Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Rätt val att stanna ombord?

23 januari, 2018 – 15.04 3 kommentarer

När är det dags att överge en båt och vilken är säkraste vägen: land eller vatten? Ett videoklipp från i lördags ställer frågorna på sin spets, men lämnar inget tydligt svar.

King Harbors marina vid Redondo beach i Los Angeles är skyddad från Stilla havet av stora stenpirar. Vid hård vind eller hög dyning krävs det viss förmåga för att segla in och ut mellan pirarmarna och det händer då och då att båtar inte klarar manövern. I lördags var två män och en hund på väg ut i en mindre segelbåt när den av någon anledning kom för nära piren och inte lyckades ta sig ut. Vindstyrkan var cirka nio meter per sekund, men en kulingvarning var utfärdad. Båten slogs mot stenarna och kilades flera gånger fast, men besättningen höll sig kvar ombord. Räddningstjänstens och hamnens egen patrullbåt kom till platsen och en livräddare i vattnet försökte övertala männen att överge båten genom att hoppa i vattnet. Strax efter att den ene mannen hoppat i kunde den andre, som stannade vid rodret, styra ut med kraft från storseglet. Båten höll sig flytande, men utombordaren slogs av och andra delar på båten förstördes. Flytvästen löste ut på mannen som kastade sig i vattnet och han hjälptes upp på den ena patrullbåten.
Hade det varit säkrast för båda männen att stanna ombord eftersom mannen som kastade sig i vattnet riskerade att hamna mellan båten och piren? Eller hade männen och hunden kunnat skadas betydligt mer svårt om de fallit ur på stenarna istället för att själva kastat sig upp på stenarna? Hur hade du själv agerat?

Klicka nedan för att starta videon:

Johan Boström
johan@pakryss.se

,

3 kommentarer »

  • svante jacobson skriver:

    Jo att båtar ute på öppet hav brukar vara säkrare att stanna i, än att överge så länge de flyter tror jag de flesta är ense om. En båt som slås mot klippor/pir Det kan nog bli fel hur man än tänker, då man inte har en aning om hur nästa smäll blir. Man får nog avgöra det från fall till fall. Dessutom hur reagerar man själv kan man tänka logiskt utan att få panik Tror att få människor vet detta. Måste nästan vara omöjligt att förbereda sig på. Denna gången gick det bra, en lämnade en stannade kvar. Vem trodde att båten skulle flyta överhuvudtaget efter den behandlingen.
    Svante.

  • Charles Darwin skriver:

    Det är för det mesta bäst att stanna ombord och avvakta utvecklingen. Sköter man sig på rätt sätt så slipper man bada! Den här skepparen borde ha bräckt med focken så hade han kommit loss mycket tidigare!

  • Torsten Jacobsson/BLÅSKAJSA skriver:

    Erfarenheterna från Fastnet 1979 och Queen’s Birthday Storm, som drabbade en rallysegling Nya Zeeland – Tonga i juni 1994, visar att det för det mesta är säkrast att stanna ombord, så länge båten flyter. Att ta sig upp i en livflotte från vattnet – särskilt om den skall vändas först – är dessutom för de flesta av oss seniorseglare i åldern 70+ en oöverkomlig ansträngning. Om båten som på videon har strandat, kan fråga uppkomma om risken för att skadas i samband med att båten slås sönder, men risken är nog då oftast större för en person som ligger i sjö som slår mot land. Så därför; stanna ombord!

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar