Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Mastbrott vid Kap Horn

3 april, 2018 – 11.11 2 kommentarer

Kap Horn har levt upp till sina värsta rykten under Volvo Ocean Race. En båt förlorade masten, en tvingades till tävlingsuppehåll för reparationer och ytterligare en båt har skador på riggen.

Efter den tragiska dödsolyckan i måndags ombord på Scallywag, med en besättningsman överbord och försvunnen cirka 1400 sjömil väster om Kap Horn, valde skepparen David Witt att gå till hamn i Chile. Av de övriga sex teamen har tre fått allvarliga tekniska problem i samband med passagen av det ökända Kap Horn med kraftiga lågtryck och starka strömmar.

Båten Brunel var först runt Kap Horn på torsdagen med veteranen Bouwe Bekking som skeppare. Senare samma dag valde båten Mapfre att göra ett avbrott i tävlingen för reparationer av mastrännan och storseglet bara några sjömil innan Kap Horn var passerat. Reglerna tillåter reparations-stopp under minst tolv timmar och tretton timmar räckte för Mapfre som sedan seglade vidare. Men de övriga fyra båtarna passerade Kap horn på torsdagen.

Falklandsöarna

Båten Vestas i hamn på Falklandsöarna. Bild: Jeremie Lecaudey

Ett dygn efter passagen, och efter en och en halv vecka i hård vind och hög sjö, rapporterade Vestas, som ledde jakten på Brunel, att masten var bruten. Besättningen sågade och klippte loss masten för att undvika skador och gick för motor till Falklandsöarna i kulingvindarna.

Turn the Tide on Plastic

Ett riggproblem kräver minskad segelyta på Turn the Tide on Plastic. Bild: Sam Greenfield

Båten Turn the Tide on Plastic med Dee Caffari som skeppare fick också problem med riggen på fredagen. En av spridarna på styrbord sida hade flyttat på sig och Dee Caffari valde att minska segelytan och kunde till en början segla med vinden in från babord och därmed avlasta styrbords spridare.

Mastproblem

Båten Mapfre fick stora problem med sin mast efter en och en halv vecka i hög sjö och stormbyar. I en vik nära Kap Horn reparerades mastrännan och storseglet intill ketchen Kat. Bild: Ugo Fonolla

Besättningarna på båtarna har alla beskrivit att dödsolyckan på Scallywag har präglat stämningen ombord. Dee Caffari kommenterade olyckan så här efter passagen av Kap Horn:
”Den fick oss alla att inse hur sårbara vi är här nere, hur ogästvänlig miljön är och hur fort allt kan gå fel. Och att vi har förlorat en vän. Det har påverkat alla mycket. Vi har sagt att den här rundningen är för Fish.”

Fler detaljer kring dödsolyckan har redovisats efter en skriftlig rapport från besättningen på Scallywag. John Fisher drogs överbord av storskotet. Han var inte säkrad och bar ingen transponder. Det var strax innan soluppgången i måndags som den 65 fot långa Volvo Ocean Race-båten San Hung Kai Scallywag gippade i hög medsjö, stormbyar och regnskurar på södra Stilla havet. Den 47-årige besättningsmedlemmen befann sig i sittbrunnen och var tillfälligt osäkrad under en förflyttning framåt i sittbrunnen för att ta hand om ett försegelskot. När bommen for över sittbrunnen under den oplanerade gippen drogs Fisher med av storskotet överbord. Besättningen skriver i sin första redogörelse av olyckan att de bedömer att han slogs medvetslös. Han bar en överlevnadsräkt och flytväst, men inte någon transponder som kunde skicka position, typ ais-sart. Om bommen var försedd med någon typ av preventergaj framgår inte av informationen.

Besättningen kastade i två livbojar varav den ena var en uppblåsbar av märket Jonbuoy med en vimpel. Positionen markerades också på plottern.

Efter att seglen bärgats återvände båten till olycksplatsen och påbörjade sökandet med stöd av en sjöräddningscentral, MRCC. Sökandet pågick ”i flera timmar” utan att John Fisher eller någon av bojarna återfanns. Under tiden hade vädret försämrats ytterligare. ”Med försämrade väderförhållanden fattades det svåra beslutet att avsluta sökandet och säkerställa säkerheten för den återstående besättningen”, skriver besättningen. Ingen av bojarna återfanns.

Volvo Ocean Races senaste dödsfall inträffade 2006 då holländaren Hans Horrevoets föll överbord från båten Abu Dhabi Ocean Racing i hög sjö på Atlanten mellan New York och Portsmouth. Horrevoets hittades efter 40 minuters sökande i mörker, men kunde inte räddas till livet.

Tider för rundningen av Kap Horn på fredagen:
Team Brunel: 13:01 UTC
Vestas 11th Hour Racing: 15:01 UTC
Dongfeng Race Team: 15:45 UTC
team AkzoNobel: 17:22 UTC
Turn the Tide on Plastic: 17:35 UTC
Mapfre gjorde ett tävlingsuppehåll och fortsatte på fredagen. Sun Hung Kai Scallywag har gått in till hamn i Chile efter dödsolyckan.

På tisdagen anlände Scallywag till hamn i Chile samtidigt som Brunel och Dongfeng gjorde upp om etappsegern till Itajaí i Brasilien. Slutspurten gick i farter kring 24 knop under måndagen, men gick ner till runt tio knop i sydvästliga vindar på tisdagen.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

 

, , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar