Hem » Läsvärt, Löpsedel

Läsvärt   Löpsedel

Segling på schemat – så funkar det!

18 april 2017 – 09:00 Kommentarer inaktiverade för Segling på schemat – så funkar det!

På Marstrands skola har segling varit en del av undervisningen de senaste åren. Seglingen på skoltid bygger på ett nära samarbete mellan skolan, det lokala segelsällskapet och några av ortens företagare. Här är några tips om hur ni kan göra för att dra igång en liknande verksamhet.

Det är fjärde året Marstrands skola erbjuder segling på skoltid. Alla barn i årskurs 3 – 6 får prova att segla några olika typer av båtar varje termin, medan de yngre barnen introduceras till båtlivet genom mer strandnära eller landbaserade aktiviteter. Seglingen på schemat är resultatet av ett samarbete mellan Marstrands skola och Marstrands Segelsällskap.

En av initiativtagarna, Jörgen Ljunggren, berättar hur det började.
– Vi arrangerar populära seglarskolekurser varje sommar, men vi var några föräldrar som tyckte det saknades aktiviteter för de bofasta barnen som ville fortsätta segla när sommargästerna åkt hem.

Marstrands skola

Alla barn i årskurs 3 – 6 på Marstrands skola har segling på schemat tre dagar varje termin. Den populära skutseglingen med skolfartyget MS Atene är ett återkommande inslag varje år. BILD: Linda Hammarberg

När Jörgen började undersöka möjligheterna att dra igång en mer regelbunden verksamhet fick han upp ögonen för statliga Idrottslyftet, som tidigare gav ekonomiskt stöd till idrottsföringar som vill samverka med lokala skolor.
– Det var helt rätt för oss. Ett samarbete med skolan skulle ge oss möjlighet att nå ut till alla barn på orten. Även de vars föräldrar inte är intresserade av båtliv. Jörgen hade tur. Skolans nya rektor, Anne Johannesson, gick redan i liknande tankar. Hon hade redan introducerat segling i undervisningen på en högstadieskola i Kungshamn.
– På Sotenässkolan fick alla åttondeklassare segla skuta några dagar varje vår. En lärare fixade också några gamla GKSS-jollar som barnen skötte om på träslöjden och seglade på idrotten, berättar Anne som själv har seglat sedan barnsben.
– Jag tycker att ett intresse för segling och hav är den finaste gåva man kan ge till ett barn. Jag har mött så många ungdomar som har svårt att passa in i vanliga skolan men som kommer helt till sin rätt i den miljön.
Marstrands Segelsällskap tog tillsammans med skolan fram ett förslag på program, som godtogs av styrelse och föräldraråd.
– Alla föräldrar har fått godkänna att barnen seglar på skoltid. Ingen har sagt nej på fyra år. Men visst har det uppstått en del diskussioner kring ansvars- och säkerhetsfrågor. De flesta barnen här ute tar färjan till skolan och leker på kajerna varje dag. Men under skoltid är det ytterst jag som ansvarar för deras säkerhet. Det är ett stort ansvar, säger Anne.
– Vi har alltid erfarna instruktörer och dubbla följebåtar när vi seglar jolle. Vi brukar också ha minst en aktivitet varje år där vi pratar lite extra om hamn- och sjösäkerhet, säger Jörgen. Ett år höll de en utbildning där alla barnen fick lära sig hur man använder den livräddningsutrustning som finns på Marstrands kajer. Ett annat år fick barnen prova på hur det är att kapsejsa med en jolle och lära sig ta sig upp i en livflotte. Sjöfartsverkets räddningshelikopter, sjöpolisen och den lokala lotsbåten har också varit på besök, bjudit på rundvisning och berättat om sin verksamhet. Upplägg och aktiviteter varierar något från år till år, dels för att barnen ska få prova olika typer av segling under sina år på skolan. Men också baserat på lärdomar längs vägen.
– Första året körde vi mer stationsupplägg där barnen fick prova flera aktiviteter på en och samma dag. Det blev lite rörigt. Nu begränsar vi det istället till en aktivitet per tillfälle, säger Jörgen.

Även skolans personal får följa med ut på sjön ibland.

Även skolans personal får följa med ut på sjön ibland. BILD: Linda Hammarberg

Varje vår bjuder Marstrands Segelsällskap in alla lärare, föräldrar och elever till en träff på det lokala havshotellet där man summerar seglingsåret som gått och visar bilder från aktiviteterna.
– Det brukar vara mycket uppskattat av både barn och vuxna, och vi får en möjlighet att berätta om våra aktiviteter för de föräldrar vars barn vill fortsätta segla även utanför skoltid, säger Jörgen. Han bedömer att ungefär hälften av de barn som idag är aktiva i föreningen är där tack vare samarbetet med skolan.

Hitintills har Marstrands Idrottssällskap fått 30 000 kronor årligen från Idrottslyftet. I år har man valt att stödja andra typer av verksamheter, men MSS hoppas kunna fortsätta sina skolaktiviteter med hjälp av lokala sponsorer. Instruktörernas löner är den största utgiften. Även bensin till följebåtar och hyra av skolfartyget Atene kostar en del. Men många aktiviteter är i stort sett gratis tack vare engagerade föräldrar och lokala företagare som ställer upp med sin tid och lånar ut lokaler och utrustning. Den årliga seglingen till Dyrön är ett sådant exempel.
– Föräldrar och pensionärer ställer upp med privata segelbåtar. MSS står för grillkol, skolan fixar hamburgare och Konditori Bergs skickar med kanelbullar till eftermiddagsfika, berättar Jörgen.

Det lokala engagemanget och den skyddade skärgården ger Marstrands skola bättre förutsättningar än många andra. Men rektor Anne tycker fler skolor längs kusten borde utnyttja närheten till havet i undervisningen, och hoppas kunna inspirera till liknande samarbeten.
– Det krävs inte så mycket. Det finns gott om pensionärer med egna båtar längs kusten. Gå samman, ta kontakt med skolan och erbjud er hjälp. Alla barn borde få komma ut på sjön ibland.

Tips och lärdomar:

  • Samarbeta med lokala föreningar och företag, engagera föräldrar och pensionärer.
  • Förankra verksamheten i skolledning, föräldraråd och styrelse.
  • Fånga upp båtintresserade lärare, och integrera seglingen i övriga ämnen.
  • Gör det enkelt, en aktivitet per dag räcker.
  • Förbered alltid en landbaserad båtlivsaktivitet, om det blåser för mycket för att segla.
  • Segla i slutet av vårterminen och i början av höstterminen, när vattnet är som varmast.
  • Alla barn ska ha flytväst ombord, icke simkunniga barn bör ha godkänd räddningsväst.
  • Dubbla följebåtar och erfarna instruktörer vid jollesegling.
  • Minst två medarbetare från skolan vid alla aktiviteter

Svenska skolor med segling på schemat:

* Marstrands Skola – segling åk 3-6 i samarbete med Marstrands Segelsällskap

* Onsala Montessoriskola – segling åk 4-9 i samarbete med Segelsällskapet Kaparen

* Öckerö Gymnasieskola – gymnasium med eget skolskepp (T/S Gunilla)

* Marina Läroverket i Danderyd – gymnasium med egna skolfartyg (Bla Älva)

* Lerums Seglargymnasium – riksidrottsgymnasium med segling som inriktning

* Motala Seglargymnasium – riksidrottsgymnasium med segling som inriktning

Ett längre reportage om segling på schemat är publicerat i På Kryss nr 4, 2017.

Linda Hammarberg
redaktion@pakryss.se

 

, ,