Hem » Långfärd, Nyheter

Långfärd   Nyheter

Larmade sjöräddningen sju gånger på sju månader

24 januari 2016 – 15:50 Kommentarer inaktiverade för Larmade sjöräddningen sju gånger på sju månader

Två män i en 40-fots Colin Archer har larmat sjöräddningen vid sju tillfällen under lika många månader under sin seglats från Norge mot USA. Senast i södra England har sjöräddningen ryckt ut två gånger på tre dagar senaste veckan.

BILD: RNLI St Ives/Alban Roinard

Frivilliga brittiska sjöräddningen bogserar Nora utanför St Ives. BILD: RNLI St Ives/Alban Roinard

Sedan i somras har sjöräddningen i Norge, Danmark, Skottland, Irland och södra England larmats av besättningen på den norskflaggade Nora med amerikansk besättning. I England har Noras larm lett till att kustbevakningen valt att påminna om att sjöräddningens uppgift är att rädda liv och inte vara allmänt behjälpliga för båtägare.

Steve Shapiro och Robert Wiese är båda i sjuttioårsåldern och har köpt den norska Colin Archern Nora, byggd i slutet av 1970-talet, som de sedan i juli 2015 har seglat från Norge mot Maine i USA. De nådde södra England förra veckan efter en rad incidenter.

Enligt seglarna själva har de råkat ut för otur som lett till att de gång på gång hamnat i knipa. Det började i juli med att propellern trasslade in sig i ett fiskeredskap utanför Norge. Väl på andra sidan Nordsjön gick de på grund på väg in till Helmsdale på Skottlands östkust och fick bogseras av brittiska frivilliga sjöräddningen, RNLI, till Invergordon. Under bogseringen föll en av männen och skadade sig. Efter passagen av Caledonian canal strandade Nora på en strandbank när de nått över till Irlands västkust. I Dun Laoghaires hamn tappade de kontrollen i hård vind och fick ytterligare skador på båten.

Nora får hjälp av frivilliga sjöräddningen, RNLI, utanför Helmsdale i augusti 2015. BILD: RNLI / Wick Lifeboat station

Nora får hjälp av frivilliga sjöräddningen, RNLI, utanför Helmsdale i augusti 2015. BILD: RNLI / Wick Lifeboat station

I England har de hunnit dra igång två räddningsoperationer på tre dagar. I söndags försökte de lägga till vid en boj som tillhörde ett fiskeredskap och på tisdagen fick de problem med propelleraxeln och blev bogserade till St Ives. Det var efter det senaste tillfället som brittiska motsvarigheten till Sjöfartsverket valde att påminna både besättningen på Nora och allmänheten att sjöräddningen inte har som uppdrag att ägna sig åt allmän bogsertjänst.
”Det är inte brittiska kustbevakningens uppgift att ordna med ett fartygs reparationer eller flytta det till en plats enligt besättningens önskemål. När besättningar ger sig ut på havet måste de själva ta ansvar för underhållet av sina fartyg och sköta sina egna förberedelser för att klara säkerheten”, sa en talesman för det brittiska sjöfartsverket till BBC.

Steve Shapiro och Robert Wiese hävdar, i en intervju med BBC, att problemen och larmen inte har med deras sjömanskap att göra utan bara är olyckliga omständigheter. Den beskrivningen ifrågasätter fiskare i Cornwall och menar att Nora inte borde fortsätta sin resa eftersom besättningen saknar kompetens och utgör en fara även för andra.
Men Steve och Robert planerar att fortsätta resan över Atlanten så snart som möjligt när problemen med propelleraxeln är lösta. Målet är att nå Maine på USA:s östkust till sommaren.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, , , ,