Hem » Archive by Taggar

#båtkonstruktion

P16

Ny prototyp i rostfritt

29 augusti, 2016 – 11.30 Kommentarer inaktiverade för Ny prototyp i rostfritt

Swedish Steel Yacht fortsätter utvecklingen av fartyg och båtar i rostfritt stål. I vår sjösätts ett 17-metersfartyg som testplattform.

, ,

BILD: STEFAN TELL

Konstruktören om bulbtappet: ”avvägning vad som ska gå sönder”

2 augusti, 2016 – 10.13 4 kommentarer

Att en bulb lossnar är ofrånkomligt vid extrema omständigheter, menar konstruktören av den segelbåt som tappade sin bulb vid en grundstötning i Stockholms skärgård på lördagen.
– Det är en avvägning om vad som ska gå sönder för att minimera risken för skador på besättningen, menar Lorenzo Argento.

, , , , , ,

Jérémie Beyou, Maître CoQ

Bärplan åter högst på prispallen i havskappsegling

8 juni, 2016 – 17.27 Kommentarer inaktiverade för Bärplan åter högst på prispallen i havskappsegling

På onsdagen seglade Jérémie Beyou in som segrare i franska Les Sables d’Olonne drygt nio och ett halvt dygn efter starten i New York. Racet Vendée New York är den andra större havskappseglingen där bärplan visat sig vara snabbare jämfört med samma skrovmodell utan bärplan.

, , , ,

Linjett 43

Långsam men stabil återhämtning för svenska båtbyggare

7 juni, 2016 – 14.29 Kommentarer inaktiverade för Långsam men stabil återhämtning för svenska båtbyggare

Företagen i den svenska båtbyggarbranschen ökade omsättningen för tredje året i rad förra året, enligt preliminär statistik. Från 1,3 miljarder kronor 2014 beräknas branschens omsättning ha ökat till 1,6 miljarder under förra året.

, ,

Jürgen Sass

Föredrag om båtkonstruktion

30 maj, 2016 – 09.10 Kommentarer inaktiverade för Föredrag om båtkonstruktion

Jürgen Sass, en av Sveriges mest mångsidiga båtkonstruktörer, håller föredraget Ett, två, tre eller flera skrov? i Stockholm på onsdag kväll. Alla intresserade är välkomna.

, , , ,

Babords bärplan på Jean-Pierre Dicks Imoca 60 hör till de första generationerna av bärplan på Imoca-båtarna.

Lyft för bärplan på kölbåtar

21 maj, 2016 – 15.41 En kommentar

De är två kölbåtar med samma skrovform, men skillnaden på sidoborden är avgörande. Armel Le Cléac’hs Imoca 60 är utrustad med svängda bord som fungerar som bärplan medan konkurrenten Vincent Rious Imoca har traditionella sidobord, daggerboards, utan lyftkraft. I maj bevisade Armel att hans båt är snabbare över Atlanten.

, , , ,