Hem » Löpsedel, Nyheter

Löpsedel   Nyheter

Orsaken bakom Team Vestas Winds olycka

9 mars, 2015 – 11:14 Kommentarer inaktiverade för Orsaken bakom Team Vestas Winds olycka
TeamVestas

Bild: Brian Carlin/Team Vestas Wind

En oberoende expertpanel har nu undersökt Team Vestas Winds olycka som inträffade under den andra etappen av Volvo Ocean Race. De presenterar nu en rapport om incidenten som bland annat innehåller en rad rekommendationer för hur man kan förbättra säkerheten för alla havskappseglingar.

Framförallt föreslår rapporten att digitala sjökort och annan mjukvara som finns ombord kan förbättras för att liknande olyckor ska undvikas i framtiden.

Det var den 29 november förra året som den danska båten Team Vestas Wind, med australiensiska skepparen Chris Nicholson, gick på grund och fastnade uppe på ett rev vid Cargados Carajos Shoals mitt ute i Indiska Oceanen under den andra etappen från Kapstaden till Abu Dhabi. Besättningen tvingades överge båten men samtliga i laget klarade sig utan skador.

Den skadade båten kunde senare bärgas från revet och repareras nu på båtvarvet Persico i Bergamo, Italien. Förhoppningen är att laget ska kunna vara tillbaks i tävlingen från och med hamnstoppet i Lissabon Portugal i juni och sedan delta i de två sista etapperna.

Rapporten om incidenten beställdes av tävlingen Volvo Ocean Race och har gjorts av en oberoende panel som bestått av kända experter på området – konteramiral Chris Oxenbould, som var panelens ordförande, är före detta biträdande chef inom den australienska flottan och en erfaren havskappseglare med särskild expertis inom navigatio. Han arbetade tillsammans med Stan Honey, vinnare av Volvo Ocean Race 2005-06 som navigatör på ABN AMRO ONE, och Chuck Hawley, ordförande för U.S. Sailing Safety at Sea Committee.

Panelen säger i rapporten att deras slutsatser om vad som hände baseras på intervjuer med besättningen, tävlingsledningen samt andra berörda parter och data som samlats in från incidenten är inte omstridd.

”Laget var ovetande om navigationsfaror i deras närhet, fastställde felaktigt att det grundaste djupet vid Cargados Carajos Shoals var 40 meter och uppfattade det som att det var säkert att segla över revet”, sammanfattade panelen.

Panelen har inte fördelat skuldbördan bland seglarna i laget men har dragit följande slutsatser:
– Det fanns brister i användandet av de elektroniska sjökort och annan navigationsutrustning ombord på Vestas Wind.
– Det fanns också brister i kartografin för de sjökortsverktyg som användes när det gäller hur de visade navigationsfarorna i liten och medelstor skala på korten.
– Hanteringen av nödsituationen fungerade väl, och det fanns ingenting inom administrationen eller i tävlingsledningen som bidrog till att olyckan inträffade.

Panelen huvudsakliga rekommendationer är:
– Att framtagna riktlinjer för hur digitala sjökort ska användas antas i tävlingen och att de är föremål för kontinuerlig granskning och utveckling.
– Att leverantören av sjökortet som användes och tillverkaren till en av de navigationsmjukvaror som fanns ombord meddelas om de upplevda bristerna.

Rapporten innehåller också fem mindre rekommendationer som relaterar till hur tävlingen genomförs. Enligt Volvo Ocean Race VD Knut Frostad kommer samtliga rekommendationer att övervägas av evenemanget.

– Vi planerar att sprida riktlinjerna till skeppare och navigatörer här i Auckland, och att vi inkluderar dem i vårat ”Notice of Race” i framtiden, säger han.

– Vi vill att rapporten ska bli ett användbart dokument för alla havskappseglare. Olyckor kommer alltid att inträffa till havs – vi hoppas att göra dem mindre sannolika.

Om du vill veta mer går det att läsa hela rapporten här.

Hittills har fyra etapper genomförts i Volvo Ocean Race 2014-15 och den femte etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien startar nu på söndag den 15 mars. Det är den längsta och mest utmanade delsträckan i den nio månader långa tävlingen, och båtarna kommer att segla i Södra Oceanen, runda Kap Horn och sedan segla norrut till Brasilien.

redaktion@pakryss.se

, , , ,