Hem » Långfärd, Löpsedel, Nyheter

Långfärd   Löpsedel   Nyheter

Vändpunkt Petrozavodsk: tips och råd

16 november, 2016 – 10.11 Ingen kommentar

Christer och Anjela Ekberg har seglat till Onegasjön i Ryssland två gånger. I På Kryss nr 9, 2016, delar paret med sig ur loggen från den senaste resan till Petrozavodsk.
Här är fler praktiska tips för en Rysslandsfärd och en sammanfattning av resan i siffror.

Från Sverige till Onegasjön inne i Ryssland seglade Christer och Anjela med sina två yngsta barn. VId vändpunkten Petrozavodsk mönstrade Anjela och de yngsta barnen av och ersattes av äldsta sonen och tre vänner till familjen. Resan tillbaka från Onegasjön genom kanalerna till Ladoga och vidare till St Petersburg gick i ungefär samma tempo som resan österut. Christer konstaterade att upplevelsen hänger mycket på vilka man möter och att man själv kan bidra till att skapa trevliga möten oavsett språkförbistring och omständigheter.

Sammanfattning av resan Stockholm till Petrozavodsk tur och retur:

TID: Hela resan tog 38 dagar under sommaren 2015. Vi stannade i Ryssland i 28 dagar. Vi besökte St Petersburg och två insjöar, men med facit i hand skulle vi behövt minst två veckor till för ett mer behagligt tempo.

STRÄCKA: Vi avverkade cirka1600 nautiska mil. Fördelningen var fyra lika stora delar: cirka 400 nm Stockholm till Petersburg. 400 nm Petersburg till Petrozavodsk, sedan samma sträckor tillbaka.

SXK:S OMBUD: Vladimir Ivankiv är SXK:s ombud i St Petersburg. Mer information om Ryssland och kontaktuppgifter finns för inloggade medlemmar på sxk.se. Klicka till Useful information.

NAVIGATION: Vi använde både papperskort och elektroniska sjökort i kanalerna. Vår atlas från 1992 fungerade fortfarande i kanalerna. I insjöarna använde vi bara elektroniska sjökort vilket fungerade bra.

Ryssland har en lång tradition av bärplansbåtar inom sjöfarten. I St Petersburg går färjetrafiken tät med de så kallade raketas.

Ryssland har en lång tradition av bärplansbåtar inom sjöfarten. I St Petersburg går färjetrafiken tät med de så kallade raketas.

RADIOKOMMUNIKATION: I Ryssland behövs en kanalradio med andra frekvenser än de som finns på en vanlig marin vhf. Lite motvilligt köpte vi en ny radio eftersom det var ett krav för vår färd. Vi betalade motsvarande 2000 SEK för den nya radion och hoppas kunna sälja vidare den.
Min fru var radioansvarig och fick instruktioner från Vladimir (SXK:s ombud i St Petersburg) om hur den skulle användas. Kanal 5 för den övergripande trafikkontrollen i kanalerna och kanal 3 för slussar. Första kontakten med trafikkontrollen och slussarna var strulig, men med tiden lärde man sig. Vi rapporterade vår position under resan och fick väderrapporter. Samma sak var det med Philip, vår äldsta son som var radioansvarig på vägen tillbaka. I början var det lite strul, men med tiden lärde han sig att använda rätt uttryck.

NATTHAMNAR: I kanaler och insjöarna stannade vi både i naturhamnar och båtklubbar. Utbudet av båtklubbar är begränsat. För små båtar är det enklare, vi hittade några motorbåtsklubbar som fungerade bra. Vi fick betala 1000 rubel på de flesta ställen utom i Petrozavodsk som kostade 400 rubel. Ryska kanaler är inte till för fritidsbåtar så det kan bli problem vid kajer m.m. de flesta kajer tillhör fabriker. Det går alltid att fråga sig fram och förhandla till sig en plats någonstans.
I St Petersburg låg vi i Krestovskij Yach Club vilket vi tyckte var väldigt fördelaktigt. Bra läge med parken, tivolit och tunnelbanan. Rekommenderas. Kostnad: cirka 2000 rubel per natt.

MAST: Vi tog upp och ned masten fyra gånger. Det kostade cirka 2000 rubel varje gång. Vi tyckte inte att det var värt att betala lots för att gå under St Petersburgs broar på natten. Upp och nedtagning av masten fungerade bra, men det kan bli mer kompilcerat för större båtar

SLUSSNING: Att slussa i Ryssland är enkelt. Vi hade inte extra utrustning för slussarna, utan använde våra vanliga fendrar och våra vanliga förtöjningstampar. I slussarna frågade de efter identitet, båt-data och ibland registreringsnummer. Kanalradio för anmälan och konversation i slussarna.

BROAR: Vi behövde begära broöppning för en av broarna i Svir. Man behövde säga till ett dygn i förväg om man ville passera bron. Vår masthöjd är 14,5m.

INSJÖSEGLING: Vindarna på insjöarna var ombytliga och det var kallt när vi var där under sommaren. Man får räkna med kallare klimat längre in i Karelen.

BESÄTTNINGSBYTE: Att byta besättning är inga problem man behöver bara skriva en ny besättningslista. Att byta kapten innebär fler problem. Regler och officiella dokument för fritidsbåtar saknas.
Petrozavodsk är en stor stad och fungerar bra som bunkringsplats för mat och diesel och som vändpunkt. Vi bytte besättning just där efterso det finns många tågförbindelser till St Petersburg och Moskva. Flygplats finns också.

Christer Ekberg
redaktion@pakryss.se

, , , , , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar