Hem » Archive by Taggar

#säkerhet

En sjönk, tre har övergetts och två segelbåtar skadade i race på Atlanten

11 juni, 2017 – 08.46 Ingen kommentar

Ett lågtryck som var extremt för säsongen ledde till att en Luffe 37 sjönk på Atlanten i fredags och fyra andra segelbåtar skadades under havskappseglingarna Ostar och Twostar. De drabbade var erfarna skeppare och båtarna väl beprövade. Även en utpräglad tävlingsbåt har övergetts.

, , , ,

Urgängade gaspatroner livsfarliga

6 juni, 2017 – 01.21 10 kommentarer

Uppblåsbara flytvästar räddar liv. Men de kan skapa en falsk trygghet om funktionen går förlorad på grund av bristande underhåll. Ett allvarligt problem är urgängade gaspatroner.

, ,

Aela

Tre evakuerade från svensk segelbåt i Atlanten

8 maj, 2017 – 03.17 4 kommentarer

Tre män evakuerades på söndagen från en svensk segelbåt till ett tankfartyg efter ett masthaveri mitt i Atlanten. Ingen person uppges skadad.

, , ,

Mikael Hinnerson, SSRS, och Richard Holm, Svenska kanotförbundet, deltog i en sjöräddningsövning i Göteborgs skärgård på torsdagen.

Faran med kallt vatten

28 april, 2017 – 12.53 Ingen kommentar

Det är fortfarande riktigt kallt vatten längs våra kuster och i sjöarna. Även med torrdräkt på kan en person i vattnet förlora förmågan att använda händerna på kort tid, påminner SSRS sjösäkerhetsledare Mikael Hinnerson.

,

Bristande information om tågvirkes hållfasthet

24 april, 2017 – 16.22 Ingen kommentar

Dödsfallet ombord på Clipper-båten utanför Portugal 2015 föranleddes av en sönderdragen polyetenstropp vid en splits. Brittiska haverikommissionen har utrett olyckan och uppmanar tillverkarna av tågvirke att tydligare informera om hur draghållfastheten påverkas av splitsar och knopar.

,

Övermäktigt för ensam skeppare med amatörbesättning

20 april, 2017 – 16.17 Ingen kommentar

De två dödsolyckorna under amatörkappseglingen Clipper Round the World Race kunde ha undvikits med bättre övervakning av säkerheten ombord. Det slår en utredning fast och föreslår att skepparna i framtiden kompletteras med ytterligare ett erfaret befäl.

, , , ,