Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Långfärd   Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

Så startade sotbranden

20 februari, 2018 – 11.45 10 kommentarer

Båten stod på land och ett larm hade gått. När jag klättrade upp till sittbrunnen syntes sotstrimmor på nedgångsluckan. Och visst luktade det bränd plast? Försiktigt öppnade jag luckan och såg bara svart sot. Båtåret 2018 började inte så bra.

Det var årets första torsdagskväll och jag passerade båten på väg till min lilla verkstad. Ett larm hördes inifrån båten, men vilket var det som hade aktiverats? Och visst luktade det lite bränd plast? Jag klättrade upp för stegen och såg sotstrimmor på nedgångsluckan som jag öppnade lite försiktigt. Helt svart! Sot från durk till tak.

Intarsia

Före och efter sotbranden. Intarsian som min far snidat går att rädda.

Jag ringde räddningstjänsten som kom direkt i sällskap med polis. När de fått ut gasoltuberna från sittbrunnen så gick två rökdykare in och kunde konstatera en brand som självslocknat. Ingen värme var kvar från branden, men sotskadorna var stora.
Dagen efter, när chocken lagt sig, kunde jag konstatera att sotpartiklarna täckte alla ytor från för till akter inklusive sotpartiklar i alla skåp, lådor, stuvar, motorrummet och övriga utrymmen inklusive sittbrunns-stuvarna.

Dammsugaren Waeco var flera år gammal och batteriet var bortmonterat.

Dammsugaren Waeco var flera år gammal och batteriet var bortmonterat.

Orsaken var brand i en liten bärbar dammsugare. Den hade fattat eld trots att den inte varit i drift sen måndagen, cirka två och ett halvt dygn innan branden upptäcktes. Dammsugaren var en Waeco Powervac PV-100, med flera år på nacken.
När batteriet tog slut ersatte jag det med en kabel så jag kunde köra den via båtens 12-voltsystem i stället. Alltså fanns inget batteri i dammsugaren och ingen anslutning till varken 12- eller 230-voltsystemet.

På grund av ett pågående arbete på 12-voltsystemet var dessutom alla batterier ombord avisolerade med plasthättor. Så det måste ha varit någon form av självantändning i dammsugaren. Dammsugaren användes ett par dygn tidigare för att städa bort lite remdamm runt generatorn.
Exakt vad får vi inte veta eftersom det bara återstår kol- och metallrester av dammsugaren.
Besiktningsmannen kunde konstatera att skadorna troligen går att reparera. Avgörs efter sotsanering och förnyad besiktning på varvet.

Nu vill jag inte att något liknande ska behöva drabba dig! Se upp med era dammsugare ombord! Töm dem efter användning och förvara dem så att en eventuell självantänd eld ställer till med minsta möjliga skada!

Båten är en Hallberg-Rassy Monsun 31 som lyckligtvis, för tillfället eftersom jag vanligtvis vädrar, var så tät att elden självslocknade.

Tre lärdomar:

Sotbrand

De varma sotpartiklarna har inte fäst hårt på lackade ytor, men är svårsanerade i vissa utrymmen och på vissa ytor.

* Jag kommer inte att lämna en dammsugare med uppsuget innehåll ombord och kanske inte alls någon dammsugare. Jag har varit försiktig med brandfaran tidigare och exempelvis aldrig lämnat exempelvis en kupévärmare ombord, men nu kommer jag att vara ännu mer försiktig

* Jag gjorde fel som öppnade båten och tittade in trots att jag misstänkte brand. Insatsledaren från räddningstjänsten berättade att jag till att börja med troligtvis hade skadats själv om brandhärden fortfarande levde. Elden hade sannolikt blossat upp när jag släppte in luft. Alltså: öppna inte någon dörr eller ventil när du misstänker glödbrand eftersom den då kan få syre och flamma upp. Ring 112.

* Det var kolmonoxidlarmet ombord som larmade. Nu kommer jag att leta en lösning som gör att det larmet också når min mobil.

Okänd brandorsak
Orsaken till att sotbranden uppstod är oklart, men har sannolikt inget samband med dammsugarens elektronik eller elsystem eftersom dammsugaren inte var försedd med batteri och eftersom strömförsörjningen var helt urkopplad. På Kryss redaktion har erbjudit dammsugartillverkaren Dometic att kommentera händelsen. Den aktuella dammsugaren Waeco Powervac PV-100 säljs idag under namnet Dometic Powervac PV-100.

I På Kryss nr 3, 2018, skriver vi mer om förebyggande av bränder ombord.

Stig Eriksson
redaktion@pakryss.se

Hallberg-Rassy Monsun 31

Stig Erikssons Hallberg-Rassy Monsun, Sirona III, kan förhoppningsvis saneras och segla igen.

,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar