Hem » Archive by Taggar

#båtkonstruktion

3D-printad båt

Göran 3D-printade pluggen

23 juni 2019 – 21:45 Kommentarer inaktiverade för Göran 3D-printade pluggen

En av världens största 3D-utskrivna båtar finns i Sysslebäck, Värmland.
– Att 3D-printa är enklare och mer effektivt istället för att bygga en plugg, säger konstruktören Göran Brandt.

,

Skrovfönster / Skrovventil

3000 liter vatten i båten när skrovfönstret lossnade

11 juni 2019 – 12:34 20 kommentarer

Först när båten fyllts med 3000 liter vatten och elektroniken slagits ut märkte besättningen läckaget mitt ute på Skagerrak. Ett skrovfönster hade lossnat.
– Jag borde ha limmat om fönstren för flera år sedan, säger Yngve Lindvig som vill uppmärksamma andra på riskerna med bristande underhå

, , , , , ,

Candela Speedboat

Flygande elbåt på het tekniklista

27 maj 2019 – 14:49 En kommentar

Den eldrivna bärplansbåten Candela är utvald som en av Sveriges hetaste innovationer och produktionen är i full gång på Lidingö utanför Stockholm.

, , ,

Sökes: professor som vill forska om segling

29 april 2019 – 12:47 En kommentar

Sverige är på väg att få sin första professor med segling som ämnesområde.
– Professuren får ett brett ämnesområde och kan omfatta allt mellan kappsegling och vindkraft, säger Jonas Ringsberg på Marin teknik på Chalmers.

, , ,

Anders Eriksson om GGR-rapporten: broms ökar säkerheten

23 april 2019 – 14:40 Kommentarer inaktiverade för Anders Eriksson om GGR-rapporten: broms ökar säkerheten

Anders Eriksson, en av Sveriges mest erfarna långseglare, delar Robin Knox-Johnstons slutsatser om haverierna i GGR och konstaterar att förutsättningarna skiljer sig mellan kappseglare och den som inte seglar med tidspress: ”det är mycket svårt att få in en släpbroms under en rådande kuling, man måste vänta tills vinden avtagit eller kapa linan och förlora bromsen. Det ger ett incitament för kappseglaren att avstå broms. Vilket kan bli farligt har det visat sig.”

, , ,

Analys: Dreja bi ökar riskerna, drivankare effektivt

23 april 2019 – 14:29 En kommentar

De flesta båtar som slogs ner och förlorade masten i jordenruntseglingen GGR senaste året använde inte drivankare. Robin Knox-Johnston konstaterar i en dagsfärsk rapport att drivankare förhindrar haverier, dreja bi ökar risken att slås ner i brytande vågor och lastfördelning påverkar stabiliteten även för en liten segelbåt.

, , , , ,