Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Nytt fartrekord runt Gotland trots vindstilla

4 juli 2017 – 01:03 En kommentar

Ludde Ingvall slog sitt tidigare fartrekord för enskrovsbåtar i Gotland runt med tiden 31 timmar och 41 sekunder trots nära vindstilla på finalen. Samtidigt tampades andra med kryss runt Hoburgen och mot vändningsbojen utanför Visby.

Ludde Ingvall hör till de mest meriterade och erfarna havskappseglarna i årets upplaga av ÅF Offshore Race, Gotland runt. Han har vunnit i sina klasser i Sydney to Hobart ett par gånger, varit först i Fastnet, slagit fartrekord över Atlanten med mera. Uppvuxen i Stockholms skärgård på somrarna har Gotland runt en särskild lockelse och han är en återkommande deltagare som slog fartrekordet för enskrovsbåtar första gången 1998. Till årets havskappsegling hade han med sig en alldeles speciell båt. GQS är över 30 meter lång, men inte ens fem meter bred och har en åtta ton blybulb på en svängköl som sticker sex meter. Själva kölen går att svänga sju grader och framför kölen sitter ett kompletterande roder som kan vridas lika mycket. Skrov, mast och bom är i kolfiber liksom det som sticker ut mest, en bärplanvinge som kan skjutas ut åt respektive sida och som kanbåde räta upp och lyfta båten.

Båten och besättningen och vädret levde upp till förväntningarna och på måndagskvällen gick GQS i mål efter 31 timmar och 41 minuter. Snitthastigheten var 11,17 knop och Luddes tidigare rekord 10,88 knop. Trimaranen Hiq har rekordet för flerskrovsbåtar med snitthastigheten 14,38 knop.
Men alldeles självklart var det inte för GQS att komma till Sandhamn i tid.
– Vinden dog och vi satt fast en timme vid Alma och tänkte att vi inte skulle klara det, sa Ludde Ingvall till tävlingsledningen efter målgång och konstaterade att det krävs lite tur för att ta hem rekord och segrar. Vinden kom tillbaka och rekordet slogs med knappt en halvtimmes marginal till det gamla rekordet. Den korrigerade tiden efter justering för båtens handicap är 58 timmar och 41 minuter.

Seglarskolans Gratia hade det kämpigt med sin låga skolskeppsrigg genom Stockholms skärgård. Vid femtiden på måndagsmorgonen passerades Sandhamn. BILD: Emil Spindler

Seglarskolans Gratia hade det kämpigt med sin låga skolskeppsrigg genom Stockholms skärgård. Vid femtiden på måndagsmorgonen passerades Sandhamn. BILD: Emil Spindler

Samtidigt som den snabbaste båten la till i Sandhamn kämpade många andra deltagare i havskappseglingen för att kryssa sig förbi Gotlands sydspets vid Hoburgen. Den sydostliga vinden har varit frisk och ställer även till det för båtarna i Classic-klassen som inte behöver runda hela Gotland utan istället gå runt en boj utanför Visby. SXK Seglarskolans Gratia som deltar för första gången hade, efter en besvärlig passage genom Stockholms skärgård, en fin kryssbog förbi Gotska sandön och några slag ner mot bojen utanför Visby. På tisdagseftermiddagen seglade hon med sin relativt unga besättning i svaga vindar längs Gotlands nordvästra kust mot mål i Sandhamn.

Flera båtar hade brutit under Gotland runt sent på måndagskvällen, men havskappseglarna hade på måndagskvällen inte drabbats av någon allvarlig olycka. Tvåmansbesättningen på H35:an Team Doghouse Marine bröt efter att den ena besättningskvinnan, seglingsprofilen Stina Jansson, skadat sig ombord. Stina Jansson flögs till Visby för vård och båten seglades in till Fårösund.

Målgång sker i Sandhamn och På Kryss återkommer med rapporter.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, ,

En kommentar »