Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Långfärd   Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

Så startade sotbranden

20 februari, 2018 – 11.45 10 kommentarer

Båten stod på land och ett larm hade gått. När jag klättrade upp till sittbrunnen syntes sotstrimmor på nedgångsluckan. Och visst luktade det bränd plast? Försiktigt öppnade jag luckan och såg bara svart sot. Båtåret 2018 började inte så bra.

Det var årets första torsdagskväll och jag passerade båten på väg till min lilla verkstad. Ett larm hördes inifrån båten, men vilket var det som hade aktiverats? Och visst luktade det lite bränd plast? Jag klättrade upp för stegen och såg sotstrimmor på nedgångsluckan som jag öppnade lite försiktigt. Helt svart! Sot från durk till tak.

Intarsia

Före och efter sotbranden. Intarsian som min far snidat går att rädda.

Jag ringde räddningstjänsten som kom direkt i sällskap med polis. När de fått ut gasoltuberna från sittbrunnen så gick två rökdykare in och kunde konstatera en brand som självslocknat. Ingen värme var kvar från branden, men sotskadorna var stora.
Dagen efter, när chocken lagt sig, kunde jag konstatera att sotpartiklarna täckte alla ytor från för till akter inklusive sotpartiklar i alla skåp, lådor, stuvar, motorrummet och övriga utrymmen inklusive sittbrunns-stuvarna.

Dammsugaren Waeco var flera år gammal och batteriet var bortmonterat.

Dammsugaren Waeco var flera år gammal och batteriet var bortmonterat.

Orsaken var brand i en liten bärbar dammsugare. Den hade fattat eld trots att den inte varit i drift sen måndagen, cirka två och ett halvt dygn innan branden upptäcktes. Dammsugaren var en Waeco Powervac PV-100, med flera år på nacken.
När batteriet tog slut ersatte jag det med en kabel så jag kunde köra den via båtens 12-voltsystem i stället. Alltså fanns inget batteri i dammsugaren och ingen anslutning till varken 12- eller 230-voltsystemet.

På grund av ett pågående arbete på 12-voltsystemet var dessutom alla batterier ombord avisolerade med plasthättor. Så det måste ha varit någon form av självantändning i dammsugaren. Dammsugaren användes ett par dygn tidigare för att städa bort lite remdamm runt generatorn.
Exakt vad får vi inte veta eftersom det bara återstår kol- och metallrester av dammsugaren.
Besiktningsmannen kunde konstatera att skadorna troligen går att reparera. Avgörs efter sotsanering och förnyad besiktning på varvet.

Nu vill jag inte att något liknande ska behöva drabba dig! Se upp med era dammsugare ombord! Töm dem efter användning och förvara dem så att en eventuell självantänd eld ställer till med minsta möjliga skada!

Båten är en Hallberg-Rassy Monsun 31 som lyckligtvis, för tillfället eftersom jag vanligtvis vädrar, var så tät att elden självslocknade.

Tre lärdomar:

Sotbrand

De varma sotpartiklarna har inte fäst hårt på lackade ytor, men är svårsanerade i vissa utrymmen och på vissa ytor.

* Jag kommer inte att lämna en dammsugare med uppsuget innehåll ombord och kanske inte alls någon dammsugare. Jag har varit försiktig med brandfaran tidigare och exempelvis aldrig lämnat exempelvis en kupévärmare ombord, men nu kommer jag att vara ännu mer försiktig

* Jag gjorde fel som öppnade båten och tittade in trots att jag misstänkte brand. Insatsledaren från räddningstjänsten berättade att jag till att börja med troligtvis hade skadats själv om brandhärden fortfarande levde. Elden hade sannolikt blossat upp när jag släppte in luft. Alltså: öppna inte någon dörr eller ventil när du misstänker glödbrand eftersom den då kan få syre och flamma upp. Ring 112.

* Det var kolmonoxidlarmet ombord som larmade. Nu kommer jag att leta en lösning som gör att det larmet också når min mobil.

Okänd brandorsak
Orsaken till att sotbranden uppstod är oklart, men har sannolikt inget samband med dammsugarens elektronik eller elsystem eftersom dammsugaren inte var försedd med batteri och eftersom strömförsörjningen var helt urkopplad. På Kryss redaktion har erbjudit dammsugartillverkaren Dometic att kommentera händelsen. Den aktuella dammsugaren Waeco Powervac PV-100 säljs idag under namnet Dometic Powervac PV-100.

I På Kryss nr 3, 2018, skriver vi mer om förebyggande av bränder ombord.

Stig Eriksson
redaktion@pakryss.se

Hallberg-Rassy Monsun 31

Stig Erikssons Hallberg-Rassy Monsun, Sirona III, kan förhoppningsvis saneras och segla igen.

,

10 kommentarer »

  • Fredrik Rovik skriver:

    Täckte försäkringen återställandet av båten?

  • Gunnar Åkerlund skriver:

    Thomas Arvidsson skriver om problemen med sotande låga på den stora Steltonlampan. Det utgör ju inte säkert en brandrisk, men då skadorna här kom från sot snarare än eld finns det förstås en koppling i tråden. Hursomhelst: Idealbrännaren har en konstruktion med en lågspridare som är nedtryckt i centrumröret med viss friktion. Det gör att man kan välja hur högt den lilla ”svampen” ska sitta, inom vissa gränser. Jag har upptäckt att lågan blir påtagligt mer stabil om lågspridaren höjs en knapp centimeter, troligen för att mer luft når lågan då. Risken för sotning minskar då, och möjligen skulle det kunna påverka även risken för en brand i detta sot. Ett tips är alltså att pröva sig fram lite med denna inställning.

  • Stig Eriksson skriver:

    Hej alla
    Det som dammsugaren senast användes till var att suga upp lite damm från generatorremmen.
    Generatorn var borttagen och därför lämpligt att ta bort lite remdamm. Äger inte någon linolja så det kan helt uteslutas. Just nu mycket gott hopp om en ny seglingssommar 2018 :-))
    //StigE

  • Thomas Arvidsson skriver:

    En annan brandorsak – Steltons vackra rostfria fotogenlampa. Tidigare haft ett antal trålarlampor av mässing med Idealbrännare i mina båtar utan problem. Steltonlampan har samma brännare, fast förkromad. Den har varit hopplös att ställa in till lagom låga. Drar man ned veken till lagom nivå så är lågan alltför liten efter en stund och vrider man upp veken lite igen, så har man på nytt en lagom låga, men efter 5 minuter en stor sotande låga. Kanske har jag löst problemet genom att sätta in en ny veke till varje säsong. Har aldrig behövt byta veke på de gamla mässingslamporna. Men! I ”min” båtutrustningasaffär, Viking i Göteborg säger man att man fått lika många klagomål på trålarlampor i mässing som på Steltonlampan. Kanske har det hänt något med senare års Idealbrännare.
    Så till huvudorsaken med mitt inlägg. Vår lampa sotade ned hela ruffen när vi råkade bli kvar en timma i en grannbåt. Det var lätt att göra rent lackade ytor, men rufftaket av vinylklädda plywoodskivor på orustmaner var värre. Räddningen blev Limtvätt inköpt på Viking i Göteborg, en blandning av olika lösningsmedel. Det medlet tog all sot och efterlämnade en intakt, vit vinylyta. Förmodligen mycket onyttigt att använda inne i en båt. det behövdes ingen drink före maten den dagen.

  • Redaktionen skriver:

    Hej Morgan! CO-larmet är försörjt med eget batteri på samma sätt som brandvarnaren.
    /Redaktionen

  • Henrik Dittmer skriver:

    Hoppas att båten blir återställd i sitt forna skick!

    Mvh Forturna (Hr Rasmus 92)

  • Sven-Åke skriver:

    Waeco Powervac innehåller ju inte ens en dammsugarpåse. Det uppsugna skräpet lägger sig i den plastbehållare som utgör underdel till dammsugaren. Där ligger skräpet rätt luftigt. Jag blir lite undrande över vad som sögs upp med dammsugaren vid sista användningstillfället. Något med linolja i? Då kan det ju finnas en förklaring till självantändning.

  • Morgan skriver:

    CO-Larm utan elanslutning?

  • Fritiof Ponten skriver:

    Så tråkigt och samtidigt så lärorikt att läsa om.
    Om jag får gissa så handlar det om statisk elektricitet. Det byggs lätt upp laddning narr man suger upp damm och än värre blir det när det är kallt och luften är torr. Till råga på allt isolerar dammsugaren, i plast, väl från omgivningen.
    Om sätta stämmer så är nog lärdomen just att tömma dammsugaren så att laddningen leds av.

  • Lars Nyström skriver:

    Då skall man inte heller ha påsen i dammsugaren hemma heller.