Hem » Läsvärt, Nya prylar/båtar, Nyheter

Läsvärt   Nya prylar/båtar   Nyheter

Öppet varv lockar besökare från hela världen

29 augusti, 2017 – 13.29 5 kommentarer

Stort fokus på segling och färre nya båtar kanske inte lockar riktigt lika många till Öppet varv som tidigare år. Men de internationella besökarna verkar dela arrangörens entusiasm över lokala varvstraditioner och ett anpassat utbud.

Att branschorganisationen Sweboat och många av dess medlemmar lämnat Öppna varv på Orust för att istället satsa på uppstickaren Marstrand Boat Show är ingen hemlighet. Inte heller att Hallberg Rassy valt att driva vidare mässan i egen regi och koncentrera evenemanget till en enda hamn. Men frågan är vad detta innebär för utställare och besökare? Det är sådant jag funderar när jag närmar mig Ellös där Hallberg-Rassy för 24:e året i rad öppnar sina portar för allmänheten.

Vid en första anblick verkar allt som vanligt. Hamnen är full med master. Flaggspel och reklamflaggor vajar i vinden. Det står parkeringsvärdar i orangefärgade västar överallt, och folk trängs utanför Pelle P:s årliga utförsäljning. Precis som det brukar vara. Men väl inne på själva mässområdet är både besökare och utställare färre än jag minns från tidigare år. Motorbåtarna lyser med sin frånvaro, och över hälften av segelbåtarna i hamnen är begagnade. Det kan låta negativt, men behöver inte nödvändigtvis vara det. Det beror på vad man är ute efter.

Hallberg Rassy har valt att marknadsföra årets mässa som ”Skandinaviens största segelbåtsmässa med totalt 100 båtar”. Jag funderar lite på riktigheten i detta påstående. Lite beroende på hur man räknar så är det nog inte så många fler nya segelbåtar som visas upp i Ellös än det är i Marstrand den här helgen. Så vitt jag vet finns det inte heller några andra renodlade segelbåtsmässor att jämföra med i Skandinavien. Men det säger en hel del om ambitionen med mässan, och vilka utställare och besökare man vill locka till sig. Det är bra.
– Hit till Ellös kommer folk för att de är intresserade av premiumbåtar och det är så vi vill ha det. Vi har hellre tio seriösa besökare än tusen glassätare, säger Jörgen Ottosson som förra året tog över vd-posten efter Stefan Berne på Najad.

Det pratas en del på bryggorna om att det är synd att det blivit som det blivit, med två båtmässor så nära varandra på samma helg. Särskilt bland de som varit här tidigare och faktiskt märker någon skillnad. Men de flesta besökare jag pratar med är nöjda med sitt besök på mässan. Många säger att de främst är där för att titta på Hallberg Rassys egna båtar och för att se hur de byggs. En hel del har rest långt. Jag pratar med besökare från både England, Tyskland, Holland och Italien. Och Norge förstås.
– I Norge är det mest motorbåtar på mässorna nuförtiden så vi är här för segelbåtarna, berättar en norsk kvinna som jag träffar i Svenska Kryssarklubbens monter. Hon och hennes man är sedan ett år tillbaka ägare till en Hallberg-Rassy 34:a som de seglar längs svenska västkusten om somrarna.

Förflyttningen från branschmässa till segelbåtsmässa märks också tydligt bland utställarna. Här finns det mesta man behöver till en segelbåt, alla de stora segelmakarna är här och de flesta av Hallberg-Rassys egna leverantörer ställer ut. Men jag noterar också att många montrar är betydligt mindre än de brukar vara.
– Vi måste vara där våra kunder är och just nu är de på båda mässorna, säger UK Syversens representant. Han berättar att det funkar för dem som är många på loftet, men det är problematiskt för de mindre firmorna. Man måste ut och visa upp sig, men har inte råd eller möjlighet att vara överallt.

Magnus Rassy

”Mässan är unik i världen. Ingen annanstans kan man se hur båtbyggeri går till så som man kan göra här”, säger Magnus Rassy, vd för Hallberg-Rassy och arrangör av Öppet varv.

Så vad ska då hända framöver, ska de stora mässorna bara bli större eller kommer vi gå mot lite mindre nischade mässor? Kanske kan det finnas plats för båda sorter. Ja, framtiden är alltid svår att sia om. Men en sak är jag i alla fall vara ganska säker på. Magnus Rassy kommer inte flytta på sig i första taget.
– Våra intressenter vill se våra båtar här på vårt eget varv. Mässan är unik i världen. Ingen annanstans kan man se hur båtbyggeri går till så som man kan göra här hos oss, säger han när våra vägar korsas på mässan. Och Magnus Rassy har en poäng. En rundtur i varvets produktionslokaler är en upplevelse i sig, oavsett vilka båtar som visas i hamnen.

Vad tycker du om att branschen arrangerar två flytande mässor på västkusten? Kommentera nedan eller skriv till redaktion@pakryss.se!

LÄNK: Bredd och folkfest på Marstrand

TEXT OCH BILDER: LINDA HAMMARBERG
redaktion@pakryss.se

, , , , ,

5 kommentarer »

  • Anders Nyberg skriver:

    Tog ledigt på fredagen som vanligt för att åka upp till Orust, nu enbart till Ellös. Välordnad mässa men lite tunn, trevligt med ett stort samlat utbud av begagnat. Eftersom det blev lite tid över gjorde jag även en sväng till Marstrand. Väldigt mycket motorbåtar och några få segelbåtar. Tråkigt att vissa återförsäljare verkar sitta i knät på Sweboat och känner sig tvingade att följa deras beslut. RM, Jeanneau, Beneteau, Allure m fl passar betydligt bättre i Ellös bland de andra segelbåtarna.
    Gör en renodlad segelbåtsmässa i Ellös och en motorbåtsmässa i Marstrand nästa år, kanske på olika helger för att underlätta för underleverantörer/tillbehörsutställare.

  • roger asserståhl skriver:

    Det kan inte vara hållbart att splittra upp sig på två mässar samma helg. Så stark och välmåeende är inte den svenska båtbranschen.Koncentrera segelbåtarna till Ellös och låt gärna motorbåtarna ha en egen mässa nära Göteborg.

  • Karl-Axel Bäck skriver:

    Tycker det är synd att det är samma helg.

  • Oceanis351 skriver:

    Dumheter av Sweboat att splittra! Ellös är platsen tillsammans med Henån.

  • Peter Malmqvist skriver:

    Tack för en välbalanserad artikel kring ett stridbart ämne. Som ihärdig mässbesökare och älskare av både segel- och motorbåtar, tycker jag det är svårt att förstå: 1) Varför mässorna måste ligga samma helg; 2) Varför inte branschorganisationen Sweboat kan stå bakom båda mässorna, och; 3) Hur båtbranschen kommit fram till slutsatsen att det är bra att splittra sig på flera mässor/försäljningsställen, när resten av affärsvärlden kommit fram till det omvända, att det gäller att mötas på gemensamma marknadsplatser, som gallerior, eller bilförsäljare som tränger ihop sig på avgränsade geografiska områden. Men inget ont som inte har något gott med sig: Marsstrand fick sin efterlängtade folkfest och Ellös fick för första gången in rader av väldigt fina och prisvärda begagnade segel- och motorbåtar. Det var ett lyft! Men varför hålla mässorna samma helg? Med vänliga hälsningar Peter Malmqvist

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar