Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Nyheter

Lars-Olof Norlins båtar seglar vidare

2 maj, 2017 – 11.14 2 kommentarer

Konstruktören och seglaren Lars-Olof Norlin har gått bort. Lars-Olof har ritat långseglare som Allegro, Adagio och Fortissimo och tog bland annat fram handikappsystemet LYS.

Lars-Olof Norlin är skaparen av många båtar som är kända för sina goda egenskaper som långfärdsseglare. Han var aktiv som inom segling och konstruktion under hela sitt liv.
– Jag har alltid haft respekt för hans kunnande, briljans och humor, säger Gabriel Heyman som själv är seglare och konstruktör.
– Lars-Olof var född 1932, men det känns som en oväsentlig uppgift eftersom de som kände honom uppfattade honom som en alldeles tidlös person.

Gabriel lyfter särskilt fram de ”många innovativa och alltid välavvägda små båtar för självbygge” som Lars-Olof Norlin tog fram på 1950-talet. Senare vann Norlin Segelsällskapet Frams konstruktionstävling för en modern koster med Allegro 27. Bland andra modeller finns Adagio, Furioso, Fortissimo, Rubin, Delfin, Feminin, Mandarin och flera andra båtar som är uppskattade seglare världen runt.

Lars-Olof Norlin tog i slutet av 1960-talet fram handikappsystemet Lidingö Yard Stick, LYS, baserat på bland annat på resultaten i Lidingö runt. En första tabell med handikapp-tal publicerades i På Kryss 1970. Den första kappseglingen enligt det nya systemet genomfördes 1971 och systemet blev snart sanktionerat av Svenska seglarförbundet.

Utöver seglingen och konstruktionerna hade Lars-Olof Norlin också en karriär inom marinen.

Lars-Olof Norlin var bland annat aktiv inom Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförening, SYR, och var en mycket uppskattad föreläsare hos båtklubbar över hela Sverige.

Johan Boström
johan@pakryss.se

, , ,

2 kommentarer »

  • per-åke Borgman skriver:

    Jag byggde en Mandarin på 70-talet som var ritad av Lars-Olof Norlin. En underbar havskryssare. Jag behöll henne i 35 år, mer än halva mitt liv. Hon var trygg och stabil i hårdvind och snabb i lätta vindar – faktiskt allt man kan önska sig. När jag köpte ritningarna av Lasse sa han ”inte ska du bygga den där jag håller på och ritar på en båt som heter Fortissimo”. Inte blev den snabbare än min, så Mandarinen var för mig en lyckad konstruktion. Blev uppringd av Börje Säwensten en gång när jag funderade på att sälja. Han berättade att han haft det första exemplaret. För honom hette den inte havskryssare, han kallade den herrgårdskryssare haha
    Tack Lasse, du ritade vackra båtar och vackra båtar seglar bra!

    Med vänlig hälsning Peå Borgman

  • Thomas Säwensten skriver:

    Lasse var god vän med min far, Börje Säwensten (som oxå har seglat vidare). Pappa, som var i båtbranschen, lät bygga Lasses Delfin 25 och Delfin 35 (25 resp 35 fot), som pappa ställde ut på båtmässan Allt för Sjön, där han sålde plywood från tyska Westag, som båtarna var byggda av. Plywooden tillverkades i stora längder så man behövde inte skarva (de var laskade nästan osynligt). Plywooden fästes med hulling-spiken Gripfast, så man behövde inte skruva och det gick snabbt att bygga. Pappa sålde givetvis även Gripfast samt andra båttillbehör.
    Vi träffade Lasse med familj ibland på somrarna ute i skärgården och söderut för ca 50 år sedan. Många fina minnen fick vi. Tack pappa och Lasse!

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar