Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Sjöräddning – så söker man efter saknade

21 november, 2014 – 23.42 Kommentarer inaktiverade för Sjöräddning – så söker man efter saknade

sandhamn_sokmonster3

Vid en olycka till sjöss när det saknas personer eller båtar görs eftersök. Här visar vi några exempel hur det kan se ut genom AIS-spår från Sandhamnsolyckan den 26 oktober.

Först en kort bakgrund: För en vecka sedan kolliderade lotsbåten i Sandhamn med en ribbåt alldeles utanför inloppet mellan Sandhamn och Korsö.

Personalen på lotsbåten hävdar att de inte såg ribbåten som de säger var nedsläckt och inte hade sina lanternor igång. Samtidigt rådde en del sjögång på plats som kan ha gjort att båten syntes dåligt i radarn.

Det var sent på lördagsnatten när olyckan skedde. I ribbåten fanns två män i 40-årsåldern.

– Lotsbåten var på väg in efter att ha varit ute och hämtat en lots som lotsat ett fartyg och de hann inte uppfatta den andra, säger Tobias Fälth, kommunikatör på Sjöfartsverket, enligt Aftonbladet.se.

Lotsbåten med tre man ombord fick motorproblem i samband med kollisionen och ankrade upp och kunde inte assistera motorbåten som slagits sönder och drivit iväg med den kraftiga sydliga vinden på 8-11 m/s.

Första larmet kom till Sjöräddningscentralen Sweden Rescue vid 01:17 och man kallade ut både Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen, ambulanshelikoptern och Sandhamns brandvärn.

Man söker på natten i det dåliga vädret och hittar en nedkyld och förvirrad person som tas till väntande ambulans.

Morgonen efter sökte båtenheterna, kompletterade med Sjöräddningshelikoptern och Kustbevakningens flygplan, av stora områden efter den andra mannen, som nu den första personen säger var med. Man hittar den saknade personen avliden på förmiddagen under lotsbåten.

En förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik och sjöfylleri har inletts. Exakt vad som orsakade olyckan kommer förhoppningsvis haveriutredningen och Statens Haverikommission komma fram till. Det kan dock dröja ett halvår eller mer.

Så länge kan vi lära från AIS-spåren hur söket gick till. Ungefär här hittades båten på Korsö. Kollisionen skedde i området söder därom.

sandhamn_sokmonster

När Sjöräddningshelikoptern söker gör de ett strandsök där man koncentrerar sig på öarna, där det är troligast att en person som kan simma försöker ta sig. Sökområde tilldelas av Sjöräddningscentralen och helikoptern är oslagbar att söka i vatten när det är ljust eftersom man ha bra sikt högt uppifrån. Man saknar dock värmekamera.

sandhamn_sokmonster3

Kustbevakningens plan gör högre fart än helikoptern och får ett sökområde avpassat för ett flygplan. Sökmönstret är ett anpassat parallellsök. Hänsyn tas till hur långt en person (eller båt) kan ha antagits driva med vinden (och strömmen om/när man känner till den) beräknat från tiden för olyckan. Därför går detta område så långt norrut från olycksplatsen eftersom söket påbörjades mer än 6 timmar efter olyckan. En person i vatten kan driva med halv knop, en lätt båt fortare än det när det blåser.

sandhamn_sokmonster2

Tre av Sjöräddningssällskapets båtar och två av Kustbevakningens båtar gör också ett parallellsök som brukar kallas krattsök eftersom man lägger sig på en linje med ett bestämt avstånd och söker av vattenytan, sedan vänder man och söker ytterligare områden. Man har möjlighet att hitta mindre föremål än helikoptern.
Även detta sökområde delas ut av Sjöräddningscentralen (eller så tilldelas funktioneh OSC (On Scene Coordinator) till någon av de närvarande resurserna).
Att de två södraste båtarna har en annan kurs på denna skärmdump, beror på att de rundat båken Svängen är är på väg tillbaka för att ha rätt avstånd till de andra båtarna. I detta fall är det troligast att 20 metersbåten Björn-Christer från Dalarö leder krattsöket.

 (Tack Pernilla Rosén för skärmdumpar)

Officiella loggen från Sjöräddningscentralen

Från JRCC Online; Båtar kolliderade, Sandhamn

2014-10-26 01:17

Klockan 01:17 fick Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral in ett larm från Sjöfartsverkets lotsbåt 116. Lotsbåten var på väg in från en bordning strax utanför Sandhamn när den kolliderade med en annan, enligt uppgift nedsläckt båt. Tre personer befann sig ombord på lotsbåten och klarade sig utan skador. Lotsbåten drabbades i samband med olyckan av motorhaveri och ankrade vid olycksplasten. Efter olyckan försökte besättningen få kontakt med en person som satt i vad som visade sig vara en ribbåt. En ribbåt är en uppblåsbar båt med skrov i något fast material, exempelvis aluminium.

Det blåser cirka 8-11 m/s och går ganska hård sjö på platsen. Sjö- och flygräddningscentralen har larmat ut Sjöräddningssällskapets resurser från Möja och Dalarö. Även Kustbevakningen samt SOS Alarm har informeras och larmas ut.

2014-10-26 03:01

Efter olyckan drev ribbåten iland på Korsö, ett militärt skyddsområde i närheten av Sandhamn i Stockholms ytterskärgård. Räddningsenheterna kunde inte ta sig fram till haveristen på grund av vädret och fick istället sätta iland ett par personer på en annan del av ön. De har i sin tur lokaliserat en person som sedan lämnats över till ambulans vid Stavsnäs. Den lokaliserade personen, som var nedkyld men inte allvarligt skadad, har inte kunnat uppge hur många som befann sig ombord på ribbåten när olyckan inträffade.

2014-10-26 04:30

Personal från räddningstjänsten, Sjöräddningssällskapet och Sandhamns brandvärn har sökt av strandremsan på Korsö. Samtidigt har räddningsbåtar och sökhund sökt av området runt olycksplatsen samt Korsö. Inga nya fynd har gjorts. Ett avbrott görs i sökandet som kommer att återupptas när solen går upp.

Räddningsenheter som deltar i insatsen:

Rescue Handelsbanken Liv, Rescue Ingarö, Rescue Björn Christer, Rescue Paul Lederhausen, KBV 311, KBV 410

2014-10-26 07:13

En person saknas fortfarande. Enligt den nödställde som hittades på Korsö så var de två personer ombord på ribbåten när olyckan inträffade, vilket även styrks av andra vittnesuppgifter.

Ambulanshelikopter har flugit över området under morgonen och sökhund har fortsatt att söka på öarna i närheten. Solen har nu börjat gå upp och Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 906 är på väg från basen i Norrtälje. Även Kustbevakningens flyg 501 är på väg till området.

Båtarna som deltar i insatsen kommer fortsätta att söka av området från olycksplatsen och i riktning mot Korsö.

2014-10-26 12:01

Insatsen har avslutats. Den person som sökts under natten och morgonen har lokaliserats. Ärendet är nu överlämnat till Sjöpolisen i Stockholm.