Hem » Läsvärt, Nya prylar/båtar, Nyheter

Läsvärt   Nya prylar/båtar   Nyheter

Skadad rorkult stoppade inte chalmerister

15 oktober, 2018 – 13.27 Ingen kommentar

Med skrov av balsa, linneväv och cashew-epoxy vann Chalmers deltagande båt i den internationella universitetsregattan 1001 Vela Cup. Ett av heaten seglades utan rorkult, men besättningen lyckades styra i mål och så småningom vinna hela kappseglingen.

Den italienska kappseglingen 1001 Vela Cup handlar om konstruktion och segling. Båtarna får inte vara längre än 4,6 meter och max 2,1 meter breda med en segelyta på upp till 33 kvadratmeter. Jollen måste ha enkelskrov och minst 70 viktprocent av skrovet måste vara trä eller komma från växt- eller djurriket. Centerbord och rodersystem måste bestå av minst hälften naturmaterial. Mast och bom ska vara av aluminium och seglen sydda av polyesterfibrer. Både vingsegel och bärplan är tillåtna.

Chalmers institution för mekanik och maritima vetenskaper antog utmaningen redan 2016 för att delta i årets tävling som arrangeras av Università degli Studi di Palermo och ett lokalt segelsällskap. Studenter från programmet Naval Architecture and Ocean Engineering påbörjade projektet i augusti 2017 och jollen, Linnea, var i stort sett färdig ett halvår senare.

Chalmers

Linnea är rank och kapsejsar utan aktiv balansering. Bild: Eric Eriksson

Regattan 1001 Vela Cup hölls i Palermo, södra Italien, i september. Tretton team från sju italienska universitet och ett tyskt var konkurrenterna i den fyra dagar långa tävlingen med sex deltävlingar. Själva besättningen bestod av studenterna Fritiof Hedström och Otto Hamel, som också är elitseglare i 49er-klassen som har vissa likheter med den unika Linnea.

Fritiof Hedström och Otto Hamel lyckades hålla topplaceringar genom hela tävlingen, men i ett av heaten såg det mörkt ut på grund av en konstruktionsmiss. Rorkulten på Linnea bröts av vid en plötslig belastning uppifrån: när rorsmannen satte sig på den.
– Att segla den jollen utan rorkult är praktisk taget omöjligt, men Fritiof låg tvärs över aktern och styrde rodret – som är fruktansvärt tungt att vrida – med bara händerna, säger Lars Larsson, professor vid Marin teknik. I den deltävlingen kom seglarna in som tredje båt. Tack vare att det var dagens sista hann rorkulten lagas till nästa dags omgångar.

Seglarna hör till eliten, men segern är alls ingen slump, enligt doktoranden Adam Persson som arbetar på SSPA och som samtidigt doktorerar vid Marin teknik och har handlett konstruktionsarbetet.
– Båten är anpassad efter vindförhållandena utanför Mondello i Palermo där vi skulle segla under dagtid. Vinsten är verkligen ett kvitto på det hårda arbete vi lagt ner i det här projektet. Det visar att med ett ingenjörsmässigt angreppssätt kan man göra en väldigt bra båt, säger Adam Persson som ser fram emot att ställa upp även nästa år med en vidareutvecklad Linnea.
– Vi behåller skrov och centerbord, men förbättrar där det behövs som exempelvis rorkulten. I år var det sistaårs-studenter, men nu vill vi ta in några som får göra sitt kandidatarbete med Linnea.

1w

Chalmers

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

 

, ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar