Hem » Archive by Taggar

#säkerhet

Anders Eriksson Malala

Anders Eriksson: Sista rapporten på väg hem

18 maj, 2019 – 18.00 Ingen kommentar

Efter 223 dagar till havs har Anders Eriksson seglat från Kanarieöarna till Smögen och rundat Antarktis. Han är den förste svensk som rundat jorden nonstop solo. Detta är hans veckorapport från dagen innan ankomsten till Sverige. Nästa vecka publiceras den sista rapporten här på pakryss.se.

, , , , ,

Maxi 68

Maxi 68:an Julia räddad

30 april, 2019 – 14.06 Ingen kommentar

Den övergivna Maxi 68:an Julia på en strand på Mallorca är räddad. Ägaren är tacksam att många engagerat sig i båtens öde.

,

Störning till sjöss

Åklagare: tandlöst barnförbud för vattenskoter

28 april, 2019 – 21.38 7 kommentarer

I sommar inför regeringen åldersgränsen 15 år för att få köra vattenskoter. Men flera anser att bestämmelsen riskerar att inte ge avsedd effekt.
– Förbudet måste förenas med en straffsanktion för att inte bli tandlöst, säger kammaråklagaren Johan Bülow.

, , ,

Anders Eriksson om GGR-rapporten: broms ökar säkerheten

23 april, 2019 – 14.40 Ingen kommentar

Anders Eriksson, en av Sveriges mest erfarna långseglare, delar Robin Knox-Johnstons slutsatser om haverierna i GGR och konstaterar att förutsättningarna skiljer sig mellan kappseglare och den som inte seglar med tidspress: ”det är mycket svårt att få in en släpbroms under en rådande kuling, man måste vänta tills vinden avtagit eller kapa linan och förlora bromsen. Det ger ett incitament för kappseglaren att avstå broms. Vilket kan bli farligt har det visat sig.”

, , ,

Analys: Dreja bi ökar riskerna, drivankare effektivt

23 april, 2019 – 14.29 En kommentar

De flesta båtar som slogs ner och förlorade masten i jordenruntseglingen GGR senaste året använde inte drivankare. Robin Knox-Johnston konstaterar i en dagsfärsk rapport att drivankare förhindrar haverier, dreja bi ökar risken att slås ner i brytande vågor och lastfördelning påverkar stabiliteten även för en liten segelbåt.

, , , , ,

Statens haverikommission: Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar klarar inte kraven

1 februari, 2019 – 13.53 11 kommentarer

Det dröjde två dagar innan den skeppsbrutne mannen hittades och kunde undsättas. Om Sjöfartsverkets helikopter hade kunnat lyfta tidigare hade han med stor sannolikhet räddats betydligt snabbare.
Skälet till den fördröjda insatsen var att en av …

, , ,