Hem » Nyheter

Nyheter

Nytt sjökortsystem i skarp drift

25 oktober, 2016 – 12.11 5 kommentarer

Oavsett vilka sjökort eller navigationsappar som man använder på svenskt hav kommer större delen av informationen från Sjöfartverkets databas. Sjökortsdatan har i dagarna överförts till ett helt nytt system med fördelar för digitala kort, men med förseningar i utgivningen av båtsportkort.

Sjöfartsverkets sjökortsdata hanteras från och med den här veckan i ett helt nytt system, det kanadensiska Teledyne Caris. Teknikbytet försenar utgivningen av båtsportkorten de närmaste åren, men öppnar för nya digitala möjligheter, enligt Sjöfartsverket.
– All redigering av sjökortsdata sker i det nya systemet och även produktifieringen av vektordata, typ elektroniska ENC eller S-57-data, och även de grafiska produkterna, säger Annika Kindeberg på avdelningen Sjögeografi på Sjöfartsverket i Norrköping.
– Leverantören av vårt gamla system underhåller det inte längre så skiftet var nödvändigt. Teledyne Caris vann upphandlingen och har flera fördelar. Det är förberett för produktion av framtida generationens elektroniska sjökort och för de grafiska produkterna, som exempelvis båtsportkorten, kan vi på ett enklare sätt förändra bladindelningen.
Men de kortsiktiga effekterna är alltså ett tillfälligt stopp av sportkortutgivningen. Uppdaterade sjö- och rasterkort produceras inte heller alls sedan den 1 oktober, men under de närmaste två åren produceras uppdaterade kort successivt. Större uppdateringar till sjöfartens elektroniska system, ENC, från exempelvis sjömätningar, kommer till stora delar inte att kunna införas fram till 15 november 2016. Akuta rättelser införs som navigationsvarningar.

Teknikbytet innebär att båtsportkorten produceras med längre intervall än normalt. Under 2017 sker ingen utgivning alls, men 2018 planeras kort ges ut för Stockholm Norra, Stockholm Mellersta, Stockholm Södra, Vänern, Ostkusten, Hanöbukten och Bottenviken. 2019 publiceras nya båtsportkort för Västkusten Norra, Västkusten Södra, Mälaren, Kalmarsund, Bottenhavet norra och Bottenhavet södra. Sedan dröjer det till 2020 innan en ny omgång kort ges ut för områdena Stockholm Norra, Stockholm Mellersta, Stockholm Södra, Sydkusten, Ostkusten, Göta Kanal och Dalslands kanal, enligt den preliminära planen.
– Från och med den här veckan är all personal utbildad och hela systemet i skarp drift. Om några veckor startar projektet för att bygga upp kartografin i våra grafiska produkter och utgivningsplanerna kommer att uppdateras successivt.

Seapilot Eniro

Samma sjökortsdata från Sjöfartsverket, men olika presentationer i appen. Seapilot till vänster och Eniro På Sjön till höger. Punktmärket norr om Skapholmen visar en tydlig skillnad i grafisk utformning.

Båtsportkorten produceras med längre intervall än normalt. Under 2017 sker ingen utgivning alls, men 2018 planeras kort för Stockholm Norra, Stockholm Mellersta, Stockholm Södra, Vänern, Ostkusten, Hanöbukten och Bottenviken. 2019 publiceras nya båtsportkort för Västkusten Norra, Västkusten Södra, Mälaren, Kalmarsund, Bottenhavet norra och Bottenhavet södra. Sedan dröjer det till 2020 innan en ny omgång kort ges ut för områdena Stockholm Norra, Stockholm Mellersta, Stockholm Södra, Sydkusten, Ostkusten, Göta Kanal och Dalslands kanal, enligt den preliminära planen.
– Från och med den här veckan är all personal utbildad och hela systemet i skarp drift. Om några veckor startar projektet för att bygga upp kartografin i våra grafiska produkter och utgivningsplanerna kommer att uppdateras successivt.

Utöver innehållet på båtsportkorten och den grafiska utformningen kommer storlek och papperskvalité vara detsamma i framtiden.
– Det trycks på ett laminerat papper som heter Pretex och har bra egenskaper för sjöfolk, exempevis vattentålighet. Vi har inga planer på att byta papper i dagsläget eftersom de allra flesta tycker det fungerar bra, säger Annika Kindeberg.
– När det gäller de vanliga sjökorten, som idag trycks enligt print-on-demand teknik, så undersöker vi utbudet av olika material.

Sjöfartverkets nya system Teledyne Caris används idag av de flesta sjökartemyndigheter globalt, exempelvis amerikanska NOAA, National Oceanic and Atmospheric Administration.

 

LÄS MER: Sjöfartsverkets sjökort och publikationer

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

5 kommentarer »

  • Johan Boström skriver:

    Hej Åsa!
    Sorry, no, this article is not available in English.
    Men var det denna artikel som du menade eller någon annan (det är lätt hänt att kommentera på andra artiklar än den man avser)?

    /Johan Boström, redaktionen

  • Åsa Mann skriver:

    Finns denna artikel på engelska?

  • Torsten Egerö skriver:

    Ja att djupet 2,5 meter inte är med är en allvarlig brist. Tacksam för en förklaring från båda tillverkarna.

  • Göran Johansson skriver:

    Att lägga märke till på ovanstående bilder är att djupangivelsen 2,5 meter för sundet mellan Skarpholmen och Klädesholmen saknas.
    Den viktiga informationen finns med på Sjöfartsverkets sjökort 9321 och således även i Soltekniks Rastersjökort till plottrar, datorer, läsplattor och telefoner

    Göran Johansson
    Solteknik HB

  • Som upplagt för Seapilot