Hem » Nya prylar/båtar, Nyheter

Nya prylar/båtar   Nyheter

Många miljoner kvar för elmotorbidrag

12 oktober, 2018 – 16.26 3 kommentarer

18 miljoner kronor återstår i potten för subventionerade elutombordare och elfordon. Hittills har endast 300 ansökningar om bidrag till båtmotorer kommit in, men den som söker bidraget under de närmaste veckorna har stor chans att få det beviljat.

Regeringens sammanlagt 395 miljoner kronor till årets subvention av elfordon och elutombordare tog slut i september, men potten är nu påfylld med ytterligare 39,5 miljoner kronor. Av dem återstår (på måndagen den 15 oktober) 18 miljoner kronor som är fritt fram för konsumenter att ta del av.
– De senaste två veckorna har inflödet av ansökningar minskat. Kanske beror det på att man tror att pengarna är slut, säger Susanne Roos som är kommunikatör på Naturvårdsverket och fortsätter:
– Samtidigt är högsäsongen för cykling och båtliv över och det kan förstås också vara en anledning. Men på fredagen återstod 23 miljoner kronor att ansöka om.

I praktiken finns mer pengar i potten eftersom Naturvårdsverket har reserverat pengar för de ansökningar som har kommit in, men som inte har behandlats ännu.

Andelen bidragspengar till elutombordare är försvinnande liten, cirka 3 promille, jämfört med för elcyklar och andra fordon. Av över 100 000 ansökningar är endast 300 hittills för inköp av båtmotorer vilket blir maximalt 3 miljoner utbetalade kronor.
– Vi kommer att handlägga elmotoransökningarna nästa vecka, säger Susanne Roos som vill uppmana de som söker bidrag att använda webbtjänsten på Naturvårdsverkets webb.
­­­– Då handläggs ärendet mycket snabbare jämfört med ansökningar på pappersblankett.

Enligt båtbranschen har intresset för elmotor ökat kraftigt hos konsumenterna.
– Ja, det märks tydligt att elmotorer överlag har blivit mer populärt, säger Lasse Johansson på KGK Motor som säljer de tyska Torqeedo-elmotorerna i Sverige sedan 2014.
– Vi dubblade försäljningen 2016 och 2017 och i våras, efter nyheten om subventionen, sålde vi slut på hela lagret i Travel-serien med mindre motorer. Sedan dess har vi sålt slut och fyllt på fyra gånger.
– Men intresset för våra poddar, en fast motor som exempelvis kan ersätta en inombordare på en segelbåt, är ännu större, konstaterar Lasse Johansson som efterlyser en breddning av subventionen utöver utombordare.

Regeringen har tidigare motiverat begränsningen till utombordare att det är små tvåtaktare som man framförallt vill ersätta med elmotorer. Subventionen omfattar alla elutombordare med en effekt på över 1 kilowatt vilket motsvarar drygt 1 hästkraft. Det är alltså bara de allra minsta elutombordarna som inte berättigar till bidrag. Just nu pågår flera höstkampanjer för elutombordare med priser som skiftar mellan 1500 kronor och drygt 30 000 kronor. Bidraget omfattar en ny elutombordare och ”det batteri, eller de batterier, som krävs för att motorn ska fungera”, enligt kraven för bidrag.

Bidraget gäller retroaktivt för inköp sedan 12 april i år.

Regeringen har avsatt 350 miljoner per år för subventionen under åren 2018 till och med år 2020. 45 miljoner tillkom i samband med beslutet att inkludera båtmotorer och i september tilläts Naturvårdsverket att ta 39,5 miljoner från kommande års pott. Efter avdrag för administrativa kostnader består själva subventionspotten av 425,5 miljoner kronor.
Bidraget ingår i den nuvarande regeringens planerade statsbudget för 2019, som kan ändras av sittande eller en ny regering.

Torqeedo

Torqeedo är ett av de ledande varumärkena för elmotorer i Sverige och har ökat försäljningen kraftigt de senaste åren. Bild: Torqeedo

Johan Boström
johan@pakryss.se

 

, ,

3 kommentarer »

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar