Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Nyheter

Magnus Reslow inför världsomseglingen: ”Sömn och mat viktigast”

1 april 2019 – 11:04 Kommentarer inaktiverade för Magnus Reslow inför världsomseglingen: ”Sömn och mat viktigast”

Han började med en “skrot-Vega” för två år sedan. Nu är den rustad och klar för en solosegling jorden runt. Magnus Reslow ser fram emot att kasta loss från Marstrand i mitten av maj.

Han har seglat på världshaven under 25 år. Den senaste långseglingen gick från Kristiansand i Norge till Las Palmas. Då hade han varken sjökort, motor, självstyrning eller tillräckligt med vatten. Men den seglingen gav mersmak och en idé föddes om att segla jorden runt nonstop. Kanske kunde han bli den förste svensk som gjorde det. En handskada satte stopp för de planerna förra året, men snart är det alltså dags för ett nytt försök.

Varför vill du göra det? Som det ser ut nu skulle du inte bli förste svensk, då Anders Eriksson bara har knappt ett par månader kvar av sin segling, med Kjell Litwin ungefär en månad efter.
– Nej, det här är helt mitt eget äventyr. Jag har bott mycket på öar och seglat i Medelhavet och Västindien. Folk som bor på öar ser till att klara sig på vad de har och verkar ofta nöjdare än andra.

– Jag ser min båt som en ö och det är en tillfredsställelse att kunna leva bara av det som finns där.

Hans båt är alltså en Vega, en klassisk konstruktion som också använts av andra oceanseglare. Men de flesta uppfattar den nog som en väl liten båt att runda jorden i.

– Den är betydligt större än de båtar jag seglat tidigare, säger Magnus.

– Och den är snabb. När jag seglade med en 56-fotare över Atlanten gjorde vi det på 13 dygn. Jag vet att en Vega har gjort det på 14.

Båten var i princip skrotfärdig när Magnus Reslow tog över henne för två år sedan. Idag är hon fullt utrustad för havssegling. Nya röstjärn, 16 vattentäta skott – ett heltäckande i fören och 16 halvskott. Hela riggen är ny och dessutom har Magnus monterat förstärkningsvinklar för rufföverbyggnaden.

– Jag har också slängt ut motorn. I det utrymmet får jag plats med 150 liter vatten och i en stuv på styrbordssidan har jag ytterligare 150 liter.

Han har mat för 300 dygn; ris, couscous, konserver, bönor och linser.

– Jag fick också en massa havregryn och müsli av Sven Yrvind. Så mat och vatten har jag så jag klarar mig.

Under seglingen från Norge till Kanarieöarna hade han ingen kommunikation med omvärlden, något som ledde till att han blev internationellt efterlyst. Det, säger han, var ett misstag.

– Nu har jag satellittelefon med mig, och en Garmin Inreach som sänder ut min position regelbundet. Och Lunds universitet har sponsrat mig med sjökort som täcker hela rutten.

Han är också i övrigt mer förberedd inför seglingen än han varit inför någon annan segling. Delvis tack vare handskadan som gjorde att han inte kom iväg som tänkt förra året. Det gav honom tid att skaffa och tillverka utrustning som ska göra seglingen säkrare.

– Jag har gjort ett förankare, bestående av 75 konor på 100 meter långa linor, som ska hjälpa mig att hålla aktern mot sjöarna. Jag har också gjort en vattensamlare av ett gammal segel, som jag kan hissa i akterstaget.

Vad tror du kommer att vara viktigast för att klara seglingen?
– Jag måste se till att äta och sova regelbundet.

Och vilken tror du blir den största utmaningen?
– Det blir seglingen över Nordsjön. När jag väl kommer förbi Skottland är det raka vägen.

redaktion@pakryss.se

LÄS MER

Anders Eriksson: Mitt i kaoset när Iba föddes

Emma i hamn efter 67 dagar till havs

Soloprojekt jorden runt avbryts

”Försvunne” Magnus nästa projekt: segla jorden runt

, , , , ,