För den erfarna navigatören
För den som håller sig inom ett begränsat område
För Android
För den som vill ha Hydrographicas specialkort
För långseglaren
För den som vill ha sjökort i mobilen

Läs mer om de olika apparna:
Eniro på sjön
Garmin Bluechart
Marine Navigator (Android) + Soltek sjökort
Navionics Boating Europe HD
Seapilot

Transas Isailor

Bäst för den som vill testa
Första gången man vill testa digitala sjökort är Eniro på sjön ett bra alternativ. Appen har få funktioner att villa bort sig i, sjökorten liknar de vanliga papperskorten och den är framförallt gratis.

Nackdelen är att man måste ha mobil internetuppkoppling eftersom appen laddar ner sjökort allteftersom över 3G/4G (mobilt internet). Detta faktum spelar inte så stor roll så länge som man håller sig i skärgårdarna, men är man på väg över till Gotland eller Danmark så funkar det inte (det går att betala 149 kr extra för funktionen att ladda ner sjökort för att använda offline).

På sjön-appen visar viktiga bro- och kraftledningshöjder vilka saknas i vissa andra appars kort. Ibland kan det vara nödvändigt att växla mellan olika appar för att få fullständig information om det område man åker med båten.

Numera är också Seapilot också så pass billig (80/95 kr/år) att det inte gör något stor hål i plånboken. Men observera att det är för grundappen, vill du ha alla extrafunktioner sså kostar det ytterligare 419 kr/år.

Läs mer om Eniro på sjön
Läs mer om Seapilot

Bäst för den erfarna navigatören
Den erfarna navigatören har säkert papperskort ombord, men med stöd av elektroniska sjökort blir det lättare att göra rutter, hålla koll på avdrift och kög/fög (kurs över grund och fart över grund, vilket är extra svårt att manuellt avgöra vid till exempel tidvatten).

De tekniskt sett mest avancerade apparna är Transas iSailor och SeaPilot. Här finns gott om funktioner för att göra lägga waypoints, redigera rutter, mäta avstånd/bäringar och hålla koll på AIS-trafiken (kostar extra). Navionics Boating Europe HD har också flera användbara funktioner även om den mest intressanta, att dela djupinformation, inte ännu kan användas i Sverige.

Vill man ha sjökort som ser ut som pappersförlagan så erbjuder till exempel Solteknik ”skannade” sjökort (fast de är inte skannade, utan tagna direkt från Sjöfartsverkets s-57 och S-59 databas). De är direkta avbilder på de vanliga sjökorten — inklusive informationerna utanför kanterna och zoomar man in för mycket blir texterna kantiga. Tyvärr finns Solteks sjökort ännu bara för Android och måste kombineras en tredjepartsapp med namnet Marine Navigator.

Läs mer:
Marine Navigator (Android) + Soltek sjökort
Navionics Boating Europe HD
Seapilot

Transas Isailor

Bäst för den som håller sig inom ett begränsat område
Håller man sig inom till exempel Bohuslän eller Stockholms skärgård fungerar Eniro På Sjön som en bra app för detta syfte. Appen är gratis, men behöver mobilt internet för att ladda ner sjökorten allt eftersom man förflyttar sig (eller betala extra för offline kartor).

Seapilot är också ett bra budgetval.

Transas Isailor kan också vara ett bra budgetval, massor av bra och ganska avancerade funktioner, men eftersom de delat in Sverige två delar behöver man bara betala för den delen man är intresserad av (369-469 kr/del). Det var betydligt billigare när Sverige var indelat i fyra delar.

Läs mer:
Eniro på sjön
Seapilot
Transas Isailor

Bäst för långseglaren
Som långseglare kan man spara många sköna tusenlappar på att använda en app jämfört med att köpa detaljerade papperskort för hela långseglingen. Faktum är att du kan köpa hela Europas sjökort för motsvarande kostnad som ett eller två vanliga sjökort.

Under en längre segling i höstas använde jag under ett par månader uteslutande navigationsappar på iPad och Android för sträckan Sverige till Kanarieöarna (med en backup i översikts- och kustkort som dock aldrig användes). Backup fanns i flera surfplattor med  andra sjökortsappar – speciellt som det bästa är att ha flera olika appar eftersom de är bra på olika saker.

Ombord fanns Navionics Europe HD som i princip täcker hela vägen fram till södra Portugal — dock inte Danmark (Garmin Bluechart har Danmark i sin app), UK och Kanalöarna. Danmark och Englands sydkust kan man undvika – men för den lilla biten till Guernsey så använde vi Navionics webb-app (gratis, men uppkoppling behövs).

För sista biten mellan södra Portugal och Kanarieöarna så blev valet iSailor, i konkurrens från bland annat MaxSea (har dock inte sjökort över svenska vatten och är utanför testen). Även för Västindien och vidare är iSailor ett bra och ekonomiskt val.

När man börjar komma neråt Europa så finns många fler appar att välja bland. Till exempel finns många lokala appar för området engelska sydkusten om man vill ta den sidan när man seglar Engelska kanalen.

Läs mer:
Navionics Boating Europe HD
Transas Isailor

Bäst för Android
De flesta apparna finns för iPad/iPhone. Men även till andra operativsystem, främst Android,  kommer det stadigt överföringar. De stora tillverkarna gör versioner för flera plattformar, och det är inte alltid de fungerar på samma sätt.

Här har Androidappen Marine Navigator (81 kr) som kombineras med Soltekniks sjökort (2500 kr för hela Sverige inklusive alla Hydrographicas specialsjökort) en bra nisch – kombinera med Sonys vattensäkra och ljusstarka Z3 eller Z4 så är det en bra grund.

Navionics Boating Europe HD kostar 595 kr och täcker nästan hela Europa (utom Danmark/Grönland, UK och Kanalöarna (Guernsey, Jersey)) och är ett bra val om du planerar segla långt.

Läs mer:
Marine Navigator (Android) + Soltek sjökort
Navionics Boating Europe HD
Seapilot

Bäst för mobilen
Den betydligt mindre skärmen på en telefon gör det svårt att få en översikt. Men du kan ofta installera på både surfplattan och telefonen om du har samma konto — och det kan vara bra att ha en backup om surfplattan skulle få slut på batteriet eller annat tekniskt problem. Lämplig här är Eniro På sjön som är gratis och genom att löpande ladda ner sjökort över mobilt internet (3G/4G) så tar appen också liten plats i mobilen (22,6 MB).

De flesta andra av apparna i denna test går att köra i en iPhone eller Android-telefon. Antingen samma app eller som en speciell telefonapp.

Bäst för Hydrographicasjökort
Gillar man grunda ytterskärgårdar så behöver man specialsjökort som visar vägarna in och ut ur dessa områden. Totalt har Hydrographica kommit ut med 96 specialsjökort i stor skala, ett översiktskort över hela Stockholms skärgård och flera insjöar i samarbete med lokala båtklubbar. Korten är en stor förbättring för grunda skärgårdar som mest intresserar fritidsbåtarna, medan Sjöfartsverkets kort som i första hand riktar sig till yrkessjöfarten och de befintliga farlederna.

Hydrographica har varit kritiska till hur de olika app-producenterna behandlar deras sjökortsdata, från förenklingar av sjökortssymbolerna till långt mellan uppdateringarna. Men åtminstone finns den mesta av informationen med. även om presentationen kan skilja sig. Hydrographica

Soltek säljer sjökort, inklusive Hydrographicas, precis som de ser ut (”skannade”)

Isailor säljer dem för 109 kr per sjökort. SeaPilot för 88/85 kr/styck medan den ingår i grundpriset hos Navionics Boating Europe HD (grundpris för appen är 695 kr) och förutom Hydrographica så ingår nästan hela Europa i appen.

Även Garmin Bluechart Mobile innehåller Hydrographicas kort, men oklart hur uppdateringen ser ut.

Testet är genomfört under våren och försommaren av Micke Westin
redaktion@pakryss.se

14 kommentarer »

  • Ingvar Hellmalm skriver:

    Opencpn finns nu mera även för Mac och är likvärdig med varianten för windows 10. Jag har båda i min Mac och kan jämföra. Samma sjökort kan användas i båda.
    Om ni använder iPad så se till att ni köper en med inbyggd gps och att den även tar tel cips. Det ända som funkade längs coral sea i Australien och nandra kuster där Wifi är uruselt men där 4G finns så även där jag nu finns i Sydafrika.

  • Göran Johansson skriver:

    Egil och Johan

    NV har inga egna sjökort över Sverige förutom för Västkusten och Göta kanal. I övrigt köper dom rastersjökorten över Sverige och Finland från Solteknik HB.

    Jag vill också peka på att vi är den ende sjökortstillverkare som har Hydrographicas sjökort fullt ut i våra rastersjökort, både för PC i Fugawi, iPad i iNavX och PathAway, för Android i Marine Navigator och PathAway.

    När det gäller plattor för navigation, har vi efter att har testat både iOS och Android plattor funnit att Sony Xperia tablet Z4 den i särklass bästa. Den har en extremt högupplöst skärm, vattentät , IP 68 klassad, extremt bra batteritid mera än 10 timmar. Den ljusstarka skärmen fungerar utmärkt i solljus.
    Med hållare från Brodit får du en navigationplotter på 10″ som laddas så fort dem sätts på plats i hållaren. Sony plattorna har inte iPad problemet att dom stänger ner vid direkt solljus. Men för att minska risken köp en vit platta som skall användas för navigation i båten.

  • Jan Svedjefält skriver:

    OpenCPN är mycket bra, har använt den i flera år under Windows. Senaste året under Windows 10. Har alla funktioner du behöver ock alla sjökort du behöver, rasterformat. För den nya versionen för Android är det problem med gps-kopplingen.

  • Håkan Börjeson skriver:

    Den app vi gillar bäst vid långsegling är OpenCpn. Går att använda både med raster och vektorkort. Dessutom kan man ha OpenCpn i sin laptop.
    Appen kommunicerar via wifi med resten av systemen ombord.
    Inga sjökort ingår utan de får man köpa separat. I många länder vi seglat i finns sjökort gratis tillgängliga på nätet helt lagligt. T.ex Brasilien, USA m.fl.
    Tror dock att appen bara finns för Android, lite osäker på det.

  • Per Sundbye skriver:

    Jag har provat många datoriserade sjökort genom åren, med varierande kvalitet och menyer. Dessa sjökort har varit installerade i datorer/laptop detta för att få så stor skärm som möjligt, vi har även laborerar med vattentäta skal för lösa skärmar att ha i sittbrunnen.
    Nu använder jag uteslutande iPad med vattentätt skal från lifeproof (laptop är reserv).
    Som det står i artikeln så kan iPad användas till mycket mer än navigation tex. väder appar, tidvatten appar, mejl, sökmotor mm.
    Har även flera fästen från Brodit så jag flytta iPaden där den passar bäst för tillfället.

    Enda nackdelarna med iPad den tål värme dåligt måste skyddas från sol, och kräver konstant laddning på minst 2 Ah om den skall användas under längre tid.
    Om ständig strömmatning är en nackdel är ju frågan alla andra navigatorer och plottra har ju ständig matning.

    Har installerat iSaiol och Navionics Europe HD, båda har för och nackdelar.

    iSailor använder jag uteslutande för att den har en enligt min smak en bra meny, lätt att navigera i, enkla och lättbegripliga menyer ”Apple stuk”.
    Har använt flera köpfunktioner tidvatten och ström, hamninformation, AIS via wi-fi och nu även provar jag väder i deras system.
    Då vi seglade ner ti Portugal förra sommaren fick vi stor nytta av tidvatten och ström information vi utnyttjade även AIS funktionen flitigt.
    Vi köper kort efter hand som vi seglade på nya vatten, enkelt och bekvämt inte speciellt dyrt tycker jag vi får fria uppdateringar efter hand på köpta kort.
    iSailor i iPad är enligt mitt tycke ett mycket bra val, många funktioner, lätt att använda, billigt sätt att ha uppdaterade sjökort.

    Navionics Europe HD
    Har liknande funktioner som iSailor med tidvatten och ström, och möjlighet att ladda ner mer sjökort men till skillnad från iSailor är det gratis.
    Navionics Europe HD har ett antal kul special funktioner, tex. foto på hamnar (kräver internet), snabb ruttfuktion som lägger ut kurs från ”hamn till hamn”.
    Jag tycker däremot inte om deras meyer, svår överblick SOG, ETA, DTW, TTG, WP, dom har istället för dessa etablerade förkortningar flagga ? för ETA, ? WP.

  • Johan Boström skriver:

    Hej Leif!
    Ja, vi har ambitionen att kartlägga underlagen för de olika apparna och plottrarna, men just denna genomgång av apparna har framförallt syftet att ge en bild av utbudet så att man själv kan gå vidare med sitt val. Senast till våren kommer vi att redovisa en grundligare undersökning.
    Tack för dina synpunkter!
    /Johan Boström, redaktionen

  • Johan Boström skriver:

    Hej Egil och tack för tipset!
    Vi har inte testat alla appar på marknaden, utan valt de med kortunderlag för svenska vatten. NV Verlag har inte kort norr om Dalälven men appen är förstås ett alternativ värd att överväga för andra vatten. Vi kommer att titta närmare på NV Verlags app och publicera ett omdöme senare under sommaren.
    /Johan Boström, redaktionen

  • Håkan Börjeson skriver:

    Surfplattor kan visst kan visst tala med de andra instrumenten. På min båt via wifi. Beror helt på vad du har ombord.

  • Egil Cederborg skriver:

    Missar ni nv-verlag avsiktligt, eller känner ni inte till dem? Deras kombipaket är kanoners. Check and evaluate! Egil i S/Y Sjöbris

  • Peppe Kättström skriver:

    Plottrar kan samspråka med andra instrument i båten. De kan ta mot och visa data från vindmätaren, ekolodet, AIS-mottagaren och nödanrop via VHF-radion. De kan lämna position till VHF-radion om du behöer sända ut en nödsignal. Surfplattor kan inget av detta. Det är värt att nämna här.
    Navionics sjökort är märkligt billiga till surfplattor, jämfört med till plottrar. Det är inga förenklade kort. De har lika många detaljer. Hur kan prisskillnaden vara så stor? Distributionen är inte dyrare, plottrarnas kort finns också att ladda ned från internet.
    Peppe

  • Leif Appelquist skriver:

    En inte oväsentlig del borde kanske vara att mera informativt ta upp de metoder som används för inhämtande av underlag och de felmarginaler som förekommer i de olika produkterna.
    Vidare har uppdateringshastigheten hos de olika systemen stor betydelse där den egna hastigheten påverkar stort.
    Något som alla borde veta!
    Mvh LeifA

  • Göran Johansson skriver:

    Ytterligare kommentar till ovanstående är att våra rastersjökort finns även till IPad och IPhone. Programmet heter iNavX ochsjökorten laddas ner frånservern x-traverse.com. Appen INavX är en av de mest avancerade med både AIS via AIS mottagare, väderinformation, och möjlighet att styra båten via en autopilot. Likaså finns stöd via Wifi för instrument, både vind och motorinstrument. Appen kan hantera både Navionics vektorgrafik och Solteknik rastergrafik.

  • Ingvar Hellmalm skriver:

    Navionics har även sjökort för hela världen och de fungerar bra. Jag fick segla hela Malakasundet på min iPad (med gps) då min plotter gick sönder och inte gick att reparera i Singapor.

  • Göran Johansson skriver:

    Hej,
    Lite förtydligande när det gäller Hydrographicas sjökort till Marine Navigator:
    I årets upplaga av Svenska sjökorten från Solteknik HB ingår alla svensk sjökort från Sjöfartsverket och Hydrographicas alla specialsjökort inklusive hamnspecialerna ur Boken Hamnguiden 8.

    Det totala priset för allt detta är 1695:- (INTE 2500:- som felaktigt skrivits i artikeln)

    Aktiveringen av sjökorten till Marine Navigator har i årets upplaga förenklats betydligt och görs genom att skicka ett mail som man får tillbaka. Det är bara att klicka på den medföljande aktiveringsfilen så sköter programmet om resten.

    Våra rastersjökort finns även till IPad och IPhone. Programmet heter iNavX och sjökorten laddas ner från servern x-traverse.com. Appen INavX är en av de mest avancerade med både AIS via AIS mottagare, väderinformation, och möjlighet att styra båten via en autopilot. Likaså finns stöd via Wifi för instrument, både vind och motorinstrument. Appen kan hantera både Navionics vektorgrafik och Solteknik rastergrafik.

    Bästa hälsningar

    Göran Johansson
    Solteknik HB

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar