Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Laura Dekker dragplåster på mässan

28 februari, 2017 – 15.26 Ingen kommentar

Världens yngsta att segla solo jorden runt, Laura Dekker, långskeppsseglare över Atlanten, kryssarklubbare som seglat i nära och fjärran vatten, budgetlångseglaren Magnus Reslow och Sveriges meste havskappseglare Mikael Ryking, hör till dragplåstren på Allt för sjön som invigs på lördag.

Allt för sjön invigs i Älvsjö på lördag och årets föreläsningsprogram är ovanligt välfyllt. Svenska Kryssarklubben arrangerar ett seminarium med unga inspiratörer under första lördagen: Välj vinden! Där berättar Laura Dekker om vägen till sin solosegling jorden runt och om sin strategi för att kunna leva vidare på havet. Karolina Malmek berättar om sitt äventyr i våras över Atlanten i det öppna långskeppet Draken med isberg, stormvindar och riggproblem bland utmaningarna. Dessutom delar de unga jolleseglarna Johannes Pettersson och Filip Larsson med sig av sin passion för jollesegling. Bland annat. Mer information och anmälan här!

Ute i A-hallen fyller mässan och Kryssarklubben scenen med allt från världens mest erfarna Norrlandskustseglare, Erik Nyström, till de senaste årens dominerande havskappseglare inom shorthand: Mikael Ryking, som har tävlat sig runt Atlanten det senaste året med över 20000 sjömil bakom sig och sin Talanta, med och utan medbesättning.
Flera av föreläsarna har tidigare skrivit om sina äventyr i På Kryss och nedan är ett urval av presentationerna. Spikat program finns på Allt för sjöns webbplats.

Kvinnan som blev ensamseglare efter makens olycka till havs
ondeck
Konstnären Elisabeth Taylor berättar om den dramatiska händelsen då hon fick ro sin medvetslöse make iland från båten, och hur hon tappade livsmod och inspiration efter makens bortgång några månader senare. Hon beslöt sig trots allt att försöka fortsatta segla i Medelhavet, men nu ensam. Hon fick i mogen ålder lära mycket nytt och utarbeta tekniker för att ensam både kunna segla, navigera och angöra bojar något som i vår mansdominerade seglarvärd oftast sköts av den manlige partnern. Hon talar även om hur seglandet och målandet ombord har varit en form av sorg terapi och har hjälpt henne till att få en ny och bättre livskvalitet med mera självförtroende. (Se artikel i På Kryss nr 5, 2015)

Yachtkonstruktion och byggmetoder de senaste 50 åren
Håkan Södergren som är välkänd yachtkonstruktör av många välseglande fritidsbåtar kommer att ge en historisk bild av utvecklingen inom yachtkonstruktion/design utifrån sitt perspektiv. Oscar Södergren som är ung industridesigner och yachtdesigner avslutar med sin syn på utvecklingen.

Till Västindien och hem igen i över 40 fot innan fyllda 30
Marcus Krell seglade som student från Sverige till Västindien i en Vega. Efteråt sa jag ”aldrig mer”. 7 år senare är han på väg igen efter påtryckningar av hans sambo som sett alla fina bilder men själv bara seglat i skärgården. Marcus kommer att dela med sig av hur resan blev annorlunda med de skillnader som var i tid, budget, båtstorlek, väder och erfarenheter samt förklara hur lite nytänkande gjorde att de kunde segla i en relativt ny 42-fotare redan innan de fyllt 30 utan att sälja firman och gått i pension.

Att vara fritidsskeppare – hur svårt kan det vara!
Alla vill vara en bra skeppare med en besättning som sprudlar av glädje och samarbete, men hur får vi till det? Det finns väldigt lite litteratur om vad en bra (fritids) skeppare är eller ska vara, men det finns oerhört mycket material hur en bra chef ska vara på land. Jag vill belysa och ge tips på hur du som skeppare kan tänka och göra för att bli en mästare som skeppare. Målet är alltid att ha det kul och säkert på sjön. Richard Gradin arbetar professionellt med segling sedan 2010 och har lång erfarenhet av ledarskap, medarbetarskap och grupputveckling.

11 000 sjömil med 100 kronor i fickan
IMG_4613Magnus Reslow siktar på att bli första Svensk att segla Jorden-runt non-stop. Det hänger på viljan inte plånboken om man vill segla långt. Magnus har ägnat 20 år åt att utforska Medelhavet med En Hurley 18 och en Sunwind 20. Han har även utforskat Väst-Indien. Han levde på en symaskin han hade ombord. Magnus är utbildad möbelsnickare, segelmakare och kock. (Mer om Reslow i På Kryss nr 3, 2017)

Norrlandskusten
Erik Nyström har seglat sträckan Stockholm-Norrbotten ett 30 tal gånger. Här visar han bilder och berättar om de fantastiska platser som finns efter jungfrukusten, höga kusten och norrlandskusten.

Hur förhindrar du olyckor till sjöss
Råden baseras på de analyser som sker av hundratals olyckor i Svenska farvatten och sjöar. Jonas Ekblad och Lars-Göran Nyström från Transportstyrelsen och Sjösäkerhetsrådet berättar om hur du kan förebygga att olyckan sker.

Lofoten tur och retur
Janne Malmström har med sin Swan 651 under mer än trettio år låtit gäster från alla världens hörn uppleva fantastiska platser, underbara seglingar och en professionell och varm atmosfär ombord. Under seglingen till Lofoten blev det tio intensiva och fantastiska veckor med naturupplevelser med valar, späckhuggare som simmade längs båten, havsörnar som cirklade ovanför masten och fantastiska vyer. Janne lämnade trygghetszonen i Östersjön med närhet till service och reservdelar. Det blev 208 gästnätter, 800 måltider, 21 personer flög till och från båten för att hantera logistiken. Upplev projekt Lofoten med bilder, berättelser och erfarenheter.

Gratias hundraåriga väg från lustyacht till ett av världens äldsta – och samtidigt modernaste – skolskepp.
Karolina Malmek berättar om sina upplevelser med Gratia. Gratia har en spännande historia från bygget på varvet H. Hansen & Co år 1900 på Isle of Wight till hennes seglingar kring Skandinavien och Baltikum som ett av Sveriges äldsta skolskepp. Idag har hon i mycket blivit ungdomarnas fartyg i SXK:s Seglarskolas flotta och ofta seglar hon med en ung (men likväl erfaren!) och blandad besättning. Karolina Malmek har som ung kapten fått erfara detta och berättar om äventyr från seglingarna i Polen, Tyskland och Danmark. Nu kommer Gratia på besök i Stockholm och i vår finns det chans att få segla med detta för Sverige helt unika fartyg!

När resan blir målet. Hollands Kanaler
Peter Näckå och Gunnar Gurra Persson berättar om sin segling på Hollands kanaler. Den Staende Mastroute från norr till söder. Resan gick vidare mot Amsterdam och Rotterdam där de vände innan de gick ut genom sista slussen mot Engelska kanalen. Peter är psykolog och har en bakgrund som universitetslektor, byråchef, FN-expert i Sudan, skeppare på passagerarbåt och har drivit egen semesterby. Gunnar är mekaniker och har arbetat inom jord- och skogsbruk, åkare och drivit egen verkstad. (Se artikel i På Kryss nr 4, 2015)

Norrlandskusten
Erik Nyström har seglat sträckan Stockholm-Norrbotten ett 30 tal gånger. Här visar han bilder och berättar om de fantastiska platser som finns efter jungfrukusten, höga kusten och norrlandskusten.

Att vara fritidsskeppare – hur svårt kan det vara!
Alla vill vara en bra skeppare med en besättning som sprudlar av glädje och samarbete, men hur får vi till det? Det finns väldigt lite litteratur om vad en bra (fritids) skeppare är eller ska vara, men det finns oerhört mycket material hur en bra chef ska vara på land. Jag vill belysa och ge tips på hur du som skeppare kan tänka och göra för att bli en mästare som skeppare. Målet är alltid att ha det kul och säkert på sjön. Richard Gradin arbetar professionellt med segling sedan 2010 och har lång erfarenhet av ledarskap, medarbetarskap och grupputveckling.

Mikael Ryking: årets havskappseglare 2016
rykingEfter mer än 20 år inom telekombranschen bestämde sig Mikael Ryking för att byta spår och ge sig in i den franskdominerade semiprofessionella Class 40-cirkusen. På drygt ett år har han seglat ett och ett halvt varv runt norra Atlanten och tillryggalagt mer än 20 000 sjömil på spektakulära race. För sina omfattande seglingar gjorda med egen båt och egen kraft tilldelades Mikael utmärkelsen Årets Havskappseglare 2016. Mikael berättar om med och motgångar, utmaningar och fantastiska ögonblick. Följ med på en resa runt norra Atlanten och lyssna till planerna för framtiden.

Viking Explorers
7 januari 2018 startar en skandinavisk eskader från Las Palmas till Barbados. Micke Westin är initiativtagare. Niklas Krantz berättar om planerna

Förbered din långsegling
Att förbereda en längre segling är en resa i sig själv. Här får du tips och råd hur du förbereder dig själv, din båt och din familj och vänner på din resa. Birgitta Silfverhielm har seglat hela sitt liv, både skärgårdssegling, långsegling och kappsegling. Har varit frivillig sjöräddare samt arbetat som Seglingsinstruktör för vuxna i 30 år, varav de senaste elva i egen regi.

Att vara fritidsskeppare – hur svårt kan det vara!
Alla vill vara en bra skeppare med en besättning som sprudlar av glädje och samarbete, men hur får vi till det? Det finns väldigt lite litteratur om vad en bra (fritids) skeppare är eller ska vara, men det finns oerhört mycket material hur en bra chef ska vara på land. Jag vill belysa och ge tips på hur du som skeppare kan tänka och göra för att bli en mästare som skeppare. Målet är alltid att ha det kul och säkert på sjön. Richard Gradin arbetar professionellt med segling sedan 2010 och har lång erfarenhet av ledarskap, medarbetarskap och grupputveckling.

Man överbord
Hur tar man sig tillbaka till en nödställd, hur får man ombord personen, räddnings- och säkerhetsutrustning samt hypotermi.
Birgitta Silfverhielm har seglat hela sitt liv, både skärgårdssegling, långsegling och kappsegling. Har varit frivillig sjöräddare samt arbetat som seglingsinstruktör för vuxna i 30 år, varav de senaste elva i egen regi.

LÄS MER: Anmälan till seminariet Välj vinden!.

LÄS MER: Allt för sjöns webbplats.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar