Hem » Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

Satellitlös navigation i Östersjön

2 januari, 2018 – 09.00 6 kommentarer

Tar sjöfarten gps-navigering alltför given? Ja, anser EU som stöttar Sjöfartsverket, forskningsinstitutet Rise och SAAB med flera i ett projekt för att ta fram alternativ till satellitnavigering.

Målet för projektet Ranging Mode Baltic är ett oberoende system baserat på landbaserade ais-stationer och gps-sändare, DGPS, som finns längs Sveriges och andra Östersjöländers kuster i dag. En DGPS-station kan sända till mottagare uppåt 20 landmil bort.
Hittills har teknik tagits fram som mäter avståndet till de landbaserade ais-stationerna. Med minst två stationer kan positionen bestämmas.
– Vi tror att felmarginalen kan komma ner till mindre än tio meter, säger Jesper Bäckstedt som är systemingenjör och ansvarig för Sjöfartsverkets del av projektet.
I dag utvecklas system för autonoma fartyg som planeras att tas i drift redan inom de närmaste tre åren. Wärtsilä genomförde ett test med ett 80 meter långt fjärrstyrt fartyg utanför England i somras, Rolls-Royce förutspår fjärrstyrda handelsfartyg i Östersjön inom femton år och räknar med att det norska containerfartyget Yara Birkeland ska vara obemannat 2020.

R-mode-systemet som nu utvecklas för Östersjön är tänkt som ett komplement till dagens ordinarie navigationsteknik. Men den satellitoberoende tekniken lär inte komma fritidsskepparen till del.
– Det är en öppen standard och det finns inget formellt hinder för att alla att använda tekniken. Men tillämpningen är mycket nischad, avsedd för sjöfart och militär. Tekniken ombord blir förmodligen orimligt dyr för en fritidsskeppare, konstaterar Jesper Bäckstedt, systemingenjör vid Sjöfartsverket.

Sjöfartsverket driver i dag 41 landbaserade ais-stationer och elva DGPS-stationer (som i dag används för att skicka korrigerande information till gps-mottagare).

LÄS MER: Obemannad brittisk båt registrerad [pakryss.se 21 november, 2017]

Johan Boström
johan@pakryss.se

, ,

6 kommentarer »

  • Detta är kul eftersom tekniken bygger på svenska patenterade lösningar igen likt Håkans Lans tidigare för AIS.

  • Jarl Ehrenberg skriver:

    Även DECCA ansågs en gång i tiden alltför orimligt dyrt och utrymmeskrävande för fritidsbåtar. Men så byggde danska elektronikfirman AP (Antenna Plus, sedermera uppköpt av Philips) en minimottagare som snyltade på DECCA-signalerna och sen var bollen i rullning. Vänta lite och se. Men kom ihåg att ”Prognosis are often wrong. Especially about the future”.

  • Sven-Erik Andersson skriver:

    AIS och DGPS bygger ju båda på GPS-signaler så jag förstår inte nyttan. Decca-systemet hade många problem med missvisning p.g.a mörker eller regn.

  • Bengt Jannsen skriver:

    Fast det systemet hade ju en rejäl felmarginal och skulle aldrig duga för autonoma fartyg.

  • Kjell Pernestål skriver:

    Om det finns autonoma fartyg som fjärrstyrs; hur blir det då med ”ständig utkik horisonten runt”? KOmmer det kravet att släppas eller kommer detta att kräva att alla båtar på Östersjön har AIS, radartransponder eller liknande? Vad händer om något sådant identifikationssystem fallerar? Här finns massor av frågor.

    Ang Decca så hade det begränsningar i noggrannhet, särskilt i skärgården.

  • Mikael Olsson skriver:

    Decca Navigator fanns det väl ett system förr, som byggde på terrestra radio-fyrar? Kunde man inte sparka igång det systemet igen?