Hem » Långfärd, Läsvärt, Löpsedel, Säkerhet

Långfärd   Läsvärt   Löpsedel   Säkerhet

Förlorade masten i Sydatlanten – nu i säker hamn med nödrigg

4 september, 2018 – 14.40 Ingen kommentar

Norrmannen Are Wiig seglade drygt 400 sjömil i södra Sydatlanten med sin egenkonstruerade nödrigg efter ett våldsamt masthaveri i hög sjö. I söndags la han till i Kapstaden.

Are Wiig köpte sin OE 32:a Olleanna av bröderna Göran och Sören Johansson på Klädesholmen för att delta i jordenruntkappseglingen Golden Globe Race 2018, GGR. Efter starten i franska Sable d’Olonne den första juli i år har Are hållt sig i täten av de arton deltagande soloseglarna, varav elva fortfarande är kvar i kappseglingen. Förra måndagen låg Are bi för att reparera vindrodret när en brytande våg drog runt Olleanna som förlorade masten, fick en ventil krossad och flera skador på pulpit. Stormen hade då rasat i tre dygn och det var andra gången som vindrodret behövde repareras. Are berättar själv om händelsen här i ett satellitsamtal med GGR:s tävlingsledning.

Are Wiig

Are Wiig råkade ut för ett masthaveri med sin OE32 på måndagen. Bild: Oskar Huledal

Hemma i Norge hade Are förberett sig på just detta scenario och förberett och testat en nödrigg bestående av två spinnaker-bommar stagade för- och akterut. På det improviserade förstaget fäste Are en fock. Are begärde aldrig hjälp efter sitt haveri utan valde istället att se över de mest akuta skadorna på båten och sig själv, bygga nödriggen och i runt två knop segla norrut mot Kapstaden som var närmaste hamn. Eftersom det hade kommit in vatten i stora bränsletanken hade Are endast 15 liter diesel i dagtanken och kunde gå 20 timmar för motor under de sex dygnen hem. Under vägen lyckades han laga vindrodret och var relativt utvilad vid ankomsten till The Royal Cape Yacht Clubs marina i Kapstaden på söndagen.

Are Wiig

En ventil slogs sönder när Olleanna kapsejsade och bröt masten på två ställen. Bild: Peter Muller

Sydafrikanen Peter Muller mötte upp vid kajen och rapporterar till GGR:s tävlingsledning att Ares båt hade tagit emot mycket stryk (hell of a beating) och att masten var bruten på två ställen, men att hela riggen var räddad och fastspänd på däck. Peter Muller som till yrket bland annat besiktar fritidsbåtar konstaterade att han aldrig sett motsvarande skador orsakade till havs, men däremot vid skador vid fall från stöttor eller kran på land.

Are erbjöds efter haveriet hjälp av bland annat ett lastfartyg några hundra sjömil från Kapstaden, men han avböjde all assistans utöver via radio och satellittelefon eftersom den egna båten var fullt manövrerbar.

På Kryss träffade Are Wiig inför starten i Sable d’Olonne. Läs intervjun här.

LYSSNA: GGR:s samtal med Are Wiig efter olyckan

LÄS MER: GGR:s hemsida med positioner

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

 

, , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar