Hem » Nya prylar/båtar

Nya prylar/båtar

Provat: Fällbar elcykel

22 juni 2011 – 08:43 Kommentarer inaktiverade för Provat: Fällbar elcykel

Fällbara cyklar har varit populära i flera år och de passar bra ombord. Nu kan man få en cykel med ständig medvind …

Att upptäcka platser en bit från hamnen, sträcka på benen en smula under kanalfärden eller kanske åka till stormarknaden för att handla. En cykel passar till mycket. Att lägga till ett effektivt batteri och en elmotor i framhjulets nav gör att cyklingen sker i en ständig medvind, oavsett motvind eller backar. Det gör att trots att man fortfarande måste trampa gör transporten mycket enklare.

Jag har testat en fällbar sjuväxlad elcykel från Ecoride som gav oväntat mycket glädje. Från rena transportcyklingar på sex kilometer till båten med all packning för en långhelg på pakethållaren, att storhandla med stora hängande plastpåsar på styret, till en sightseeingtur på söders branta backar där backar som nästan är svåra att gå uppför gick att göra på cykeln – förvisso fick jag hjälpa till en hel del när det var som brantast, men det gick ändå geschwinnt. På plattmark får man hjälp upp till 25 km/h, sedan får man trampa själv. Hurtbullarna på sina avancerade tiokiloscyklar cyklade lätt om mig, men å andra sidan var jag först iväg vid rödljusen och det spelade ingen roll att jag hade en hög växel i om jag var tvungen att tvärt bromas in för en person på ett övergångsställe.

Däremot var den något för stor att, hopfälld, få plats i sittbrunnsstuven. Utan cykeln blev fastsurrad vid masten på fördäck. Med en större båt än 8 meter, finns det säkert bättre möjligheter att förvara fuktfritt cykeln under däck.

Vikten är stadiga 23 kilo, vilket beror på batteri och motor väger.Batteriet ska räcka upp till 7 mil, men då får man nog hjälpa till en del med pedalerna. Men 3-4 mil verkar den klara utan problem när batteriet är nytt. Jag körde aldrig batteriet i botten, utan såg att efter ett par mil visade lysdioderna på laddmätaren ”halv tank”. Laddning gör man bäst över natten, även om det ska finnas ett snabbladdläge. Ett valigt väggutttag behövs, och man kan ta ut det låsbara batteriet upp i lägenheten om man inte har laddare i cykelrummet.

Sju växlar med låg utväxling, inget att cykla långt med utan elmotorstödet. De små 20-tumshjulen är en kompromiss mellan att ge en smidig fällbar cykel och att de blir lite oroliga ute på gropiga väger, men jag fann att det var en mycket liten skillnad mot en vanlig damcykel med 27-tums hjul. Sittställningen var godkänd för en sån här typ av cykel. Gashandtag kan ge en extra skjuts, men annars kopplar motorn in automatiskt när man trampat ett par varv på pedalerna. Priset på 9 900 kronor är nästan det enda som hindrar mig från att köpa en sån här (och det faktum att jag redan har en bra mountainbike). Sedan ska elcyklar också vara stöldbegärliga – ett extralås behövs i städerna.

Mer info: www.ecoride.se