Hem » Långfärd, Nyheter, Ombord

Långfärd   Nyheter   Ombord

Oväntat motormeck för Ryking

20 november, 2018 – 13.12 Ingen kommentar

Mitt i havskappseglingen Route du Rhum upptäckte Mikael Ryking att hans diesel ombord var vattenfylld. Nu är hans Talanta några kilo lättare de 1500 sjömilen som återstår efter att motorn tömts.

Efter många kraftiga lågtryck, som hittills lett till att sexton av Rykings konkurrenter brutit, har den svenske solokappseglaren hamnat i områden med desto mindre vind. Ryking har ambitionen att segla fossilfritt tack vare metanoldrivna bränsleceller som förser Pogo 40:n Talanta med kraft till instrument, autopilot, lanternor och annan utrustning. Men ombord finns en diesel för framdrivning som inte hade startats sedan avgång från hamnen i Saint Malo. När Ryking funktionstestade motorn för några dagar sedan vägrade den att starta och det visade sig att den var full av vatten. Ryking rapporterar om händelsen via sin Facebooksida Ryking Ocean Racing (texten översatt från engelska) och konstaterar att orsaken förmodligen beror på en för lågt placerad svanhals och en bristfällig dragning av avgasslangen:

Mikael Ryking

Mikael Ryking är den förste svenske deltagaren i Route du Rhum. Bild: Mikael Ryking

Vattnet fyllde motorn ”hela vägen upp till luftfiltren som också var vattenfyllda. Ingen idé att spekulera så mycket om orsaken, hela motorinstallationen är så usel att Volvo Penta förmodligen aldrig låter dem installera en motor igen. Avgasröret går rakt ut i en 90-graders vinkel mot skrovet, inget stopp för inflöde av havsvatten och svanhalsen sitter verkligen för lågt. Så i höga farter på babords bog verkar det som att vatten trycks bakvägen in i motorn. Andra S2:or har samma problem, har jag förstått, och de löste det genom en stor avstängningskran på avgasslangen. Det är lustigt hur man kan montera något så dumt bara för att spara på 3 meter slang!”.

Med hjälp av tips från mekaniker i land lyckades Ryking mecka motorn till start på några dagar. Han plockade isär motorn och tömde vattnet genom att både dra runt kolvarna för hand och med startmotorn. Ryking konstaterar i inlägget om vatteninträngningen: ”Herregud! Det finns ingen ände på problem som en soloseglare kan utsättas för. Men sätt på lite reggare, bra support från vänner, lite solsken och ett leende – vi klarar oss alltid!”

Mikael Ryking hade på tisdagen 1500 sjömil kvar till målet i Guadeloupe som Yoann Richomme når under tisdagen. Han låg då 22:a plats av de 37 åtestående av Class 40-båtarna.

LÄS MER: Route du Rums hemsida

LÄS MER: Ryking Ocean Racing

LÄS MER: De skramlar till Rykings storsegel [ pakryss.se, 13 september, 2018 ]

LÄS MER: RIsk för vatteintrång via avgasslangen [ Tekniskt forum på sxk.se ]

Mikael Ryking

Mikael Ryking har seglat många gånger över Atlanten, men aldrig nonstop motsvarande sträcka som från Saint Malo till Guadeloupe. Bild: Mikael Ryking

, , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar