Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Nyheter

Med jolle och roddbåt runt Södertörn i december

30 november, 2015 – 17:37 5 kommentarer

Nära äventyr i kuling, stiltje, sol, regn och frostkyla

Svärdsfjärden torsdag morgon
Tidigt på lördagseftermiddagen öppnade Hammarbyslussens östra portar och Kim och Oskar var tillbaka i havet med sina båtar. Tio minuter senare la de till vid Henriksdalsbryggan och hade genomfört Södertörnturen enligt konstens alla regler.
Det har varit sex dagar med allt man kan önska sig av en båtfärd efter första advent: friska vindar, sol, regn och magiska frostmorgnar.

På måndagen startade Oskar Kihlborg och Kim Nordlund ett nära äventyr runt Sveriges tredje största ö. Syftet med den lilla långfärden var att uppmärksamma öborna, från Gullmarsplan i norr till Nynäshamn i söder, om att deras ö fyller ett år och visa på möjligheterna till äventyr året om på våra nära vatten.

Den 15 december 2014 presenterades Statistiska Centralbyråns undersökning Sveriges öar. På listan hade en nykomling petat Orust från tredjeplatsen. Landområdet söder om Stockholm ner till Nynäshamn och med Södertälje i nordväst definierades nu som en ö. Kritiken haglade och inte minst många Orustbor frågade sig varför inte landområdet söder om Göta Kanal också är en ö, om kanaler räknas som omgivande vatten.

Oavsett allt fick Sverige flera nya öar i samband med undersökningen och det tycker På Kryss redaktion är bra. Öar kan man åka båt till, från och runt!

Oskar Kihlborg, Karin Hedeklint, Kim Nordlund

Oskar och Kim tillsammans med Karin Hedeklint på Statistiska Centralbyrån som vid en genomgång av Lantmäteriets vattenkartor konstaterade att Södertörn är en ö. ”SCB valde att göra en mer noggrann och matematisk bedömning av vilka landområden som verkligen är öar,” säger Karin.

Södertörn är Sveriges överlägset mest befolkade ö med sina över 797 000 invånare. Majoriteten av dem vet inte att de bor på en ö men det vill På Kryss redaktion ändra på genom att instifta Utmaningen Södertörnturen. Bland annat måste starten ske efter första advent, båten ska drivas av vind- eller muskelkraft och resan ska skildras på motsvarande ett A4-papper. Samarbete, inklusive bogsering, utmanare emellan ger pluspoäng eftersom På Kryss vill uppmuntra allt samarbete till sjöss som ökar lusten och säkerheten.

På Kryss seglande reporter Kim Nordlund och seglaren, fotografen och äventyraren Oskar Kihlborg blev de första att anta utmaningen. De startade samtidigt från Hammarbyhamnen i Stockholm på måndagsmorgonen den 30 november. Oskar i en Row Vagabond 4,7 och Kim i en 2-krona.
De antog utmaningen individuellt men fick dra fördel av varandra vilket också utnyttjades flitigt och visade sig vara klokt.

Redan efter de första sjömilen var det inte självklart om det var fördel att ro eller segla. Oskar fick upp farten vid Danvikstull där efterdyningarna av stormen Gorm blåste åt alla håll samtidigt eller inte alls. Södertörn
Det blev en knepig kryss för Kim som också fick låna en bogsertamp av Oskar några meter. Men väl ute på Saltsjön kunde Kim slöra med revad stor i väl över 6 knop. I Skurusundet fick Oskar i sin roddbåt återigen klart övertag och väntade tidvis in Kim. Så småningom fick Oskar låna en tamp av Kim när Baggenstäket var passerat och västanvinden gav fart söderut.
Första nattens läger blev på Edesön utanför Dalarö och så snart ljuset tillät satte Oskar och Kim fart på tisdagsmorgonen. Målet för dagen var att hitta nattläger i trakten av Nynäshamn vilket uppnåddes med råge. I kulingvindar och sol kryssade Kim, tidvis med Oskar som besättning och roddbåten på släp, på östsidorna av öarna nära land för att ta fördel av öarnas vindskydd. Strax innan färjehamnen hoppade Oskar över till roddbåten och vid solnedgången la Oskar och Kim till vid Nynäs havsbad där energiladdningen hamnade i fokus.
Under onsdagen passerade en högtrycksrygg och vindarna var betydligt lugnare, allt som oftast en laber bris, vid rundningarna av Järflottas och Torös nordspetsar. Oskar fick tillfälle att bjuda tillbaka med draghjälp efter tisdagen när Kims jolle var överlägsen för att ta tillvara på vädret med kulingvindar.
Natthamn på torsdagen blev en hamnförening på östsidan av Lisö. Trevligt bemötande från Lisöborna värmde när kvällsregnet satte in och tälten slogs upp.
För att hinna upp till Södertälje gick startskottet redan innan solen hade gått upp på torsdagsmorgonen. Stiltje gav Oskar anledning att kavla upp ärmarna och koppla Kims jolle på släp runt Lisös sydspets. Väl ute på Svärdsfjärden blåste det lite bättre och Kim fick tacka för skjutsen genom att dra Oskar på vidare färd norrut i solen mot Södertälje. Vindarna och orken räckte hela vägen upp till Östertälje båtklubb som generöst erbjöd sig att vara bryggvärd för natten. Stort tack hamnkapten Lars Jernå!

Fredagsmorgonen blev kanontidig för att slippa trängas med yrkestrafik i Södertäljeslussen, Nordens största. Kanaloperatör Michel såg till att lyftet upp i Mälaren, 30 centimeter denna morgon, flöt på fint och slussningen var klar klockan sju med en timmes marginal till fraktfartyget som var näst på tur.
Lågtrycket Helga som dundrade in över svenska västkusten på morgonen hade sina förtrupper på plats i Södertäljeområdet redan på morgonen, regn och kuling i vindarna, men Oskar drog Kim den första biten i dalgången innan vinden gav kraft. Jollen bemannades med båda utmanarna för nu började byarna och fallvindarna anas. När Södertäljeviken avverkats bjöd östra Södra Björkfjärden på den snabbaste seglingen hittills. 2-kronan planade med roddbåten på släp!
Vinden var sydostlig och kryssen ner till Bockholmssundet så seg att Kim åter fick bogserhjälp av Oskar. När det var dags att segla och dags för Kim att sätta storen kom en by och jollen kapsejsade.
Oskar och Kim fortsatte tillsammans i jollen och det flöt på fint fram till Luruddens ångbåtsbrygga där Stefan Petterson väntade med en omtänksam present: varm soppa på termos och mackor.
Fem minuter senare går det fort igen med kryss mot Vällinge fyr. Hundra meter från Kanan kom en fallvind och jollen välte trots att storen var helt oskotad och både Oskar och Kim satt på relingen. Med lagarbete var båda snart i jollen igen men Kims dräkt läckte in så det blev rodd en halv sjömil till Ekerö sommarstads båtklubb som upplät plats på bryggorna.
Så småningom dök hjälten Stefan Pettersson åter upp och erbjöd en varm kamin i sitt hem som Kim och Oskar inte kunde tacka nej till. Bara någon timme av dagsljuset återstod och resterande sträcka för att sluta cirkeln kring Södertörn är cirka femton sjömil.

BILD: ANDERS LJUNGKVISTPå lördagen startade Oskar och Kim i måttlig sydvästan från Ekerö sommarstads båtklubb.
– Tre knop med bara focken! hälsade Oskar från Vårbyfjärden efter en timme. Kim och Oskar seglade i jollen tillsammans för att ta vara på vinden och parera fallvindarna som bergsknallar, skog och hus ställer till med. Vindarna har inte varit hårdare på Mälaren än under första och andra dagen på utmaningen, men till havs var det stadig vind från sidan som är en helt annan sak.
Så småningom blev det lä bakom hus och berg så Oskar fick ro en hel del in mot stan och förbi Reimersholme där bland andra meteorologen Anders Ljungkvist hejade på och tog bilden här till vänster.

Hammarbyslussens personal var som vanligt på bettet och öppnade portarna ut till havet (öppet alla dagar året om!).
Nu kopplades bogsertrossen bort och målspurten satte igång … i all vänskaplighet.
Oskar rodde lugnt och Kim drogs fram av sydvästan som tog sig på Hammarby sjö. Med någon sekunds marginal svängde Kim in mellan Y-bommarna vid Henriksdalsbryggan och målet var nått.
Kim och Oskar har seglat och rott runt Sveriges tredje största ö!

Oskar och Kim har även rapporterat från äventyret på instagram (@PaKryss:  instagram.com/pakryss).
Det första reportaget från äventyret publiceras i nästa nummer av På Kryss.

Redaktion
redaktion@pakryss.se

BILD: JOHAN BOSTRÖM
sodertornturen_masterslider_dag1

BILD: OSKAR KIHLBORGBILD: OSKAR KIHLBORG

SödertäljeslussenBILD: BÖRJE SVENSSON

 

, , , , ,

5 kommentarer »

  • Lars Palm skriver:

    Allt land är öar som kan seglas runt. Underbar seglats. Sådana ideer skall uppmuntras! Ska bli intressant att läsa artikeln. Man kan fundera på var utrustningen höll hus när 2kronan välte!
    Det är hög tid för Sveriges båtkontruktörer att ta fram en hybrid: segel, rodd.

  • Johan Boström skriver:

    Hej Henry,
    Vi skickar vidare frågan om den minsta ön till SCB tillsammans med undran om gränsdragningarna mellan ö och kobbe. Svar i januarinumret av På Kryss!

    /Redaktionen

  • Henry Svenson skriver:

    Ööh…inte så kul att bli nedpetad på en ö-lista tydligen…men ta det inte så hårt!
    Kan vi inte tillsammans undersöka vilken som är Sveriges minsta ö, respektive den minsta bebodda ön. Var går gränsen mellen ö, kobbe, skär och grynna förresten?
    Segla ut och se gla ut,
    hälsningar från Henry Svenson NSS, GBK och BBS

  • Erik Nyström skriver:

    Nej min gode Magnus. Södertörn kommer på femte plats. Torne älv och Kalixälven sammanbinds av Tärendö älv, en sk bifurkation. Landmassan som omsluts av dessa älvar kan betraktas som en ö.Kalix-Tärendö-Pajala-Haparanda är vida större än Södertörn men har betydligt färre invånare. Sträckan Kalix-Tärendö är ca 75 nautiska mil.

  • Magnus Sterky skriver:

    Om definitionen av ö är ett landområde som vid någon tidigare tidspunkt varit omgärdat av vatten som eventuellt senare satts igen av t.ex. landhöjning, men som ytterligare senare har gjorts runtseglingsbar via kanaler och slussar, så är Götaland en ö, söder om göta och trollhätte kanaler. Det var under Yoldiahavets tid som Götaland var en ö. http://www.geologia.fi/images/Svenskabilder/Ostersjnshistoria5.jpg
    Då blir Götaland den största och folkrikaste omkringseglingsbara ön i Sverige, Följt i storlek av Gotland, Öland. Södertörn på 4:e plats.

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar