Hem » Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

Peter Apelgren och Björn Hellberg ska rädda ”förlorad generation”

13 augusti 2018 – 15:33 Kommentarer inaktiverade för Peter Apelgren och Björn Hellberg ska rädda ”förlorad generation”

Ska man ge upp generationerna som inte bryr sig om säkerhet på sjön? Nej, tycker Transportstyrelsen som satsar på att få barnen till ”generation Äh!” att påverka sina pappor med en serie reklamfilmer om sjösäkerhet.

­– Vi som har jumpat isflak, cyklat utan hjälm och till varje pris undvikit flytväst tycker väl att vi har klarat oss bra hittills och inte behöver bry oss mer än vad vi gör på sjön. Men statistiken säger något annat, säger Lars-Göran Nyström som är sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen och har arbetat med säkerhet för fritidsbåtar i många år.
– Dödsolyckor och allvarliga olyckor drabbar framförallt äldre män och majoriteten av de som omkommer har druckit. Det här har vi förstås redan berättat många gånger i informationskampanjer under åren, men det är fortfarande samma kategori som drabbas mest år efter år. Båtlivet har sina seder och bruk och det är tydligen svårt att påverka hur man beter sig. Nu vänder vi oss till de närmaste som vi hoppas bryr sig mer och kan påverka: barn och andra anhöriga, säger Lars-Göran Nyström.

Björn Hellberg

Björn Hellberg hör, enligt statistiken för omkomna till sjöss, till generationen som tänker ”Äh!” om förebyggande säkerhet till sjöss. Peter är huvudperson i en serie informationsfilmer om sjösäkerhet.

Transportstyrelsen satsar på en reklamkampanj i sociala medier med flera filmer där yngre personer undervisar eller diskuterar sjösäkerhet med män som är födda på 1950-talet eller tidigare. Med humor hoppas man nå fram med budskap som att inte dricka på sjön, bära flytväst, bära en vattenskyddad mobil med mera. Komikerna Peter Apelgren och journalisten och programledaren Björn Hellberg representerar den hopplösa generationen och komikern Johanna Nordström, stylisten Tommie X och poddaren Wilmer Apelgren är de unga motparterna som också ska locka målgruppen att klicka igång filmerna. Men de som myndigheten vill ändra beteendet på är alltså framförallt äldre män.
– Det är inte Kryssarklubbens medlemmar som vi måste nå, utan snarare män som är ute ensamma i mindre båtar.

Varför har ni den här kampanjen just nu?
– Vi har pratat om de här gubbarna i många år och vi har försökt att påverka dem. Men det är de som fortsätter att omkomma. Vi måste ge det en chans till och vänder oss till de som är i deras närhet och bryr sig om dem, säger Lars-Göran Nyström.

Antalet dödsoffer till sjöss minskar sedan 2012 om man räknar på medelvärdet för fem år. Det glidande medelvärdet var då 36 döda och motsvarande antal till och med förra året var 27 personer.  2018 är hittills är ett otypiskt år när det gäller dödsolyckor till sjöss. Förra året omkom 21 personer i fritidsbåtsrelaterade olyckor, men trots den varma sommaren med ett omfattande båtliv hade fyra personer omkommit till och med juli i år. De omkomna är en kitesurfare som lyfte och slog ner på land. En man omkom på en insjö i Värmland. En person omkom i samband med en vattenskoterolycka och en person som simmade efter en båt omkom.

Transportstyrelsens filmer marknadsförs i sociala medier och finns på Transportstyrelsens Youtubesida.


Redaktionen
redaktion@pakryss.se