Hem » Nyheter, Säkerhet

Nyheter   Säkerhet

Säkrare in i dimman

11 november, 2018 – 12.08 9 kommentarer

Flera fritidsbåtar har åkt vilse i dimman senaste veckan och Sjöfartsverket har gått ut med en samling tips för att öka säkerheten.

Utan gps, primärradar eller ais är det lätt hänt att hamna alldeles vilse i dimma. Just det har inträffat för ovanligt många fritidsskeppare senaste veckan, enligt Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral. Utan någon visuell referens för navigation kan en situation snabbt bli dramatisk om det finns risk för kollision eller grundstötning, men inte minst kan en situation upplevas som väldigt obehaglig även i vatten som man i vanliga fall känner väl. Exempelvis hjälpte frivilliga sjöräddningen, SSRS, förra veckan ett par personer utanför Oskarshamn som ankrat i dimman 300 meter från sin brygga. I Skåne åkte en fritidsskeppare vilse i dimman på torsdagen och tappade sedan sin mobil i havet innan han fick hjälp av SSRS att hitta hem till Barsebäck.

Väderläget med relativt varm och fuktig luft som tillsammans med kallare vatten eller land bildar dimman kommer att hålla i sig i stora delar av landet under veckan även om det finns hopp om en kallare och klarare avslutning på veckan. Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral har ställt samman åtta punkter som tips för fritidsskepparen utan radar:

• Ta del av väderprognosen för området du ska vistas i. Varnas det för dimma betyder det att sikten är mindre än en kilometer. Dis innebär sikt mellan en och tio kilometer.
• Ser du dimman framför dig, vänd hellre om än fortsätt in i den.
• Om du ändå hamnar i dimma: tänk på att plottern inte alltid visar all omkringliggande trafik, använd radar om du har en sådan ombord. Tänk på att kajaker och mindre båtar syns dåligt från bryggan på större fartyg och väldigt dåligt på radarn. Dessutom släpar ofta plottern och fördröjningen av information är en osäkerhetsfaktor du måste ta hänsyn till.
• Är det dimma och du hör en lång signal varannan minut betyder det att ett fartyg gör fart genom dimman någonstans i närheten.
• Sänk farten eller stanna upp helt om du tappar orienteringen. Om du driver kraftigt, ankra i ett säkert område så att du inte driver på grund.
• Se till att du har med dig visselpipa eller signalhorn om du ligger i trafikerade stråk.
• Larma vid behov, se till att du har telefonen laddad och att du har funktionen ”platstjänster” igång. Då kan sjö- och flygräddningscentralen snabbt lokalisera dig och vid behov varna kringliggande trafik.
• Vid alla situationer oavsett väder: bär flytväst. Välj en flytväst som tydligt syns om vi skulle behöva söka rätt på dig från vattnet.

Efter att den här artikeln publicerades har fler tips lämnats i kommentarsfältet nedan. Björn Kjellström påminner om att använda sig av radarreflektor för att synas på primärradar. Tor Melin tipsar de som har ekolod, men är vilse i dimma, att gå sakta på cirka 4 meters djup för att undvika kollisionsrisk med stora fartyg som håller sig på djupare vatten (med ekolod kan man också få en uppfattning om var man är med hjälp av sjökortet). Torsten Jacobsson från Göteborgs skärgård ger rådet att använda Viva-appen för att få aktuell lokal observation.

När det gäller signalering är i själva verket alla fartyg, inklusive fritidsbåtar, skyldiga att avge ”ändamålsenligt signal med högst 2 minuters intervall” vid nedsatt sikt som dimma. Fartyg över 12 meter som är maskindrivet och gör fart genom vattnet ”ska med högst 2 minuters intervall avge en ljudsignal bestående av ett långt signalljud”.

Dessutom säger sjövägsreglerna att fartyg vid nedsatt sikt ska framföras med säker fart utifrån rådande omständigheter och förhållanden.

Navigation i dimma

Med plotter eller navigationsapp som har ais-visning kan man bilda sig en uppfattning om ais-sändande fartygs positioner även i dimma.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

 

, , , , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar