Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter   Säkerhet

Proffsets topp-fem för säkrare båtvinter

14 november 2016 – 11:20 En kommentar

Även om isen som hunnit lägga sig försvinner de närmaste dagarna är vintern här för att stanna. Sjöräddaren Tomas Lerberg påminner om att extra förberedelser krävs på sjön vintertid.

Under den senaste veckan hann havsisen lägga sig i vikar och skärgårdar från Uppland till Bottniska viken. Nu är varmare luft tillbaka, och båtsäsongen långt från över. Exempelvis laddar Västkustkretsen för sin traditionella 12-timmarssegling första advent.
Tomas Lerberg har arbetat fyra år som frivillig sjöräddare på Gotland. 2014 blev han stationschef på RS Fårösund.

Thomas Lerberg

Thomas Lerberg, RS Fårösund.

Vad tycker du är största utmaningen eller faran vid sjöräddning vintertid?
– Den största faran på vintern är ju kylan och vattnet som är kallt. Det är farligt för alla, som hamnar i vattnet. Det är den största utmaningen, om vi får en utryckning, där vi vet att det finns folk i vattnet. Då är ju tiden viktig.

När det är nollgradigt i vattnet klarar man sig runt en halv timme, fyrtio minuter innan man blir medvetslös. Det avgörande är i vilken kondition och i vilken ålder man är. Äldre personer och barn blir snabbare nedkylda.
Andra svårigheter på vintern är vädret, med hårdare vindar och högre sjö. Det är tuffare förhållanden med större krav på SSRS-besättningen, när de skall ut på ett räddningsuppdrag.

Vilka fem råd skulle du ge till dem som skall ut på sjön nu under höst och vinter?
1. Båten måste vara sjöduglig. Vädret är tuffare
2. Att man förvarar mobiltelefonen i ett vattentätt fodral
3. Flytväst på. Den skall ha reflexer!
4. Att man klär sig varmt
5. Att man talar om för anhöriga och vänner vart man tänker åka.

Vad gör ni på sjöräddningsstationerna under den här perioden?
Så länge det är öppet vatten, har vi passning dygnet runt. Inte så mycket larm, inte så mycket hjälp folk behöver ha, så då använder vi tiden till utbildning, övning och sånt.

Ängskär

SMHI hade i mitten av november inte påbörjat sin israpportering för Östersjön, men i vikar och skärgårdar la sig isen under vecka 45. Här Handviken i norra Uppland.

Hur kommer det sig att du ville bli sjöräddare?
– Ja, det är ju intresset för sjön först och främst. Sedan är det ju det här att man hjälper andra, det som är drivkraften. Att man känner att man gör skillnad. Tyvärr är den drivkraften på väg bort på många. För det här med ideell verksamhet börjar bli tufft i dagens läge.

Vad skulle du vilja säga till båtintresserade för att få dem att söka som frivillig till er verksamhet?
– Det är ju just det här att veta att man kan göra skillnad för en medmänniska ute på sjön eller längs kusten. Vår gemenskap och den frihet vi har. Vi har bra utrustning och jättefina utbildningar, exempelvis fartygsbefäl och maskinbefäl klass 8. Utbildningar om motorer och säkerhetskurser.
Thomas påminner även om att man får lära sig hur man hanterar sig själv i en nödsituation. Hur man räddar kollegorna, sig själv och hur man hanterar sjöräddningsbåten tekniskt. Utbildning, kläder och utrustning är gratis.

 

Britt Nyman
redaktion@pakryss.se

, , , ,

En kommentar »

  • Anna-Maria Sandström skriver:

    Så spännande! Låter som ett spännande fritidsintresse för den som är intresserad av båtar och vatten. Att få jobba med ny och fin utrustning och dessutom få vidareutbildning verkar ju som gott incitament till ideellt arbete. Fin artikel!